Din secretele si retetele Andreei Ionescu, marketer extraordinaire

Invitatul săptămânii

Pisicka's Book of MarketingExperienta de lucru si viata a Andreei Ionescu trec prin inginerie si management in industria chimica, editare, management de publicatii, blogging, directorat de marketing, consultanta… CV-ul ei e completat de pozitii de seniorat in Carana Corporation, Connex, Metro si SensibluA&D Pharma. O descriere mai ampla aici, pe profilul de linked in. Pe langa toate astea, scrie carti de calatorii si imparte zambete in stanga si in dreapta, cu o generozitate si echilibru care ne fac s-o recomandam cu mare caldura oricui cauta un sfat bun.

“Pe unii i-am sfătuit să își dea demisia ca să nu înnebunească și acum suntem prieteni.”

Cine e Andreea Ionescu si ce-o recomanda ca marketer?
Maică-mea spunea că sunt omul cu mătura. Că, de câte ori are nevoie cineva să își facă serios curățenie în business, în echipă sau în cap mă cheamă pe mine. Sunt un antropolog ratat căruia îi place să se uite la oameni și la ce fac ei. Din voyeurismul ăsta, de obicei, se nasc idei. Practica a demonstrat că o parte dintre ele sunt bune =)). La propriu, am creat marketingul pentru privatizarea IMM-urilor, pentru România, de dincolo de Ocean, am dat cu mătura prin fostul Connex când crescuse cifra de clienți pierduți, am măturat prin alte branduri mari, lucru care a dus la mai mulți clienți și mai mulți bani pentru brandurile astea și la o seamă de trofee de cristal și multe felicitări pentru mine. De curând am construit de la idee până la capăt niște branduri despre care veți auzi multe pe termen mediu.

Pe profilul tau de facebook scrie ca te ocupi cu “doctoring businesses”. Ce fel de doctor esti? Generalist, vraci, chirurg?
Neurolog combinat cu plastician. Vrăjitoria e la capitolul hobby-uri. Neurolog fiindcă peștele de la cap se-mpute, scuzați proverbul. Nu am strălucit niciodată la făcut pliante, dar am avut clienți care m-au chemat să le repar brandul și s-au ales cu un plan strategic de sales, pentru că asta le lipsea… Pe unii i-am sfătuit să își dea demisia ca să nu înnebunească și acum suntem prieteni. Cred că aici vorbim de funcția  măturii în contextul vâjt-haț.

Noi, la fishington, ne uitam la consumator (manifest) – tu ce pui in centrul preocuparilor tale de marketing?
Dacă vezi o blondă de 25 de ani, cu geantă de marcă montată pe un mountain bike de fițe, cu ce te ajută? Cam asta se întâmplă pe schema ușor prăfuită de segmentare demografică. Pe de altă parte, că îi spui trib, că îi spui segment, trebuie să ai un exercițiu de cunoaștere.
Am căpătat obiceiul sănătos să mă uit la ce face și ce cere consumatorul. Dacă combini asta cu tendințele piețelor europene, îți poți face o idee despre cum ar trebui să arate un business peste cinci ani. Un termen bun pentru un plan de succes. Iar toate ideile inovative de marketing mi-au venit față în față cu clienții. Alea strategice au venit după cercetarea cantitativă :)

“Am căpătat obiceiul sănătos să mă uit la ce face și ce cere consumatorul.”

Vom iesi din criza? Daca da, cum? Ce sfaturi dai colegilor tai din marketing acum, in iulie 2011?
Stai să pun mătura lângă ceaun și să  scot globul de cristal. Aș zice că sunt mai multe ”viitoruri” posibile. Unul e să încetăm să lucrăm ca idioții și să începem să lucrăm ca deștepții. Banii mei de consultant vin în mare parte dinspre antreprenorii curajoși, suficient de curajoși ca să accepte că nu știu tot. De obicei, ei vorbesc despre ce o să scriem pe ”pliantul acela”, iar eu întreb cam de ce există firma lor în piață. Apoi începem să avem păreri convergente.
Să muncim deștept, atenți la ce e important, și cu calitate. Așa poate ieșim din criză, dacă ne-o da și statul o mână de ajutor în loc să ne împingă sub apă când ieșim să respirăm. Un alt viitor e ăla în care suntem acum și care nu prea arată bine pe termen lung. Mă gândesc că s-or găsi niște economiști deștepți în țara asta, care să știe cum dăm banii înapoi când facem un împrumut. Vorba ceea, speranța moare ultima.

