Lupta euro-leu, in gura presei

IQ Analysis

Analizele MediaIQ pentru Internetics 10 ani

Ei bine, da! Ne place să vorbim despre bani. O analiză cantitativă a celor mai utilizate cuvinte în sursele monitorizate de MediaIQ relevă faptul că topul este dominat de termeni care aparţin acestui câmp lexical, economico-financiar, mai exact.

Clasamentul este condus de cuvântul “euro”, care a înregistrat aproximativ 1,71 milioane de apariţii. “Lei” vine puternic din urmă, cu 1,35 milioane de menţionări, iar după el, termenul “milioane” cu puţin peste un million de apariţii. Coincidenţă sau nu, primele două poziţii pot fi corelate cu lupta dintre moneda naţională şi cea europeană. Ca în viaţă, am putea spune! Varianta singulară a cuvântului “lei” (“leu”) a avut doar 30.000 de apariţii în aproximativ 19.000 de articole.

Topul celor mai menţionate cuvinte

Ierarhia în cazul primilor doi termeni ai clasamentului se păstrează când vine vorba de numărul articolelor, dar nu şi în privinţa celorlalţi. Cuvântul “mare” este menţionat în peste 575.000 de articole, în timp ce “euro” în peste 460.000 de materiale. Trebuie precizat că în numărul de apariţii sunt incluse apariţiile atât ale substantivului, cât şi ale adverbului/adjectivului.
Din acelaşi câmp lexical, cel economic, pe poziţii apropiate, fac parte şi termeni precum “piata”, “bani”, “miliarde”, “dolari”, dar şi “criza”.

Cu ce se corelează banii? Cu politica, desigur. De observat, în topul celor mai des folosite cuvinte, câmpul lexical al acestui concept este destul de modest reprezentat. Cuvântul “presedintele” ocupă poziţia a 12 – a, cu peste 468.000 de menţionări, fiind situat între termenii “bani” şi “stat”.

Interesant este faptul că varianta nearticulată a cuvântului a avut de două ori mai puţine apariţii în aproximativ de două ori mai puţine articole. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul termenului “ministrul”, care a înregistrat peste 270.000 de apariţii în 152.000 de articole scrise de la începutul anului şi până acum. În acelaşi timp, “ministru” a avut 169.000 de apariţii peste 92.000 de articole (vezi clasamentul de mai jos). În clasamentul de mai jos, s-au luat în calcul doar formele singulare şi nearticulate.

La capitolul media, publicitate şi comunicare, “presa” şi “site” sunt singurele cuvinte din această familie care fac parte din topul celor mai utilizate cuvinte. “Presa” a înregistrat peste 324.000 de apariţii în peste 217.000 articole, în timp ce “site” a avut peste 246.000 de menţionări în aproximativ 152.000 de articole. “Advertising” este termenul cu cele mai puţine menţionări pe acest domeniu.

Care e luna cu cele mai multe apariţii în presă, de la începutul anului şi până acum? Simplu: “iunie”, cu puţin peste 300.000 de apariţii. Care e ziua cea mai menţionată în presă? “Miercuri”, cu aproximativ 260.000 de menţionări în peste 173.000 de articole scrise de sursele monitorizate de MediaIQ.

Analiza MediaIQ a luat în calcul 40.782 de cuvinte comune folosite în sursele monitorizate de la începutul anului. Analiza a cuprins atât formele de plural ale termenilor cât şi formele lor articulate. In prezent, MediaIQ monitorizeaza 780 de surse media. Baza de surse cuprinde variantele online ale celor mai importante cotidiene naţionale şi locale, bloguri, siteuri generaliste şi specializate, dar şi variantele online a 16 televiziuni naţionale şi patru posturi radio.


Descarcati varianta in format PDF

Răspunsuri