Lets Do It, Romania! se intoarce

Invitatul săptămânii

Anamaria Hancu comunica pentru Lets Do It, Romania! de vreun an si ceva. E mereu pe fuga, dar noi am reusit s-o prindem cateva minute la un pahar de vorba eco. Am discutat despre firea voluntara a romanilor, dar si despre implicarea brandurilor si a autoritatilor locale in campanie. Am schitat portretul romanului eco si am desenat valorile brandului LDIR.

Care a fost cea mai importanta invatatura de anul trecut?

In primul rand, a fost incredibil sa vedem ca romanilor chiar le pasa si ca nu au ramas fara reactie la mesajul Let’s Do It, Romania! Si ma refer aici la autoritati locale si centrale, companii, mass-media, operatori de salubritate, persoane publice, ONG-uri. Nu in ultimul rand, voluntarii veniti in numar mare in toate etapele de organizare ale proiectului s-au implicat cu resurse proprii, fie ca vorbim de cartare, organizare sau participare la curateniile pilot sau Ziua de Curatenie Nationala – 25 septembrie 2010. Deci se poate, trebuie doar sa vrei sau sa se creeze contextul favorabil.

Apoi cred ca ne-am dat seama cu totii ca si daca esti mic, dar incapatanat si pus pe fapte mari, poti schimba lumea din jur. Multi ne spuneau ca am reusit sa crestem prin Let’s Do It, Romania! cat altii in multi ani de munca. Se poate, insa foarte putini sunt cei care stiu cum s-a ajuns aici. Evident, ne bucura aprecierea pe care ne-o arata oameni din diverse medii. E un sentiment placut dupa atatea luni de ironii si ganduri deloc constructive.

Ne-am dat seama cu totii ca si daca esti mic, dar incapatanat si pus pe fapte mari, poti schimba lumea din jur.

Care e miza LDIR in acest an?

Miza principala ar fi sa aratam ca actiunea de pe 25 septembrie 2010 nu a fost o intamplare, ca oamenii care ar fi venit la curatenie erau mai multi, dar nu au auzit de proiect sau nu au fost foarte convinsi din prima de proiect, dar ca ar da o sansa ceva mai mare actiunii din 2011.

Ne dorim ca Romania sa fie o tara mai curata, ne dorim sa ne pregatim cum se cuvine pentru Clean-up Europe, actiunea de curatenie in 2012 organizata de comunitatea Let’s Do It, World din care face parte si Let’s Do It, Romania! Vrem sa marcam Anul International al Voluntariatului asa cum se cuvinte, printr-o actiune de amploare, in stilul Let’s Do It, mobilizand mase mari de voluntari.

Mai presus de toate, este important ca locuitorii Romaniei sa faca tot mai des lucruri constructive impreuna, ca o mare echipa, unita de aceeasi cauza. Pe 25 septembrie 2010, cel putin pentru echipa de organizare, a fost incredibil sentimentul. Dupa ce am citit povestile voluntarilor de la curatenie, am stiut ca toata munca nu a fost in zadar.

Ce le-ai spune celor nu s-au implicat anul trecut ca sa se implice anul asta?

Daca nu ai fost la actiunea de curatenie din 2010, in 2011 ai o sansa sa ni te alaturi. Sunt doar cateva ore pe care le petreci in natura, alaturi de prieteni sau alaturi de oameni pe care ii cunosti acolo, te distrezi, iei parte la cel mai mare proiect de implicare sociala si stii ca si datorita tie, la finalul zilei, Romania este mai curata si datorita tie.

E un proiect cu priza la branduri?

Da. Probabil si datorita amplorii si vizibilitatii, dar si datorita cresterii importantei CSR-ului in companii. Multe companii sunt onorate sa se asocieze cu Let’s Do It, Romania! ca brand, pentru ca vor sa participe la curatarea Romaniei sau pentru ca vor sa ia parte la o actiune frumoasa, alaturi de colegii de birou si impreuna cu multi alti locuitori ai Romaniei. Avem multe companii care ne sunt foarte dragi si care ne-au ajutat atunci cand eram in momente critice ale proiectului si ne-au readus increderea ca Let’s Do It, Romania! va fi un succes!

Unele cifre indica 180.000 de voluntari anul trecut, altele depasesc chiar si 250.000. Care e numarul real de participanti?

Cifrele au variat foarte mult, fiecare ramanand cu o idee din anumite momente ale comunicarii noastre care indicau rezultate partiale. Oficial, inscrisi pe site si la punctele de inregistrare Let’s Do It, Romania! au fost 193 000 de voluntari. Dar foarte multi ne-au scris sau le-au spus colegilor mei din echipele locale ca au fost la curatenie fara a se inscrie pe site. De aici cifra de 250 000 de voluntari. Cu siguranta, marea echipa Let’s Do It, Romania! este aproape de 250 000 daca ne gandim la toti oamenii care s-au implicat in organizare sau care ne-au fost parteneri si care au fost si la curatenie, dar nu au reusit sa se inscrie :)

Care e portretul romanului eco?

Sunt multi romani pentru care ecologia este o fita. Inca. Sper sa fie tot mai multi cei care o vad si o percep ca pe o necesitate. In general, romanul eco merge la actiuni de mediu, nu arunca gunoaie, este responsabil, incearca sa le arate si altora de ce e bine sa fii cat mai eficient cu resursele pe care le utilizeaza si cat mai putin risipitor, se informeaza, colecteaza selectiv, merge cu bicicleta mult, petrece timp in natura.

Sunt multi romani pentru care ecologia este o fita. Sper sa fie tot mai multi cei care o vad si o percep ca pe o necesitate.

Ati facut o harta nationala a gunoaielor. S-au folosit autoritatile locale de ea?

Au fost situatii simpatice prin primavara trecuta cand voluntarii au inceput sa carteze deseurile. Primariile din acele localitati s-au pus pe treaba, astfel incat, la curatenia pilot pe care am organizat-o, voluntarii care s-au dus sa le stranga “s-au plans” ca nu mai aveau ce sa curete.

Multe dintre autoritati stiu de aceste probleme pe care le au, garzile de mediu au niste harti in fiecare judet insa nu au fost facute publice cum e a noastra. Spun ca se vad neputinciosi in a schimba ceva, nu pot da amenzi pentru ca nu ii prind in flagrant pe faptasi, nu au buget de materiale informative sau buget sa organizeze actiuni. Un cerc vicios pe care se pare ca Let’s Do It, Romania! a reusit sa il sparga si in care a implicat si aceste autoritati.

Ce castiga oamenii care se implica in LDIR?

O tara mai curata, sentimentul ca iau parte la realizarea celui mai mare proiect de implicare sociala din Romania sau dupa cum ar spune bunul nostru prieten, Chinezu‘ “cel mai mare exercitiu de solidaritate” :)

Un pretext de socializare, de intalnire cu oameni cu interese si preocupari similare, participarea la schimbarea Romaniei la “fata” in acea tara civilizata pe ne-o dorim si in care ne dorim sa traim.

Răspunsuri