Stim ca esti consultant independent, acum. Care dintre job-urile din trecut ti-a adus cele mai multe satisfactii si de ce.
Toate, pe bune, toate au avut partea lor de extaz. Recunoașterea maximă am primit-o la Sensiblu, atât de la fostul meu șef, cât și de la oamenii care mi-au dat premii, m-au pus în topuri, m-au invitat să vorbesc pe la evenimente cu pretenții. Dar jobul în care am crescut cel mai mult este cel de la Carana Corporation, firma americană de consultanță cu sediul în Washington unde mi-am făcut tabăra de antrenament în business. Multe din lucrurile pe care le-am făcut ulterior se datorează lui Bill, fostul meu șef (ce tare e să ai șefi cool, de la care să poți învăța).

Unul din ultimele tale proiecte de marketing, din ce-am aflat, e be nat, bistro-ul “healthy” din American House. E multumit clientul? Mai poti construi in ziua de azi, cand toata lumea se uita la pret, valoare adaugata?
Clienții îmi spun ce gândesc (da, ai mei sunt mai buni ca ai altora). Lucrăm încă împreună, așa că se pare că fac eu ceva bun :D . Da, poți construi, dar e esențial parteneriatul dintre marketer și managerul general. Amândoi trebuie să vină cu ce au mai bun în cap ca să scoată un concept. Și da, conceptul be nat. este unul câștigător. Prevăd cereri de franciză :) ). Avantajul în proiectul ăsta este că am avut libertate totală, viziune bună a clientului și flexibilitate când a fost să trag de unul sau altul dintre P-uri în direcția strategic corectă.

Ce mentori ai? Pe cine admiri, din marketing sau din alta parte?
Tocmai ce am vorbit de Bill. Bill m-a învățat business. Suntem prieteni acum și ne vizităm cel puțin de două ori pe an. Promit să scriu despre el pe blog, pentru că povestea este uluitoare.
Îmi plac Bono, pentru consecvență, Dalai Lama, pentru că își urmează viziunea chiar dacă pentru mulți pare imposibilă, și Karim Rashid, care a ajuns la definirea interioară a brandului personal plecând de la excelența în arhitectură.

“Nu sfătuiesc pe nimeni să lucreze doar pentru fee.”

Dupa atatia ani de meserie, ai luxul de a-ti alege clientii? Daca da, pe ce criterii ii alegi?
În consultanță, ca și în vânzări, clientul seamănă cu agentul :D . Îmi plac clienții care știu ce vor, și mă refer la ideile mari, nu la faptul că vor să pună autocolant pe mașinile de livrare (da, am fost solicitată și pentru asta). Sunt clienți care mă suportă (le mulțumesc pentru asta), au curajul de a accepta că fiecare dintre noi se pricepe (mai) bine la ceva și nimeni la tot, și răbdarea de a aștepta cât e de așteptat când nu putem face lucrurile atât de repede pe cât și-ar dori.  În rest, e ca în căsnicie: nu poți locui cu cineva cu care nu te potrivești, mai bine nu te căsătorești… Nu sfătuiesc pe nimeni să lucreze doar pentru fee.

Pe ce brand romanesc ti-ar placea sa lucrezi? Dar de afara?
Pe brandul de țară, damn it. Iar afară mi-ar plăcea să pot contribui la i-MiEV-ul de la Mitsubishi. E loc de joacă acolo.

“Citesc în sistem sandwich: o carte de business, una pentru suflețelul meu.”

