Sebastian Olar, primul român deștept.

Invitatul săptămânii

În calitate de autor al campaniei “Românii sunt deștepți”, Sebastian Olar e primul care și-a pus problema deșteptăciunii noastre (pe net). Seamănă puțin cu Nicholas Cage, e absolvent de marketing, M.Si. în publicitate și probabil primul controlor de bilete devenit copywriter. Câștigător de statuete metalice în majoritatea festivalurilor naționale și internaționale de publicitate: Cannes Lions, New York Festivals, Eurobest, LIA, Golden Drum, Effie și al Premiului de Excelență IAA pentru Tânărul Profesionist al Anului.

Să faci o astfel de campanie precum Românii sunt deștepțiîți trebuie ceva… De unde o astfel de înverșunare?

O chestie cu care rezonez eu foarte tare este nedreptatea. Oricât de molcom aș fi, ca om și ca ardelean, mă scot din minți oamenii care se comportă urât cu alți oameni fără motiv. Rezonez eu mai ușor cu victima, nu știu de ce. Poate pentru că am crescut fără tată și tot timpul mi-am dorit ca cineva să îmi ia apărarea. Aș ieși oricând să protestez la Universitate pentru El Lunes, băiatul ăla bătut în fața politiștilor, de exemplu. Mă tulbură nedreptatea. Asta ca și în cazul campaniei de care vorbim: e incorect să etichetezi un individ înainte să-l cunoști.

Ideea de la care a plecat campania a fost aleasă de prima dată sau a fost în poziția de offsider?

Era a treia propunere din trei. Eu n-am crezut neapărat în ea. Aici e meritul directorului de creație, Botzi, care a simțit imediat potențialul și a “ales-o” imediat.

De ce este important ca România să-și schimbe imaginea în primul rând pe Internet?

“If you think you can do a thing or think you can‘t do a thing, youre right.”, zicea Henry Ford. Înainte să fii într-un fel, trebuie să crezi că vei fi așa. E important să scăpăm de părerea proastă despre noi înșine, în primul rând. Și mediul ăsta, Internetul, Google, mai exact, a fost un loc bun, vizibil și cuantificabil unde să se întâmple asta.

Schimbarea imaginii românilor pe Internet a început odată cu lansarea campaniei. Dar ce fel de campanie crezi că ar fi potrivită pentru a schimba percepția despre români și la nivel comportamental?

Îmi plac campaniile care cred în oameni. Îmi place când pe coșurile de gunoi scrie “Aruncăm gunoiul la coș”. Noi, toți, suntem buni și civilizați, avem prezumția de nevinovăție. În loc să scrie “Nu arunca gunoiul pe jos”, mesaj care stabilește din start rolurile: noi, ăia civilizați, și voi, ăia care aruncați pe jos.

Ce are o valoare mai mare pentru tine? Reacția românilor sau premiile câștigate?

Pentru mine, sentimentul pe care îl ai atunci când vezi că ideea ta circulă, că zeci sau sute de mii de oameni cred că e interesantă… e cel mai tare. Și nu poate fi depășit de niciun festival. Am simțit de câteva ori chestia asta și trăiesc pentru ea. Astea sunt rarele momente când mă simt bun de ceva, simt că am o contribuție.

Am văzut că în ultima perioadă petreci ceva timp prin televiziuni. Ai de gând să te transformi într-un Mircea Badea mai bărbos și mai înalt?

Aș face cumva să mă angajez la o emisiune tabloid, ar fi modul sigur de a le scădea audiența, atât de antitalent sunt ca orator.

Răspunsuri