Creativitatea si Deadline-ul

Recomandări

Pentru toti cei care cred ca procesul de creatie ia nastere undeva intr-o cafenea boema, cu ploaia batand in geam si cu un miros de ceai verde Sencha, randurile ce urmeaza ar putea fi chiar interesante. Pentru ceilalti, si mai interesante.

Asadar, procesul de creatie nu este un act comod. El implica un anumit grad de tensiune, de framantare. Framantarea este chiar o parte foarte importanta a acestui “joc”. Sa creezi inseamna mai presus de toate sa gandesti.

Si poti gandi in etape; in urmatoarele etape: pregatire, incubatie, iluminare si verificare. Pregatirea este etapa cea mai simpla, incubatia se refera la acea perioada scurta/lunga de frustrare, in care pare ca nu se intampla nimic. Presarata cu iluzii si dezamagiri, incubatia este ca o calatorie in desert – plina de miraje (si cu transpiratia de rigoare). Iluminarea inseamna gasirea sursei de apa, iar verificarea este prima inghititura careia ii simti fiecare molecula. Atentie insa – nu orice inspiratie rezista verificarii, sau back to square one cum ar zice englezul.

Complicat asa? Si daca la acest proces se mai adauga si un deadline? Cum influenteaza timpul procesul creativ?

Creativitatea si timpul sunt o combinatie riscanta. Atat tensiunea constienta cat si cea din subconstient cresc pe masura ce timpul scade. Acest lucru poate duce in doua directii  – ori spre o iluminare cu nu s-a mai vazut, ori spre o inhibare a procesului de incubatie. De aici si riscul pomenit mai sus. Bineinteles ca totul depinde foarte mult de factori precum experienta, mediul, varsta, etc., dar intr-o prima instanta, asta face timpul procesului creativ.

Am doua exemple. Primul este chiar acest articol. Vineri m-am decis sa scriu cateva randuri. Deadline-ul s-a stabilit pe miercuri – azi. Weekend-ul a trecut ca weekend-urile, luni a trecut ca orice luni si iata-ma marti, cu o zi inainte de deadline. Mi-am ales tema. Asta se intampla in jur de ora 7 PM, ora Romaniei. Am inceput research-ul, etapa ce a durat pana la 9-10 PM (tot ora Romaniei). Pe la 10-11 PM aveam cateva randuri. Varianta finala pe la miezul noptii. Dimineata l-am predate DAR “este prea subtire”. Deodata deadline-ul s-a mutat in ASAP. Asadar o luam de la (un) capat, mai exact de la “Am doua exemple”, pentru ca pana acolo se intindea articolul initial. Nivelul framantarii a crescut, excitement-ul si el si usor usor am intrat in etapa iluminarii. Este ora 14:00 si astept verificarea.

Inainte de cel de-al doilea exemplu, as vrea sa mai adaug ceva – sunt doua categorii de oameni, cei ce s-au educat sa se ilumineze cu mult inainte de deadline si cei care nu se pot ilumina  decat in urma framantarii intense de fix dinaintea deadline-ului, cei dependenti de “adrenalina”.

Rezumand – nu exista prea mult timp (exista insa prea putin) si termenul de deadline nu ar trebui sa se refere la timp ci la oameni dupa cum urmeaza brief-ul de mai jos:

Creative Brief

Client: Coca Cola (alegere aleatorie)

Public tinta: youngsters

Deliverables: Integrated campaign

Deadline: Mihai *

* Mihai este persoana care rezolva brief-urile inca de la primirea acestora.

Oare cum ar fi?

Si al doilea exemplu este cel de mai jos. Enjoy!

 

 

 

 

Răspunsuri