Sa ne-ntoarcem un pic la consumator. Ce crezi ca ii lipseste, in relatia cu brandurile?
Sincer, cred că nu îi lipsește nimic consumatorului. Brandul e ăla care trebuie să inițieze relația. Dacă vrei să vorbești cu bruneta aia sexy de pe trotuarul de vis-a-vis, cred că nu poți reuși decât dacă decizi să traversezi strada. Și dacă nu ești în stare să deschizi gura cu un pick-up line deștept, s-ar zice că idiotul ești tu. Deci, cred că nu avem consumatori proști. De altfel, din experiența mea cu brandurile cu care am lucrat,nu există consumator căruia să îi lipsească ceva, ci doar branduri tâmpite, care ori nu traversează strada, ori nu știu ce să spună. Ca să nu mai vorbim de alea care nu știu să se îmbrace =))

Ce ii sfatuiesti pe cei mici, la inceputul carierei de marketing? Ce mici secrete le poti dezvalui, din experienta ta?
Am îndrumat teze ale unor absolvenți de marketing care nu știau nici manualul de anul I. Citiți, măi, citiți. Autorii ăia sunt mai deștepți ca noi, au încercat mai multe lucruri, de ce să reinventăm noi roata? și apoi nu vă sfiiți să aveți idei nebunești, dacă au sens. Nimeni nu va refuza o chestie corect argumentată.
Eu citesc în sistem sandwich: o carte de business, una pentru suflețelul meu. Ca să nu devin un consultant din ăla, de mucava, care debitează citate, și să rămân o ființă umană.

Ai vreo parere despre brandul de tara? Care.
Care brand de țară?

“Chemați-mă dacă se introduce creativitatea ca obiect de studiu în programa școlară, promit să predau pro bono.”

Cine e cel mai mare dusman al marketingului?
Dacă ești managerul de marketing, cu siguranță, directorul financiar :D . Dacă ești consultantul de marketing, cu siguranță, bugetul clientului. Lăsând gluma deoparte, problema e să poți dovedi, cu cifre, cum intangibilul se va reflecta în bilanțul contabil. Cu un plan bun și o explicație bună, am văzut prăbușindu-se lucruri altfel imuabile. Fiindcă marketingul nu e un centru de cost, ci o investiție de capital. Ah, și mai e un dușman maxim. Proștii. Ăia aroganți.

Care e parerea ta despre creativitate?
Ar trebui predată în școală. Face parte din exercițiul uman de libertate. Sigur, după aceea o să auzi, oricum, ”și fă-mi logo-ul mai mare”, dar nimeni nu e perfect. Dar lipsește, grav, în sistemul de educare ceva care măcar să păstreze, dacă nu să crească imaginația aia extraordinară pe care o au copiii și care apoi îți furnizează directorii buni de creație. De altfel, trăgând concluzia din ce directori de creație cunosc, toți au în comun următoarele: le place să se joace, nu și-au pierdut prospețimea de gândire în urma dresajului școlar și îi doare fix în cot dacă respectă regulile sau nu. De altfel, atelierele de imaginație sunt o doctorie necesară pentru toți cei tociți de viață și de lucrul în companii strict procedurate. Chemați-mă dacă se introduce creativitatea ca obiect de studiu în programa școlară, promit să predau pro bono.

Răspunsuri

  • LaBursa.ro

    Creativitatea este un atribut prin excelenta al oamenilor (fiintelor vii in general) si fiecare ar trebui sa si-l cultive cum poate mai bine. Intr-o lume utopica toate lucrurile repetitive ar trebui facute de calculatoare/masini/ eventual roboti insa deocamdata creativitatea este, cel putin inca, rezervata oamenilor.
     
    Am facut un curs de Psihoinventica la Politehnica din Bucuresti, prin 1993. Nu stiu daca se mai face. Insa era un optional, la alegere cu pedagogie cred. A fost interesant si anumite lucruri inca le mai folosesc si mi se par utile. Daca chiar vreti sa predati studentilor de Automatica si Calculatoare poate ar trebui sa incercati.

    Succes