Monica Jitariuc și excelența în PR

Invitatul săptămânii

Monica Jitariuc, Managing Director la THE PRACTICE, agenție de curând câștigătoare a două premii de invidiat din industria de PR, Eastern Europe Consultancy of the Year și GOLD Sabre Award, trofee câştigate în cadrul Galei EMEA Sabre Awards 2013Barcelona. Despre drumul ei până la acest excelent rezultat ne povesteşte în cele ce urmează.

De ce ai rămas în PR, dintre toate cele ce ai făcut în trecut (marketing, client service, comunicare internă şamd etc)?

Lucrez de 12 ani în domeniul comunicării și am făcut de toate, pornind de la rapoarte de monitorizare, până la strategii complexe și creative. Mi-a plăcut enorm fiecare etapă, am învățat foarte mult în fiecare dintre locurile în care am fost și m-am implicat cu multă energie în fiecare proiect pe care l-am avut. Și, dintre o mie de flori parfumate, am ales PR-ul care nici măcar nu e regina grădinii. Deși ar trebui să fie.

De fapt, dacă mă gândesc mai bine, cred că PR-ul m-a cam ales pe mine. Pur și simplu ne potrivim foarte bine și am avut norocul să ne întâlnim în niște contexte fericite. Am făcut relații publice la Citroen (dar nu era job-ul principal, acolo eram responsabilă de marketing), apoi am înființat un departament de PR la Friends Advertising și, apoi, m-a sunat Gabriela Lungu și mi-a propus să facem un departament de Social Media în cadrul celei mai premiate agenții de PR românești, The Practice. Și am ajuns din nou în PR de data aceasta dintr-o cu totul altă perspectivă și la un cu totul alt nivel.

Și ca să raspund și mai la obiect, am rămas în PR pentru că îmi place la nebunie și pentru că mă și pricep bine. Simt că pot aduce valoare contribuind cu input strategic și soluții creative. Aici mă ajută toată experiența aia despre care vă povesteam mai devreme.

Ce fel de PR îţi place cel mai mult şi de ce crezi în el?

Îmi place PR-ul în general, iar în particular, social media și comunicarea internă sunt zonele care mă stimulează cel mai mult. Cred că PR-ul este esențial în mixul de comunicare al clienților și mai cred că, bine făcut, PR-ul poate avea un rol de lead în campaniile de comunicare.

Explicația este destul de simplă. PR-ul se ocupă de gestionarea reputației clienților și brandurilor lor, și, orice acțiune de comunicare se concretizează în reputație. Mai mult, dacă alte instrumente de comunicare au audiențe clar definite și destul de restrânse PR-ul gestionează reputația companiilor și brandurilor în raport cu toate publicurile țintă: angajați, ONG-uri, autorități, consumatori, media, social media, influențatori, acționari etc. De aceea, PR-ul este de fapt acea perspectivă de ansamblu asupra comunicării care poate veni cu strategii integrate și care contribuie necontenit la atingerea obiectivelor de comunicare.Cred foarte mult în rolul strategic al PR-ului pentru că se poate să identifice drumul cel mai eficient de la A la B. Acest aspect este cel mai important într-o comunicare obsedată de eficientizarea resurselor și aflată mereu, cum este și firesc, sub presiunea rezultatelor.

Câte crize de PR ai rezolvat şi care e cea rezolvată cel mai bine, din punctul tău de vedere?

Este incorect și nedrept să zic că “am rezolvat crize de comunicare”. În general, crisis management-ul este un serviciu complex și de fiecare dată este un efort de echipă (Agenție/Client). Marea provocare când vine vorba de crisis management este să întâmpini criza și să o “rezolvi” înainte de a se întâmpla. Adică, marile reușite sunt acelea când nici nu se mai “întâmplă” criza. Acesta este issue management. Mai mult, nu prea contează numărul de crize de comunicare pe care le gestionezi, ci mai degraba tipul lor. Contează nivelul de implicare, complexitatea și mai ales soluțiile identificate.

Poţi să ne dai nişte exemple de cum ar trebui efectiv abordată o situaţie de criză?

