2 prieteni + 10 ani = FRIENDS Advertising

Invitatul săptămânii

Înfiinţată la începutul anului 2003, FRIENDS Advertising a împlinit frumoasa vârstă de 10 anişori. Şi pentru că 10 este numărul magic din acest an, le vom adresa 10 întrebări celor doi fondatori, Sorin Trâncă şi Bojan  SpasićÎnsă întrebările, de această dată, le vor fi adresate ,,din interiorul’’ agenţiei.

Care sunt cele mai importante cinci reguli ce guvernează FRIENDS Advertising?

S.T.: Nu știu dacă sunt 5, și mă pui într-o situație în care mi-a fost mereu greu să fiu, acela de emitent de “reguli”. Mie nu mi-au plăcut niciodată regulile, mai ales acolo unde ele sunt restrictive, acolo unde sunt mai mult reguli decât principii. Așa că o să spun care sunt preceptele după care cred că am organizat activitatea noastră, ele fiind mai mult “reguli” interioare, ale fiecăruia, decât reguli generale, ale organizației. FRIENDS e o organizație foarte orizontală, în care a contat mereu mai mult ce crede fiecare om despre el și munca lui, decât ce “nu e voie”. Eu cred în caractere, nu în reguli, în general, așa am și făcut selecția oamenilor de la FRIENDS, sper că n-am greșit prea mult. Colegii mei și cu mine, deci, credem în:

A. discreție / confidențialitate, încercând să nu luăm prim-planul pe care îl ocupă, din punctul nostru de vedere, brandul sau organizația pentru care lucram
B. ideea că ești la fel de bun ca următoarea ta idee, nici mai mult nici mai puțin, adică încercăm să nu ne îmbătăm cu apă rece, să nu trăim din succese trecute și să ne mobilizăm exemplar pentru prezent și viitor; raportarea la trecut e păguboasă
C. publicitatea bună e cea care vinde de mai multe ori, nu mai repede; aici e o discuție mai amplă, dar “regula” rămâne în picioare atâta timp cât realizezi că ideea pe care o propui clientului are, pe lângă efecte imediate, efecte mai profunde în sufletul consumatorului, creează un moment de satisfacție la consumator care rezistă probei timpului
D. suntem mai mult decât suma unui număr de creiere, cu alte cuvinte lucrul cu adevărat în echipă e important, cel mai bun exemplu fiind acela că dacă eu și Bojan avem o dispută de moment, în clipa în care apare un brief nu mai contează de ce nu ne place unul de celalălt, lucrăm împreună ca întotdeauna, într-o bulă de calm profesionist care anulează complet disfuncționalități și sabotajele pe criterii emoționale
E. nu există idei în absența facerii lor, cu alte cuvinte să pui mâna și să faci ceva este singurul criteriu real de judecată în legătură cu ceea ce numim, îndeobște, “idei”; dacă n-ai făcut-o, nu există

Cu ce l-ai compara pe Sorin? Dar publicitatea?

B.S.: He’s my brother from another mother. Și Master Shifu în general. Iar publicitatea e ce-ți faci tu din ea.

Care a fost cel mai greu an din acest deceniu?

S.T.: 2009, de departe. A fost anul în care am avut și opțiunea de a închide agenția. Dacă vrei și motive, trebuie să facem un interviu separat, sunt multe de spus :)

Care a fost primul lucru pe care ţi l-ai zis în minte atunci când l-ai văzut prima dată pe Sorin – atunci, în secolul trecut? Dar după primele briefuri lucrate împreună?

B.S.: Nu mi-am zis nimic. Cred că într-un fel ne-am sincronizat perfect din start fără multe zise. Și așa e și în ziua de azi.

Dacă ar fi să rezumi într-o propoziţie sau frază esenţa acestor 10 ani, cum ar suna aceasta în 10 cuvinte?

S.T.: Nu cred că e nevoie de 10 cuvinte. Cele mai la îndemână (puține) cuvinte sunt, cu toată luciditatea – “un început promițător”.

Care a fost anul cu cei mai buni clienţi din acest deceniu FRIENDS?

B.S.: Cred că fiecare an a fost cel mai tare în momentul lui. Și cred, cu condiția ca tot ce vine spre noi o să privim ca o experiență nouă, că așa va fi și în viitor.

Care a fost momentul în care dragostea ta pentru Bojan a atins cote maxime?

S.T.: Iubirea mea pentru Bojan e subiect de FHM, sau de alt tip de publicație :) Uite aici o mostră de când eram un pic mai mici. Haios e că am publicat acest text într-o carte numită “Iubirrre” (habar n-aveam ce titlu va avea, când am scris). Au mai fost momente, cum ar fi acela în care Bojan mi-a spus, într-un moment destul de delicat, ceva de genul “băi… fă cum crezi, eu te susțin, am mai multă încredere în deciziile tale decât în ale mele”. Nu știu dacă l-am iubit atunci, pentru că m-a pus în situația de a judeca extrem de atent momentul, dar l-am îndrăgit destul de tare pentru această declarație, mi-am dat seama că nu trebuie să-l dezamăgesc cu niciun preț.

Dacă ar fi ca FRIENDS să deschidă acum, la împlinirea a 10 ani, un al doilea sediu în orice alt oraş din lume, unde ar fi sediul 2?

B.S.: LONDON.

Cum crezi că va arăta FRIENDS Advertising peste 10 ani?

S.T.: Mult mai bine sau deloc.

Ce mâncăm azi?

B.S.: Ce am gătit ieri.

BONUS: 2 întrebări, unul pentru celălalt.

Dă-mi un “naming” pentru primi zece de ani.

S.T.: 2+2=6

Când ai realizat, mai exact, că ai nevoie de mine… și ce te-a făcut să crezi asta?

B.S.: Pe canapele în acvariu. Ne apucam de ceva și eu știam că va ieși bine chiar dacă habar nu aveam ce tre să fac. D-aia am crezut.

P.S.: Bojan Spasić este sârb de origine iar răspunsurile oferite sunt gândite tot în limba sârbă, aceasta fiind limba sa maternă. Dar își perfecționează zi de zi limba română :)

Răspunsuri