4inmasina – smartness, ieftin, fun și eco – călătoria inteligentă

Invitatul săptămânii

Serviciul de carpooling 4inmasina este alternativa creativă a unei călătorii ieftine, confortabile și distractive versus tristul tren CFR & microbuzul obosit și algomerat. Despre acest proiect ne povestește Ioana Proca, Project Manager 4inmasina.

Mai ieftin, mai fun și mai eco. Ideea de a împărți mașina a venit pe filiera franceză (covoiturage) sau pe cea engleză (carpooling/ride-sharing)? Ce v-a motivat să porniți acest proiect?

Nouă ne sunt familiare ambele filiere. Sunt proiecte la care ne uitam cu admirație și asta este direcția către care tindem. Ideea ne-a venit uitându-ne exact la acest gen de proiecte, căci le urmăream de multă vreme, timp în care ne întrebam când va veni vremea lor și în România. Și totodată ne uitam la aglomerația din fiecare dimineață de pe străzile bucureștene și la tristețea de pe fața oamenilor care se încolonează câte unul în mașină…

4inmasina nu este singura platformă de carpooling din România. Ce aduce în plus față de celelalte?

Așa cum tocmai spuneam mai sus, ne întrebam când va veni vremea proiectelor de carpooling în România. Iar anul trecut, la o căutare mai atentă, am observat că deja a venit. Pentru că au apărut deja câteva inițiative, cele mai multe destul de timide, adică la o scară relativ mică, însă cu oameni care au adoptat deja comportamentul de a împărți mașina. Acesta a fost unul dintre factorii care ne-a dat curaj să încercăm. Faptul că sunt oameni pregătiți să facă asta.

Apoi ne-am întrebat de ce a trebuit să căutăm și să găsim noi aceste proiecte, în loc să ne găsească ele pe noi. Altfel spus, de ce nu au vizibilitate.

Și asta ne-am propus să facem: un serviciu tehnic foarte bine pus la punct, foarte ușor accesibil, oricând și oriunde ai fi (acum avem site și aplicație de Facebook, în curând vom avea și aplicație mobile, iOS și Android), plus mult mai vizibil decât ce există acum. Pentru că ce ne dorim noi, dincolo de a aduce ceva pozitiv la nivel personal (precum economii, socializare, distracție), este chiar să facem o schimbare majoră (trafic îmbunătățit, poluare redusă, mai puține accidente) la nivel social.

În acest sens, o diferență față de ce am văzut că există deja este că noi vrem să promovam foarte mult folosirea serviciului și în rutele din interiorul orașului, în drumurile obișnuite la serviciu, la școală, la cumpărături etc.

Există vreo sezonalitate pentru site? Există activitate mai mare a userilor iarna/vara/toamna/ primăvara sau doar în perioadele vacanțelor și a sărbătorilor?

Deocamdată nu putem spune nimic legat de sezonalitate, pentru că site-ul e online de mai puțin de o lună. Ce putem spune este că, intuitiv, simțim că serviciul va fi folosit mai frecvent în perioada (mini)vacanțelor, a weekend-urilor de vară și poate iarna la ski. Adică exact în acele ocazii în care și traficul pe rutele externe crește.

Avem deja o confirmare, pentru că noi am lansat exact înainte mini-vacanței de 1 mai – Paște și am înregistrat o rată de folosire foarte bună a serviciului. Avem deja câteva mii de conturi și câteva sute de rute. Pe de altă parte, prin încurajarea rutelor interne, vom încerca să schimbăm puțin acest tipar…

Mașina poate fi împărțită fie în interiorul orașelor, fie în afara lor. Sunt preferate distanțele mai lungi sau cele scurte?

Asta este la latitudinea fiecărui utilizator în parte. Tind să cred că vor exista tipuri de utilizatori și ocazii de folosire diferite.

Cât succes are site-ul în prezent? Ce înseamnă succes pentru voi?

Dat fiind că, așa cum spuneam anterior, site-ul este lansat de mai puțin de o lună, este greu de vorbit de succes. Însă putem spune că rezultatele sunt peste așteptări. Câteva zeci de mii de vizitatori, plus niște mii de fani de Facebook. Dar surpriza nu a fost atât la vizite și like-uri pe Facebook, cât în ce privește utilizatorii activi: cei care și-au facut cont (avem deja câteva mii de utilizatori înregistrați pe site) și au postat o rută (am avut deja câteva sute de rute).

Succesul pentru noi se va măsura pe de o parte pe termen scurt, pentru că ne propunem să atingem pragul de 50.000 de utilizatori unici în primul an de la lansare, dar și pe termen mai lung, când vom fi contribuit la schimbarea unui comportament, când 4inmasina va fi deja un mod standard de a călători. Iar asta se va vedea în traficul rutier, dar și pe fețele oamenilor :)

dece4inmasina

Care e cea mai mare problemă pe care site-ul vrea să o rezolve, dincolo de beneficiile imediate și clare ale userilor?

Ce spuneam mai sus, să aducem o schimbare la nivel de societate, cu rezultate vizibile în traficul rutier, în numărul accidentelor, în protecția mediului, dar și în calitatea vieții.

Românii sunt reticenți în a merge cu mașina altcuiva din motive de metalitate (siguranță & încredere). Cum vă propuneți să schimbați acest lucru?

Da, suntem conștienți de această mentalitate și o considerăm principala barieră, una foarte firească, în folosirea serviciului. Noi am luat în calcul 2 metode de a o adresa. Pe de o parte am încheiat un parteneriat cu Poliția Capitalei, care ne-a ajutat cu un set de sfaturi de a călători în siguranță, ce pot fi consultate oricând pe site. Pe de altă parte, noi încurajăm, cel puțin la început, folosirea serviciului cu persoane cunoscute. De aceea există și posibilitatea de a-ți face prieteni pe site și de a filtra doar cursele lor.

Mai departe, platforma funcționează pe bază de feedback de la utilizatori. Astfel, după fiecare cursă, un utilizator va putea acorda calificative celor cu care a călătorit (fie șofer, fie pasager). Așa că, în timp, vei putea alege cu cine să te sui în mașină, și, chiar dacă nu va fi un cunoscut, nici nu va fi vorba de un străin 100%.

Care este următorul pas? Se va monetiza site-ul?

Nu avem atât gânduri de monetizare, cât de creștere. Ce este sigur, este că accesul la serviciu va fi întotdeauna gratuit. Iar pentru a crește suntem conștienți că va trebui să investim continuu și să construim un brand puternic.

Și pentru asta ne dorim să încheiem parteneriate atât în plan public, cu instituții, cât și privat, cu companii cu valori similare: eco, smartness, fun&sharing. Din câte am văzut, acesta este mix-ul care a dat rezultate și în cazul marilor proiecte similare din alte părți.

Care e cel mai important eveniment pe care 4inmasina.ro ar vrea să îl pună pe timeline în viitor?

Cel mai important ar fi o zi națională de împărțire a mașinii, așa cum există ziua covoiturage în Franța :)  Dar până ajungem acolo, vom pune pe timeline o serie de evenimente sportive și culturale la care noi încurajăm folosirea 4inmasina.

Răspunsuri