Joaca pe Street Delivery

Invitatul săptămânii

Dupa ce ultimii roboti creativi au fost stransi si ultimele probleme logistice au fost rezolvate, Cristian Neagoe, din echipa Street Delivery, si-a facut vreme sa ne raspunda la cateva intrebari. Doamnelor si domnilor trecatori, copii mici si mari, va invitam sa pasiti pe  Street Delivery. Aflam impreuna ce este, ce vrea si ce-si imagineaza pe viitor Street Delivery.

Ce sau cine este Street Delivery?

Street Delivery este un proiect de revendicare a spatiului public de catre oameni, animale si vegetatie. Orasul si strazile sunt facute sa ne desparta, sa ne tina inchisi in propriile cochilii sau in spatii “special amenajate” pentru profit. Mall-ul este un astfel de spatiu, o catedrala a capitalismului primitiv, in care vizitatorilor li se da aparenta de spatiu public. Vizitatorii nu pot contribui la acest fals spatiu public, nu se pot odihni in el, nu pot zabovi. Li se permite doar sa cumpere sau sa se “distreze”. Publicul devine el insusi marfa.

Street Delivery, pe de alta parte, functioneaza prin publicul sau, cu el, datorita lui, si prin nevoia tuturor de joaca. Jocul este gratuit si liber. Street Delivery e gratuit si din ce in ce mai liber. Nu punem garduri si nici taxa de intrare. Din contra, incercam sa mai dam jos din garduri, sa pavam cu piatra cubica trotoarele, sa construim o piateta, o statuie, o fantana, banci pe care sa poti sta in gandurile tale. Pictam ziduri, punem muzica, oferim experienta intalnirii. Pe gratis. Sigur, exista cateva standuri cu obiecte de vanzare. Dar majoritatea acestora se supune unei etici DIY si contine o importanta componenta estetica. Apreciem si sustinem abordarea asta, un inceput timid de intoarcere la “artizanat”, post-”productie in masa”. Obiectele pe care le poti gasi la Street Delivery nu se afla in supermarket si nici nu pot fi vazute in reclame care acopera cladirile istorice.

Ne-a trecut prin gand un Street Delivery acoperit de zapada, cu vin fiert si sanie trasa de cai. Daca ni-l putem imagina, o sa se intample.

De ce avem nevoie de Street Delivery?

Nu “avem nevoie” de Street Delivery. Avem nevoie de spatiu public real. Orasul este definit azi de graba de a ajunge din locul A in locul B (acasa-birou-magazin), pe cat posibil in propriul automobil inchis ermetic. Pana si aerul trebuie sa fie “conditionat” in aceste spatii private, care ne indeparteaza unii de altii si ne fragmenteaza locuirea. La Street Delivery chiar ajungi sa te cunosti cu vecinul tau (de bloc, de strada, de cartier, de oras). Il vezi, ii zambesti, ti se zambeste inapoi, dansezi pe strada cu el sau participati impreuna la un atelier. La Street Delivery vezi oameni din triburi diferite, din clase diferite, de varste diferite – care rareori se intalnesc altfel – bucurandu-se impreuna.

Care e profilul de “consumator” al Street Delivery?

Nu vreau sa vorbim de “consumatori”. Vreau sa vorbim despre oameni care se joaca, despre oameni care inteleg ca Celalalt e facut din aceeasi substanta.

Cine v-a ajutat pana acum si cine v-a pus bete in roate?

Street Delivery merge pe un principiu de “User Generated Content”, cum a observat prietena noastra Sandra Ghitescu, experta in jocuri. Ne-au ajutat toti cei care au produs continut si toti cei care s-au bucurat de el. Betele in roata, pe de alta parte, nu fac decat sa imbunatateasca roata. O fac mai flexibila si mai rezistenta.

Cam cati oameni au fost anul asta?

Nu ii numaram. Nici nu credem ca e foarte important sa cuantificam asa. Sunt oameni care vin pentru un sfert de ora, altii care stau pe strada trei zile. Unii participa atat de mult incat se confunda cu evenimentul, altii trec speriati pe strada intrebandu-se ce naiba se intampla. Fiindca au fost obisnuiti de mici cu ideea ca strada e un loc periculos, populat de straini, potential rau-facatori, indivizi dubiosi si ca pot fi calcati de masina daca nu traverseaza repede pe unde trebuie.

Va ganditi sa faceti proiectul asta mai des?

Ne-a trecut prin gand un Street Delivery acoperit de zapada, cu vin fiert si sanie trasa de cai. Daca ni-l putem imagina, o sa se intample.

Cum masurati succesul la Street?

Inmultim intensitatea energiilor pozitive adunate pe strada si impartim la toata lumea. Folosim uneori si instrumente statistice. Iata unul, la care ne-am bucura sa raspundeti: http://www.isondaje.ro/sondaj/228041341/

Cat se investeste intr-un astfel de proiect?

Se investeste multa munca, buna-dispozitie si foarte putini bani. Nu ne sustin brand-urile, ci oamenii care au incredere in viziunea noastra.

Un gand pentru cititorii Fishington si “mergatorii”  Street Delivery?

Daca iubesti orasul, plimba-te prin el cu picioarele tale.

 

sursa foto

foto credits, Dorin Moldoveanu.

Răspunsuri