Consumatorul de criza

Invitatul săptămânii

Pentru ca este luni (si intre noi fie vorba am cam intarziat cu interviul) l-am rugat pe Lucian Davidescu, ziarist economic si blogger premiat la Roblogfest 2011 pentru riscograma, sa ne lamureasca despre consumatorul de criza si relatia acestuia cu brandurile.

S-ar putea ca, odata recesiunea incheiata, reducerile de preturi sa devina permanente.

Cand o sa asistam la iesirea din criza a consumatorului?

Nu iese, cel putin nu in sensul in care s-ar putea crede. Obiceiurile de consum din anii 2007-2008 nu se vor mai intoarce prea curand. Creditul va fi greu accesibil, veniturile vor creste lent iar cresterea economiei va merge mai degraba in investitii. O crestere foarte lenta se vede deja si va continua probabil in ritmul de acum.

Exista un consumator de criza?

E mult stereotip aici, nu exista “consumator de criza” – exista evident cazuri punctuale – gospodarii care au pierdut din venituri sau ale caror cheltuieli fixe, cu ratele de exemplu, au crescut substantial. Ei isi schimba obiceiurile de consum, pentru ca nu pot altfel. Insa adevarata schimbare de comportament vine din absenta creditarii, care era motorul economiei pana acum doi ani.

Obiceiurile de consum din anii 2007-2008 nu se vor mai intoarce prea curand

De aceea au succes si promotiile?

Din punct de vedere economic economic, ieftinirile sunt desigur in masura sa redreseze cererea si deci volumul de vanzari. Dar sa nu uitam ca in realitate vorbim de marketing, iar o promotie inseamna doar speranta vanzatorului ca reducerile de pret sunt temporare. S-ar putea ca, odata recesiunea incheiata, reducerile de preturi sa devina permanente. Nu se mai poate lucra, in mod realist, cu marjele de profitabilitate dinaintea crizei. Sunt prea multi competitori pentru prea putini bani.

Crezi ca brandurile au inteles noua realitate de consum?

O parte, da. Sunt companii care au reusit sa se adapteze la piata. Celelalte au disparut sau vor disparea. Sau vor supravietui din contracte cu statul… dar asta-i cel mai usor – să oferi ce se cauta. Decisive sunt insa pretul si calitatea serviciilor.

Răspunsuri