Toti oamenii internetului romanesc

IQ Analysis

Analizele MediaIQ pentru Internetics 10 ani

UPDATE:
Dintr-o eroare regretabilă de calcul în analiza Toți oamenii internetului românesc a aparut o informație inexactă. Cu scuzele de rigoare facem corectura necesară:
Aproximativ 12% din aparițiile în care se menţionează numele managerului F5X Media sunt corelate cu scandalul în care e implicat omul de afaceri şi patronul trustului Realitatea Caţavencu.
###

Estimările IAB România situează piaţa de online autohtonă la o valoare de aproximativ 15 milioane de euro în 2009. Puţin, ar putea fi primul gând, comparativ cu încasările din publicitate ale posturilor TV. Dar asta nu înseamnă că nu există o efervescenţă a personajelor şi companiilor care activează aici. Destul de modestă, materializată în puţine menţionări în sursele media.

MediaIQ a încercat să stabilească o ierarhie a acestora din punct de vedere mediatic, pe baza numărului de menţionări (numărul de apariţii) în cele 780 de surse pe care le monitorizează în prezent, în ultimele şase luni. Personajele incluse în aceste clasamente sunt fie antreprenori, fie persoane care marchează şi definesc această industrie. Vorbim de Radu Apostolescu (eMag) sau Florin Talpeş (fondatorul BitDefender). Vorbim de antreprenori sau manageri care conduc afaceri în online-ul românesc, precum Sergiu Biriş (Trilulilu) sau Dragoş Stanca (F5X Media). Vorbim de “influenţatori” ai blogosferei autohtone, precum Bobby Voicu sau Vali Petcu (zoso.ro). Criteriul folosit în ierarhizarea acestora a fost numărul de apariţii din presa românească.

La o analiză cantitativă simplă, Marius Ghenea conduce topul oamenilor din onlineul românesc cu 166 de menţiuni în sursele media (ultimele şase luni). Îl urmează imediat Dragoş Stanca, cu 136 de apariţii. Numărul mare de menţiuni înregistrate de acesta din urmă este firesc dacă analizăm evenimentele ultimelor zile (“stenogramele lui Sorin Ovidiu Vântu”). Aproximativ 30% din aparitiile în care se menţionează numele managerului F5X Media sunt corelate cu scandalul în care e implicat omul de afaceri şi patronul trustului Realitatea Caţavencu. De aceea, 14 dintre articolele în care se menţionează numele lui Stanca aparţin domeniului “Politic”. E adevărat, 120 aparţin domeniului “Media” şi se referă strict la activitatea companiei pe care Dragoş Stanca o conduce sau la poziţia acestuia in industria online.
Managerul eMag, Radu Apostolescu, deţine cea de-a treia poziţie, cu 127 de apariţii, urmat de Orlando Nicoară (Media Pro Interactiv/Apropo Media).

Topul celor mai mediatizaţi oameni din online

Analiză comparativă – Share of Voice

În ciuda faptului că este reprezentantul a trei companii din onlineul românesc, Netbridge, Active Soft şi iMedia, Andrei Siminel are o prezenţă mai discretă în presă: 5 apariţii. Ultimul loc este ocupat de Cătălin Garmacea, fondatorul Softpedia, cu o singură menţiune în presa ultimelor şase luni.

Situaţia nu este simetrică atunci când vine vorba de companiile pe care aceste personaje le reprezintă. Notorietatea lui Marius Ghenea este mai mare decât cea a companiei pe care o conduce, PCfun, care a înregistrat în ultimele şase luni 62 de apariţii în presă.

Dacă Dragoş Stanca ocupă poziţia a doua în privinţa numărului de apariţii, F5X Media a înregistrat o singură apariţie în sursele media. Trebuie precizat că blogurile sau siteurile persoanelor luate în calcul de MediaIQ au fost excluse din monitorizare pentru acurateţe.

Acelaşi lucru se întâmplă şi în ceea ce-l priveşte pe Orlando Nicoară şi Media Pro Interactive, companie care a avut în ultimele şase luni doar 8 menţionări în sursele monitorizate de MediaIQ. Trebuie făcută o precizare: în februarie anul acesta, Media Pro Interactiv şi-a schimbat numele în Apropo Media (nicio apariţie in ultimele 6 luni).
Proporţia este inversă când vine vorba despre Sergiu Biriş, fondator Trilulilu. Personajul înregistrează 30 de apariţii, în timp ce compania/serviciul 133. La fel, Liviu Dimitrascu (eJobs) şi Mihai Seceleanu (InternetCorp) înregistrează un număr mai mic de apariţii faţă de companiile pe care le conduc.

