Client + Agentie = Love

Invitatul săptămânii

Din experienta proprie, dar si din povestile altora, aceasta relatie poate fi una cu nabadai sau o “casnicie fericita”. Depinde evident, de oameni. Reduc aceasta relatie la oameni pentru ca oricat de frumos e brandul, oricat de generos e bugetul, oricat de out-of-the-box e ideea, oamenii sunt cei care fac excelenta.

Fiind in situatia “Clientului”, am fost mereu curioasa cu ce se intampla in agentie, din momentul in care au de pregatit un pitch si pana in momentul culegerii roadelor [felicitari pe aceasta cale McCann Erickson pentru performanta de la Cannes :) ]. Am invatat ca oamenii din agentie nu sunt sclavii clientilor, ca de foarte mult ori sunt pusi in situatii limita doar pentru ca “aia de la nu-zic-care-brand” habar nu au sa faca un brief, dar au pretentii de “clientul are intotdeauna dreptate”.

Pe de alta parte se intampla ca o agentie sa realizeze lipsa de tact a clientului si se ofera subtil sa ofere un training despre “cum se face un brief catre agentie”. Salut lipsa de aroganta si a agentiilor care sunt proactive in ceea ce priveste relatia cu clientul. Uneori se intampla sa fim nevoiti sa lucram cu anumiti oameni cu care nu am fuma nici macar o tigara. Aici intervine maturitatea noastra individuala de a face lucrurile sa functioneze. Pana la urma, brandul trebuie sa isi vada de plan, agentia sa livreze iar noi sa ne facem fericiti sefii. Ne certam, ne impacam, ca dragostea la 20 ani.

Ce se intampla cand agentia e in pana de idei? Am fost in situatia asta. Nasol. Trebuie sa faci treaba lor doar ca esti in urma cu planul. Treaba cu creativitatea nu e ca si cum ai avea un buton pe care apesi si gata, vin idei crete, pe gustul clientului. Aici cred ca intervine bunul simt si se cere o discutie, formala sau nu, intre Agentie si Client. “Now what?”. Back to basics. La cateva reguli, ca cei sapte ani de acasa:

Pentru Client:

Ar fi sa util sa stii care e scopul activitatii cu Agentia, daca vreti doar sa beti o cafea, nu e nevoie sa fie in Business Planul companiei.

Inainte sa te iei de ei ca nu inteleg nimic din ce le spui, mai verifica o data daca tu esti coerent si clar.

Sunteti in aceesi barca. Nu tu ai banii si esti seful, iar ei trebuie sa livreze si daca ceva nu merge bine e vina lor.

Admite ca s-ar putea sa aiba idei mai bune decat ale tale, lasa de-o parte orgoliul propriu si recunoaste valoarea.

Inainte sa te iei de ei ca nu inteleg nimic din ce le spui, mai verifica o data daca tu esti coerent si clar.

Pentru Agentie:

Fiti profesionisti, de la account manager pana la creatie si purchase. Account Managerul este interfata dintre cele doua entitati: de la cum arata, pana la cum reuseste sa “plimbe” clientul cand ceva nu functioneaza la voi in ograda.

Tineti cont ca de obicei, pe orice proiect, sunt mai multe nivele de decizie iar proiectul poate suferi modificari –semnificative – pe parcurs, poate chiar si anularea lui. Cu calm si deschidere se pot rezolva fiecare dintre ele. Sa fim realisti, care sunt sansele ca proiectele propuse de voi, pe super bugete – sau nu – sa nu sufere nicio modificare?

De asemenea, comunicarea este cu sens dublu, iar daca vreti sa aveti cat mai putine modifcari esentiale, depinde si de voi cum va luati informatia. Asta poate insemna chiar acel training pentru client, despre cum sa comunicati brieful.

Comunicati proactiv pe tot parcursul proiectului, daca apar intarzieri sau modificari, sa mai existe sanse sa va ajustati asteptarile, si voi si clientul.

Clientul nu are intotdeauna dreptate, dar el da banii. Iar unii clienti sunt chiar ciufuti. Altii sunt minunati si e o placere sa depasesti limitele businessului, devenind chiar prieteni buni.

De fapt, we are a big and happy familiy. Depinde de noi cum o pastram.

Comunicarea este cu sens dublu, iar daca vreti sa aveti cat mai putine modifcari esentiale, depinde si de voi cum va luati informatia. Asta poate insemna chiar acel training pentru client, despre cum sa comunicati brieful.

Benga Oana Adriana, crescuta la scolile Unilever si Philips, pasionata de marketing, trade maketing si category management. Mama fericita de copil fericit, cu planuri mari si bucurie de viata.

Răspunsuri

  • http://www.facebook.com/people/Pulpea-Aurelian/100000937881945 Pulpea Aurelian

    Ete-te!Bravo!Clientul.