Branduri in era social media: relevanta sau manipulare?

Marketing

Redactia Fishington Post a zbughit-o catre ape mai molcome, yeeeeey! Asa ca intre 10 si 15 august, pe langa ocazionale postari de pe unde om fi, va lasam cu un potpuriu de “Daca doriti sa revedeti”. Speram sa va placa si voua ce ne-a placut si noua. Oricum ar fi, nu uitati: cine citeste din urma va intelege cel dintai :) . P.S. Articolul de mai jos a fost initial publicat in 2010.11.24.

Crowd-sourcing, Click Trough Rate, Key Opinion Leaders, Facebook, Twitter, Youtube, Blogosfera, Comments. Sunt lucruri cu care orice om de marketing sau publicitate, orice om care are azi un brief pe masa, trebuie sa lucreze.

Daca e adevarat ca in epoca post-fabrica cel mai important asset al unei companii este brandul (valoarea brandului Coca Cola, in 2009, aproape 70 de miliarde de dolari), este la fel de adevarat ca el e o suma de perceptii construite in timp, un “gut feeling”, dupa definitia lui Marty Neumeier.

Ca sa spunem, astazi, povesti in numele unui brand, aratam, testam, intram in conversatii, urmarim hashtaguri, recalibram mesajul, relationam. Cine ne da, insa, feedback? De unde aflam daca e bine ce facem? In ce fel luam deciziile de pe parcurs, respectiv in ce fel construim pas cu pas aceasta valoare adaugata? Cum aflam daca ceea ce propunem consumatorului este relevant?

Pai ne uitam la ce face si ce zice el: el comenteaza sau nu, da sau nu retweet, da sau nu like pe facebook, da like sau dislike pe youtube, recomanda sau nu pe amazon, adauga sau refuza un contact sau o lista pe linkedin samd.

Ceea ce vad eu este, uitandu-ma mai atent la lucrurile astea, urmatorul lucru: mai toate mecanismele de tipul asta sunt cu alb si negru, cu da sau pa, cu “imi place” sau “marsh de-aici”.

Si NU de dragul nuantelor pun intrebarea: oare asta e un lucru sanatos? E normal sa impartim in “LOVE” and “HATE” lumea in care traim si, implicit, brandurile sau relatia cu ele?

E oare relevanta o suma de pareri extreme despre ceva, bune sau rele? Am senzatia ca traim periculos. Am senzatia ca un review pe Amazon (de ex) care devine parere de autoritate, desi stim ca 95% din utilizatorii de amazon nu au facut niciodata mai mult de 8 review-uri (un studiu facut de profesorul Vassilis Kostakos in 2009), este manipulare si nu relevanta.

Consumatorii vor tinde mereu sa-si exprime parerile “foarte bune” sau “foarte proaste” in functie de preferinte anterioare sau foarte subiective si sa nu se exprime atunci cand ceva le place / le displace moderat.

Oare Bogdana, Ionut Oprea, Hoinaru, Alex Mihaileanu, Petrisor Obae, Catalin Tolontan sau Manafu ce cred despre chestia asta?

Poza de AICI.

Răspunsuri