Abordarea efectivă și pașii de gestionare a unei crize de comunicare fac obiectul manualelor și informația aceasta este foarte ușor de găsit. Aș sublinia însă o particularitate: odată cu Social Media orice consumator are puterea unui jurnalist de investigație și monitorizarea a devenit esențială pentru comunicare. Trebuie să afli repede, dacă se poate primul, ce se vorbește despre brandul tău. Trebuie să asculți și să analizezi în timp real conversația pentru a preîntâmpina eventuale crize. Cei mai importanți pași sunt monitorizarea atentă și eficientă și, mai apoi, strategiile de gestionare. Mai mult, acesta este un teren natural PR-ului care știe să identifice atât oportunitățile, cât și riscurile Social Media.

PR

Tocmai aţi luat, la SABRE, premiul pentru cea mai creativă agenţie de PR est-europeană. De ce se vorbeşte aşa de mult zilele astea despre creativitate în PR?

Am luat SABRE pentru agenția de consultanță est-europeană a anului. Acest recent și extrem de important trofeu înseamnă că livrăm constant campanii creative și eficiente pentru clienții noștri.

Dar,  pentru noi, la The Practice, discursul despre creativitate a fost mereu de actualitate. Până și sloganul nostru este „Results through creativity”, iar în competițiile de PR creativitatea este unul dintre criteriile importante. Pentru noi, în PR, “campanii de premiu” înseamnă campanii cu o strategie deșteaptă, care punctează superlativ la creativitate, care au o implementare impecabilă și rezultate excelente. Aceste patru criterii împreună dau măsura lucrului bine făcut.

Dă-ne 5 idei după care un om care învaţă PR acum să se ghideze. Ce e mai important, ce cărţi să citească, care sunt regulile cele mai interesante/inedite, pe care nu le putem găsi în manualele de PR?

Doar 5? Cele mai importante reguli, din păcate sau din fericire nu se regăsesc în manuale de PR, ci în munca “de teren”. PR-ul (ca mai orice meserie) se învață mult făcând.

Deci, prima regula e “Fă lucruri! Implică-te”. În present sunt foarte multe modalități în care tinerii aspiranți la o carieră în relații publice se pot implica: voluntariat, internship-uri etc.

A doua: “Fii deschis la cap. Nu înceta niciodată să fii curios”. Perspectivele se deschid dacă tu ești deschis la perspective.

A treia: “Exersează scrisul și cititul”. O scriitură bună este esențială pentru un om de relații publice. Iar a ști să citesti un text cum trebuie necesită atenție și niște capacități de înțelegere. Exersează-le.

A patra: “Trebuie să știi mereu pe ce lume trăiești”. Este ideal să fii mereu conectat, să știi ce evenimente se întâmplă, ce e în trend, care sunt oamenii importanți în diverse zone de interes, să fii atent în general la lume și la ce se întâmplă în lume. Ideile pot veni de oriunde.

A cincea: “Muncește temeinic”. Drumurile cele mai ușoare sunt cele care duc în jos. Așa că, dacă vrei să mergi în sus va fi mai obositor și mai greu. Dar merită.

Cât despre ce să citească și unde, cred că vor găsi singuri. Există atât de multă informație pe internet (de pildă, portaluri întregi dedicate industriei internaționale de relații publice precum The Holmes Report) care este foarte accesibilă, încât nu prea există scuze că nu se găsește informație. Pentru cineva care este cu adevărat pasionat de relații publice, găsirea de surse de informare e tare simplă. Dacă ești pasionat de fotbal de pildă, nu întrebi niciodată un fotbalist unde se găsesc live score-urile, nu?

Un gând pentru celelalte agenţii de PR din România sau pentru clienţi sau pentru alţi comunicatori.

Cred  că industria de PR trebuie să își întărească pozițiile, să se așeze mai des la masa unde se discută strategiile. Iar clienții trebuie să fie mai curajosi, mai deschisi și să înțeleagă că brandurile nu le mai aparțin doar lor. Brandurile aparțin oamenilor, iar oamenii fac ce vor cu ele. Noi, ca și comunicatori, putem să le fim cu adevărat de ajutor dacă știm să îi facem să descopere povești de brand reale, autentice și mai ales să îi ajutăm să le spună tuturor.

Răspunsuri

  • Cabral Ibacka

    Frumos. Bravo!

  • Monica Jitariuc

    sar’mana:)