MediaIQ: topul talk-show-urilor

IQ Analysis

În ultimii ani, piaţa media s-a diversificat şi segmentat. Pe lângă zecile de buletine de ştiri difuzate de televiziunile generaliste, au fost lansate două posturi TV axate exclusiv pe ştiri şi talk-show-uri, Antena 3 şi Realitatea TV. MediaIQ a realizat un top atât al celor mai mediatizaţi realizatori de talk-show-uri, cât şi al celor mai menţionaţi “ştirişti”.

Realizatorii talk-show-urilor şi emisiunilor de pe principalele posturi TV din România atrag într-o mare măsură atenţia presei autohtone. De exemplu, Robert Turcescu, cel care ocupă prima poziţie şi care acum prezintă acest gen de emisiune la B1TV, a înregistrat în ultimele şase luni 753 de apariţii. Plecarea lui de la Realitatea TV este subiectul care a atras cei mai mulţi ochi jurnalistici.

Antena 3 domină clasamentul prin cel mai mare număr de prezentatori/realizatori de talk-show-uri şi emisiuni, urmată de Realitatea TV şi B1TV. În privinţa numărului de apariţii, Antena 3 este televiziunea cu cele mai multe menţionări în presa ultimelor şase luni, peste 1.800, în timp ce Realitatea TV a înregistrat în aceeaşi perioadă putin peste 200. Trebuie precizat că nu au fost incluse în monitorizare sursele în cauză.

Robert Turcescu este urmat de Gabriela Vrânceanu Firea (638) şi Victor Ciutacu (567), ultimii doi prezentând programe difuzate de televiziunile trustului Intact. Topul celor mai vizibili prezentatori de talk-show-uri şi emisiuni este dominat de vedete ale acestui grup media. Primele trei domenii (domeniile cu cele mai multe articole) în care este menţionat numele Gabrielei Vrânceanu Firea sunt “vedete-monden” (356), “media” (316) şi “politică” (243). În ceea ce-l priveşte pe Victor Ciutacu domeniile “media” şi “politică” domină cu 313 articole, respectiv 230 articole.

Topul “ştiriştilor” realizat de MediaIQ este condus de două din vedetele Pro TV. Andreea Esca deţine prima poziţie cu 488 de apariţii, înregistrate în ultimele şase luni. De remarcat este faptul că, primele trei domenii în care este menţionat numele ştiristei sunt “vedete-monden” (269 articole), “modă” (220 articole) şi “media” (192 articole). Autoarea mesajului “Bună seara, România! Bună seara, Bucuresti” este urmată de Iulia Vântur, cu 327 apariţii. Prezenţa în ziarele mondene i-a adus Simonei Pătruleasa, prezentatoarea ştirilor de la Kanal D, poziţia a treia cu 238 apariţii în presa ultimei jumătăţi de an. Personajul a fost luat în calcul nu datorită prezenţei în ziarele de scandal, ci pentru că de câteva luni este “responsabilă” pentru buletinul informativ al trustului Dogan.

În topul celor mai mediatizate prezentatoare de ştiri, lipsesc vedetele postului Realitatea TV. In cadrul monitorizarii nu au fost incluse Liana Pătraş şi Melania Medeleanu pentru că acestea au parasit televiziunea. Cea Reprezentanta Antena 3 este Maria Coman (37 apariţii). Antena 1 este reprezentată de Andreea Berecleanu, concurentă pe acelaşi tronson orar a Andreei Esca, dar şi de Oana Frigescu.
Cristina Topescu, o prezenţă longevivă, a înregistrat în ultimele şase luni doar 39 de apariţii. Interesant este faptul că ultimele trei poziţii, Monica Dascălu, Adriana Muraru şi Malvina Cservenschi au acelaşi număr de menţionări în presă autohtonă (23). Grupurile Intact şi MediaPro sunt la egalitate cu acelaşi număr de prezentatoare de ştiri.

Când vine vorba de prezenţa masculină în cadrul buletinelor de ştiri, mediatizarea este mai modestă. Christian Sabbagh (Kanal D) conduce clasamentul cu 110 menţionări, urmat de Andrei Zaharescu (74) şi Cristian Leonte (60). Marius Dobrescu, prezentatorul jurnalului TVR, este destul de slab prezent în cele 780 de surse monitorizate de MediaIQ: doar 12 apariţii.

Pentru că nu poate fi încadrat în niciuna din categoriile de mai sus (ştiri sau talkshow-uri/emisiuni), Mircea Badea reprezintă un segment destul de bine delimitat: “one man show”. Vedeta Antena 3 a înregistrat în ultimele şase luni 1.779 apariţii. Trebuie menţionat că în monitorizarea MediaIQ nu a fost inclus ca sursă blogul acestuia, ci publicaţiile (cotidiene naţionale, locale sau alte siteuri şi bloguri) în care a fost menţionat.

Monitorizarea MediaIQ a inclus 780 de surse de media şi a fost realizată în perioada 8 mai – 10 noiembrie 2010. Analiza cuprinde variantele online ale celor mai importante cotidiene naţionale şi locale, bloguri, siteuri generaliste şi specializate, dar şi variantele online a 16 televiziuni naţionale şi patru posturi radio. Lista surselor monitorizate o găsiţi aici. Trebuie precizat că în monitorizarea MediaIQ nu au fost incluse ca surse blogurile personajelor monitorizate.

Descarcati varianta PDF

Sursa analiza

Media IQ

Răspunsuri