Fotbalistii romani, intre sport si monden

IQ Analysis

Campionatul intern nu este unul de referinţă la nivel european. Şi nici echipa naţională nu a făcut o figură bună în ultimii patru ani. Dar asta nu îi face pe fotbaliştii români mai puţin mediatizaţi. Şi nu întotdeauna performanţele sportive ale acestora reprezintă un interes pentru mass-media autohtone.

Topul celor mai mediatizaţi fotbalişti români este condus de Adrian Mutu, atacantul Fiorentinei, cu 2.491 de apariţii împărţite în 593 de subiecte, în utimele şase luni. Subiectele care au ţinut paginile ziarelor şi care i-au adus jucătorului cele mai multe menţionări au fost: suspendarea de pe banca Fiorentinei în urmă acuzaţiilor de dopaj (140 articole), amenda de 17 milioane euro plătită clubului Chelsea (88 articole). Ce publicaţii au abordat aceste subiecte? Cea mai activă a fost Gazeta Sporturilor, cu 165 articole în care a fost menţionat numele jucătorului român. La foarte mică distanţă se situează cotidianul Adevărul (163 articole), dar şi Click (159) şi Libertatea (109).

Topul celor mai mediatizaţi fotbalişti

Clasamentul celor mai iubiţi fotbalişti de presa autohtonă este continuat de Cristi Chivu, cu 1.640 de apariţii în 600 de subiecte, Daniel Niculae (1.176) şi Claudiu Niculescu (970). Mare parte din aceste apariţii sunt grupate în subiecte care privesc fie calificarea Naţionalei la Campionatul European, fie performanţele sportive ale celor trei jucători.

Share of Voice – Topul celor mai mediatizaţi fotbalişti

Un caz aparte este Nicolae Mitea, fotbalist care a jucat la Ajax Amsterdam şi care a înregistrat 197 apariţii în presa ultimelor şase luni. Cele mai multe articole în care a apărut numele fotbalistului aparţin domeniului “Vedete-Monden” (180). Domeniul “Sport” este abia pe locul al treilea după categoria “Sex-Spirit” (49). Subiectul care a ţinut paginile ziarelor autohtone şi care a născut cele mai multe articole a fost relatia fotbalistului de una din vedetele din show-biz, Andreea Tonciu.
La categoria “Monden” poate fi încadrat şi Ciprian Marica, jucătorul VfB Stuttgart, cu 745 apariţii grupate în 274 subiecte. Numele fotbalistului este menţionat în 114 articole care aparţin domeniului “Vedete-Monden”. E adevărat, mare parte din materialele de presă (691) aparţin domeniului “Sport”.


Share of Voice – Topul celor mai mediatizaţi fotbalişti

Domeniul de interes cu cele mai multe articole în care apar numele celor 20 de fotbalişti români monitorizaţi, este “Sport”. Nimic mai firesc. Acesta este urmat însă, la o distanţă considerabilă, de domeniile “Vedete-Monden” şi “Justiţie” (630 articole). În mare parte din cazuri, cele cinci cele mai utilizate domenii se întrepătrund.

Domeniile şi fotbalul

Ponderea domeniilor in funcţie de numărul de articole

În topul publicaţiilor sportive în care au fost menţionate numele celor 20 de fotbalişti români, este Gazeta Sporturilor cu 1.680 de articole publicate în ultimele şase luni. Cotidianul deţinut de trustul Intact este urmat de Pro Sport (948 articole), sport.ro (429) şi GspTV (149). Cele două siteuri ale televiziunilor sportive au intrat sub pălăria aceluiaşi top tocmai pentru că MediaIQ monitorizează varintele online ale acestor două posturi sportive.

Topul celor mai active publicaţii sportive

Clasamentul tabloidelor este condus detaşat de Click, cu 976 articole, urmată de Cancan (532) şi Libertatea (298 articole). Interesant este faptul că numărul articolelor în care se menţionează numele celor 20 de fotbalişti români se aproapie uşor de numărul de articole publicate de publicaţiile de specialitate. Uneori le şi depăşeşte (vezi Pro Sport vs. Click).

Topul celor mai active tabloide

Zonele de interes pe baza cărora MediaIQ a făcut monitorizarea includ domenii precum sport, vedete-monden, sex-spirit, justiţie sau modă. Fiecare domeniu de interes este definit prin articole cu teme specifice. De exemplu, domeniul “Sport” cuprinde toate materialele de presă care vorbesc despre meciuri de fotbal, calificări sau campionate interne şi internaţionale şi în care se menţionează numele celor 20 de fotbalişti monitorizaţi. Un articol poate aparţine mai multor domenii de interes.
Monitorizarea MediaIQ a inclus 780 de surse de media şi a fost realizată în perioada 1 aprilie – 4 octombrie 2010. Analiza cuprinde variantele online ale celor mai importante cotidiene naţionale şi locale, bloguri, siteuri generaliste şi specializate, dar şi variantele online a 16 televiziuni naţionale şi patru posturi radio. Lista surselor monitorizate o găsiţi aici.

Răspunsuri