Apple iCloud – Avantaj la consumator si casele de discuri

Marketing

Apple iCloud

Apple a lansat ieri, la WWDC 2011 in San Francisco, serviciul de stocare online si librarie audio – iCloud. Stiam ca produsul se va bate cu Amazon Cloud Player si Google Music, dar lipseau detaliile. Aici se ascund si avantajale.

Spre desebire de celelalte doua, iCloud nu stocheaza toate fisierele audio, ci doar pe cele externe Tunes Store. Asta explica si motivul pentru care 70% din venituri revin caselor de discuri.

Ce castiga consumatorul?

  • timp redus: dureaza mult mai putin sincronizarea cu libraria de muzica a utilizatorului (desi ma indoiesc ca sunt minute, precum pretinde Apple) – trebuie incarcate toate melodiile.
  • economie de spatiu de stocare: se folosesc resursele pentru o latenta mai mica (daca zbor in America, nu voi accesa fisierele de pe serverul european, ci de pe cel american).

Iar casele de discuri au dublu de castigat:

  • Daca toata muzica unui utilizator se afla pe iTunes, el plateste a 2-a oara pentru aceleasi melodii.
  • Daca in schimb are muzica piratata, casele de discuri vor cunoaste gradul de piratare,  cu date de contact disponibile la nevoie si, eventual, distributia acestora.

Sa-l luam pe Aqualung, un artist semi-cunoscut din Marea Britanie. Are un succes modest pe iTunes Store, dar melodiile sale se gasesc cu usurinta pe torrente (dupa ce filtrezi prin Jethro Tull). Din oamenii care-l descarca, putin au acces la CD-uri. Nu cred c-ar intenta procese tuturor utilizatorilor (ei platesc pentru serviciul acesta), dar s-ar putea folosi de aceste statistici pentru a-si cunoaste consumatorul.

UPDATE (17/06):
O casa de discuri si-a anulat acordul cu Apple, citand de 10-20 de ori mai multe descarcari (matches), decat melodii vandute. http://bit.ly/j2tSnB

Răspunsuri

  • Dragos Salageanu

    Ti-a scapat esentialul: iTunes Match. Serviciul care, cu $30 pe an iti “spala” muzica piratata si iti da aceleasi piese, la calitate AAC, din iTunes Store. Este o miscare fara precedent, care are in spate un acord (cel putin bizar) cu casele de discuri si care poate semnifica o schimbare de paradigma in lupta industriei muzicale cu pirateria. Sau o poate desfiinta de tot (pe ea, industria muzicala).

    • http://twitter.com/arminrosu Alexandru Armin Rosu

      Pai iTunes Match face parte din iCloud. Am zis sa nu-l mai mentionez ca era deja destul de incurcat articolul. Si nu cred ca am uitat de spalare ;) , am dus-o poate prea departe cu analiza gradului de piratare (considerand ca-i subinteleasa spalarea).

      Iar acordul nu cred ca e bizar, este doar imbracat ciudat.

      Il vad cam identic cu Zune Pass ( http://en.wikipedia.org/wiki/Zune_Marketplace#Zune_Pass ), doar ca se sincronizeaza cu libraria ta locala (i.e. nu ai acces imediat la tot ce are apple – ceea ce e o mica hotie).

      Mersi heads up!