De ce considera romanii comunicarile comerciale prin sms drept SPAM?

Invitatul săptămânii

In realitate problema mesajelor publicitare trimise prin sms nu este una tehnica, pentru ca, dincolo de legile pe care cei care doresc sa efectueze comunicari prin sms le respecta, mai este o lege nescrisa, omisa de foarte multe ori in campaniile SMS push – Legea Bunului Simt. Altfel spus, degeaba o persoana si-a dat acordul pentru primirea de mesaje comerciale prin sms daca va primi informari la produse/servicii care nu prezinta interes, in momente nepotrivite sau care de fapt nu ofera informatii utile. Astfel de mesaje le va considera inevitabil SPAM. In continuare am sa va prezint un exemplu recent de astfel de mesaj, care intra la categoria ASA NU. Nu voi da numele brandului pentru ca scopul exemplului nu este de a arata cu degetul si pentru ca din pacate majoritatea brandurilor active pe piata locala prin comunicari sms comit greseli asemanatoare.

Intr-o seara, brandul X din FMCG se gandeste sa comunice o noua promotie bazata pe pret si prin mesaje sms trimise catre o baza de date de persoane care intra in grupul tinta vizat. Textul mesajului expediat de cineva care se numeste ACASA este “ Nu mai avem produsul X! Cumpara tu y bucati pentru ca e doar Z lei Afla de unde pe www “ Nu cred ca trebuie un exercitiu de imaginatie deosebit pentru a considera mesajul total neinspirat folosind expeditorul Acasa. Chiar daca in corpul mesajului exista o adresa internet unde se pot afla mai multe, folosirea acestui expeditor si modalitatea de adresare ridica mari semne de intrebare. Un astfel de mesaj care induce impresia ca cineva de acasa a trimis mesajul si ne spune sa cumparam un anumit produs intr-o anumita cantitate cand in realitate nici un membru al familiei nu a solicitat acest lucru a incalcat, dupa umila mea parere, legea bunului simt.

O alta problema cu acest mesaj este ca site-ul la care sunt trimis este un site traditional, facut cu tehnologie flash pe care prea putine telefoane o au implementata, iar informatia este aproape inutila pe un telefon mobil. Iar pentru putinii favorizati care pot vizualiza site-uri cu Flash pe mobil, informatia “afla de unde” presupune parcurgerea a mai mult de 25 de ecrane pe telefoanele cu ecran generos sau dublu pe cele ecran normal.

Ultimul argument pentru care mesajul mentionat este asimilat spamului este de fapt si cel mai important: recipientul nu este interesat de produs, cu toata oferta speciala mentionata. Ar mai fi de discutat despre imposibilitatea de a masura eficienta campaniei sms pentru brandul respectiv altfel decat a bifa un reach de n ochi care au parcurs respectivul mesaj, dar nu intra in subiectul de azi.

Trimiterea de mesaje catre baze de date segmentate pe anumite criterii, dar care nu se adreseaza doar consumatorilor respectivului produs, cu un beneficiu si o utilitate a informatiei neglijabile reprezinta o practica uzuala la noi, si de aceea romanii considera mult prea adesea comunicarile prin sms drept spam.

Comunicarile prin sms pot avea efecte spectaculoase (vezi recordul mondial al lui Gillette de aproape 100% rata de raspuns sau rata de redemptie de 25-30% inregistrata in mod constant de Starbucks la ofertele speciale prin sms) si nu vor fi considerate spam nici de romani, nici de locuitorii altor tari daca vor oferi informatie utila si de real interes pentru destinatar. In caz contrar ar trebui sa nu uitam ca daca la televizor publicul care nu este interesat de o anumita reclama nu e deranjat pentru ca are telecomanda aproape, cei care primesc astfel de mesaje pe telefon nu se asteapta la ele (cine vrea sa vada filmele fara pauza publicitara plateste, restul audientei accepta publicitatea) si nici nu le pot evita. Fapt care va duce la reactii tot mai negative fata de brandul respectiv si indepartarea de statutul potential client, ceea ce pana la urma, nici un om de marketing si comunicare nu-si doreste.

sursa foto

Dan Virtopeanu are o experienta de 13 ani in telecomunicatii si a realizat diferite premiere precum mobile advergames (2006) sau primul RPG educational romanesc, „Magic World”. El este directorul general al Voxline Communication, companie la care s-a alaturat in 2003 ca Sales Manger.

Răspunsuri

  • http://bogdanmandru.wordpress.com bogdan

    totul e defapt spam .. toate ideile proaste ale celorlalti sunt spam.. trebuie sa inveti sa spui nu .. mai diplomatic sau nu..
    oricum, presupun ca in viitor se vor introduce si filtre de spam pt sms-uri.. dat fiind ca costul sms-urilor va fi din ce in ce mai redus ..spre nesemnificativ.

  • alex

    Am primit mesajul respectiv de care vorbesti in articol chiar acum cateva zile si m-a iritat asa de rau incat am sunat la operatorul de telefonie si le-am cerut sa blocheze mesajele promotionale definitiv.
    Si m-am mirat pentru ca, in mod traditional, respectiva companie de bauturi carbogazoase nu recurge la asemenea metode agresive de marketing si isi face cu atentie campaniile.

    un client in minus ;)

  • http://virtopeanu.ro Dan Virtopeanu

    @alex in mod cert nu au citit comentariul tau pentru ca au luat-o de la capat si au inlocuit expeditorul “acasa” cu “cei dragi” :)

  • Pingback: Think mobile: 5 sfaturi de la Google pentru o strategie de mobile marketing | Dan Virtopeanu