Cum sa iti faci loc in social media?

Marketing

Imaginez un scenariu simplu: esti un brand nehotarat. Nu stii daca vrei sa intri pe social media. Dar parca totusi vrei. Cineva mai destept si mai realizat ca mine, adica tipul acesta, a strans toate motivele pentru care directorii de companie sunt reticenti cand vine vorba de social media. Le redau mai jos, insa le grupez in 2 mari categorii:

1. Motive care tin de companie

  • It could damage the company’s reputation
  • Security risk
  • We don’t have the time or resources to contribute and moderate
  • It doesn’t fit into current structures
  • We are in B2B and who wants to hear about our boring product on a blog or twitter
  • Upper management won’t provide support
  • Unwilling to be transparent
  • No money
  • No expertise
  • Lack of leadership

1. 1. Profilul consumatorului/ clientului.

  • Our customers don’t use it

2. Aparenta lipsa a controlului/ noutatea sau proasta intelegere a mediului online.

  • Fear of the unknown
  • We already have information overload
  • Don’t know enough about it.
  • Traditional media is still bigger, we will use Social Media when it is more mainstream
  • We will lose control of our brand and image
  • Waiting on ROI (return on investment) with facts and figures
  • We are afraid of making a mistake
  • Lack of experience
  • Ignorance
  • The “newness” of it, going to wait.
  • Terrified of feedback and truth
  • High degree of skepticism
  • Confusion
  • So much of what’s discussed online is shallow and we have real work to do

2. 1. Absenta instrumentelor de masurare a rezultatelor

  • No guaranteed results
  • The tools to measure and analyze Social Media aren’t mature enough yet

De departe, cele mai multe motive se subscriu aurei de noutate a mediului online sau intelegerii deficitare a acestuia. Trec cu vederea partea care tine de companie, pe care o vad ca pe un pretext de a alege calea batatorita (pentru teama de necunoscut plusez cu niste exemple de branduri de succes pe social media la nivel mondial si local). Al doilea calup de motive se rezolva fie asa, fie in modul clasic: sari direct in mijlocul problemei si inveti pe parcurs.

Pentru inceput, iata cateva intrebari care te-ar putea ajuta sa te dumiresti:

  • Ce vrei de fapt de la social media? Seteaza-ti obiective realizabile si realiste. Suna stereotipic, dar cu cat ai mai multe cifre, cu atat mai bine.
  •  Cum obtin ce vreau? Long story short, ai nevoie de o strategie. De care sa te tii.
  •  Cum comunic? Strategia presupune o personalitate in online, un tone of voice specific. Spre exemplu, desi Coca-Cola are 35.000.000 de likes pe Facebook, persoana care se ocupa de comunicarea de pe contul oficial raspunde pe cat posibil tuturor intrebarilor intr-o maniera prietenoasa etc. Pe deasupra, pe wall mai apar mesaje de genul “Am gasit o musca in doza de Cola”. Aceste mesaje nu dispar, ceea ce pentru consumatori este o alta dovada a faptului ca brandul Coca-Cola este unul cinstit.
  • Pe ce cale de social media aleg sa comunic? Cred ca cel mai bine ar fi, strategic vorbind, ca patrunderea pe social media sa se faca treptat, mai ales cand nu esti un brand mainstream, care se bucura de o notorietate iesita din comun. Azi iti pui la punct blogul, peste o luna, cand ai oaresce trafic, dai drumul la Facebook sau viceversa (din ce in ce mai multe branduri aleg sa dea drumul prima oara contului de Facebook)
  • Ce oferi tu de fapt pe social media? Dincolo de tonalitatea folosita si de jovialitatea intregii situatii, consumatorii tai vin la tine pentru ceva. Nu ma refer la freebies, cum s-ar putea crede, ci la valoare. Si valoarea deriva din mai multe chestii: content propriu pe blog, evenimente organizate si promovate pe social media, materiale interesante gasite prin alte parti si date cu sursa mai departe s.a.m.d.
  • Ce instrumente ai la dispozitie ca sa masori efectele comunicarii tale pe social media? Pentru blog cel mai usor este sa folosesti Google Analytics (daca traficul e o treaba presanta si ai nevoie de un termen de comparatie, iti stau la dispozitie si www.zelist.ro si www.trafic.ro). Facebook-ul are sistemul de monitorizare built-in, pe Twitter ai searchul. Si daca totusi vrei ca toata povestea sa fie si mai profi de atat, atunci alte exemple bune in acest sens ar fi Buddymedia, RavenTools, Vitrue, Radian6 etc.

Bun, sa spunem ca ai raspuns tuturor intrebarilor de mai sus. Trecem la insighturi si alte lucruri pe care trebuie sa le stii:

  • Social media necesita resurse: oameni de incredere care sa se ocupe de asta (exemplu de gafa), timp si motivatie.
  • Ai nevoie de rabdare. E foarte bine daca esti determinat sa cuceresti online-ul, dar asta nu se va intampla peste noapte. Chiar e nevoie de timp.
  • Odata ce te-ai lansat in social media, trebuie sa-ti semnalizezi cumva existenta. Si aici depinde de fiecare ce modalitate gaseste de cuviinta. Exista branduri care se baga pe social media, asteapta sa fie gasite si placute organic si apoi lanseaza o campanie online. Exista branduri care pornesc direct cu o campanie si tot asa.
  • Social media este o relatie de lunga durata si totodata o promisiune din partea brandului. Tu decizi cat de des postezi, actualizezi, promovezi – e bine totusi sa existe un ritm si o continuitate.
  • Jos cenzura. Intotdeauna vor aparea nemultumiti. Important este sa le raspunzi, sa vezi care e problema, cine are dreptate si sa accepti ca poate greseala a fost la tine in teren.
  • Nu fi spammer. Da, stiu, vrei sa te promovezi si tu nu esti ca ceilalti. Totusi, nu iti agresa fanii, urmasii si contactele. In plus, daca vrei neaparat sa cresti si iar sa cresti, social media (indeobste Facebook si Linked|In) iti da ceva mult mai eficient: hypertargetarea (ad-urile au la baza criterii bine determinate). Acestea sunt tolerate si, fiindca-s axate pe preferintele utilizatorilor, au un succes mai mare decat update-urile spammy.

Sa fim intelesi: eu nu mi-am propus sa realizez un scurt ghid despre social media, fiindca asta m-ar plasa in nomenclator undeva pe langa un social media specialist (nu e cazul). Acest articol comprima tot ceea ce este util de stiut inainte sa te bagi in social media: cum masori rezultatele, ce ar trebui sa urmaresti la inceput, cum sa nu-ti sperii primii fani si poate, cel mai important, cum sa ajungi sa transformi ceea ce pare la inceput o bataie de cap intr-un avantaj competitiv.

+ Un exemplu perfect de “asa da“.

To be continued.

Răspunsuri