Topul celor mai mediatizate companii din online

Când vine vorba despre domeniile în care se menţionează cel mai des numele celor mai importanţi oameni din onlineul românesc, clasamentul este destul de clar. Domeniile “Media” şi “IT&C” conduc la mică distanţă clasamentul, cu 436, respectiv 383 articole publicate în ultimele şase luni.

Acelaşi lucru se întâmplă şi în ceea ce priveşte categoriile de surse. Sursele din online se luptă cot la cot cu blogurile în privinţa numărului de articole publicate. Acestea au publicat aproximativ 734 articole în care au fost menţionate atât numele celor mai importante persoane din onlineul românesc, cât şi numele companiilor pe care acestea le conduc sau le administrează. Blogurile au publicat aproximativ 641 articole. Imediat după ele, vin cotidienele naţionale (mai exact, cu secţiunile de media&advertising şi IT&C ale acestora), cu 235 articole.

La capitolul publicaţii, Daily Business a fost cea mai activă publicaţie, cu 171 de articole scrise despre cei mai importanţi oameni din online şi companiile pe care le conduc sau reprezintă. Imediat după, este Ziarul Financiar, cu 135 articole. Ultimul clasat este Financiarul cu 48 de articole pe această temă.

De remarcat este faptul că publicaţiile nu au ţinut cont de apartenenţa acestor personaje faţă de o anumită companie sau trust. De exemplu, în ceea ce-l priveşte pe Orlando Nicoară, cea mai activă publicaţie a fost Daily Business cu 10 articole. În acelaşi timp, Ziarul Financiar a publicat 4 articole în care a fost menţionat numele managerului.

Folosind ca sursă analiza realizată de Zelist, “Top 50 cei mai influenţi oameni din social media din Romania”, MediaIQ a realizat un top al celor mai mediatizaţi bloggeri. În analiză a fost menţionat topul celor mai influenţi 10 bloggeri români.

MediaIQ nu a monitorizat numele blogurilor, ci numele persoanelor care semnează aceste platforme. O a doua precizare este aceea că au fost excluse din monitorizare blogurile personajelor monitorizate.

Dacă în clasamentul întocmit de Zelist, Vali Petcu (zoso.ro) este cel mai influent blogger din social media autohtone, acesta înregistrează în sursele media doar 31 de apariţii în ultimele şase luni. Cel mai vizibil blogger este Bobby Voicu, cu 98 de apariţii. Clasamentul este încheiat de Sebastian Bargau (visurat.ro) cu doar 3 menţionări în sursele media.

Topul celor mai mediatizaţi bloggeri

Analiză comparativă – Share of Voice

Monitorizând agenţiile care au câştigat în anii precedenţi titlul de Agenţia Anului Internetics, compania care deţine primul loc este Webstyler (a fost agenţia anului 2008, 2007, 2006, 2002) cu 31 de apariţii în ultimele şase luni. Poziţia a doua este deţinută de GreenPixel (2004, 2003, 2001) cu 7 apariţii, urmată de FourHooks (2009) cu 5 menţionări în sursele media. Agenţia 2Fresh Design nu a înregistrat nicio apariţie în media ultimelor şase luni.

Analiză evolutivă – Share of Voice (pe săptămâni)

În ultimele şase luni, presa nu a fost prea generoasă cu juriul Internetics de anul acesta. Marius Ghenea rămâne membrul juriului cu cele mai multe menţionări în presa autohtonă. Acesta este urmat de Cristian Manafu (69 apariţii), Ionuţ Oprea (61), Călin Fusu şi Bogdana Butnar. Poate şi pentru că parte din membrii juriului nu sunt personaje nu notorietate în onlineul românesc, ci mai degrabă specialişti în anumite companii multinaţionale sau firme de profil. Monitorizarea a cuprins toti membrii juriului Internetics 2010.

Top: membrii juriului Internetics 2010

Monitorizarea MediaIQ a fost realizată în perioada 17 aprilie – 20 octombrie 2010 şi a inclus 780 de surse media. Analiza cuprinde variantele online ale celor mai importante cotidiene naţionale şi locale, bloguri, siteuri generaliste şi specializate, dar şi variantele online a 16 televiziuni naţionale şi patru posturi radio. Lista surselor monitorizate poate fi găsită aici. În monitorizarea personajelor şi companiilor pe care le reprezintă nu au fost incluse blogurile sau siteurile pe care acestea le deţin. Selectarea personajelor şi ierarhizarea lor a fost făcută pe baza numărului de apariţii în presa românească. În clasament au fost incluşi atât fondatori ai unor companii puternice de pe piaţa autohtonă, cât şi antreprenori, manageri şi bloggeri (aşa-zişii “influenţatori” ai social media autohtone).

Descarcati varianta in format PDF

Răspunsuri