Media intelligence vs. monitorizare media cu Daniel Enache, media IQ.

Invitatul săptămânii

Îndrăgostit de Ubuntu, cu un puternic interes către robotică, inovație și tehnologia informației în toate încarnările ei, Daniel Enache este Product & Business Development la Media IQ, dezvoltator de soluții semantice. Daniel este un susținător al inovației și antreprenoriatului și a investit de-a lungul timpului în start-up-uri (2Parale, cea mai mare rețea de marketing afiliat din România, Spada Digital Media, o agenție de social media).

De ce intelligence și nu monitorizare media, cum se face și se zice?

Pentru că monitorizarea este doar o mică parte din ceea ce ai nevoie din punct de vedere al comunicării. În afară de monitorizare trebuie să înțelegi despre ce se scrie, cine scrie, de ce se scrie și ce semnificație au aparițiile în ansamblul lor. Practic monitorizarea este, din punctul nostru de vedere un prim pas pe drumul către o strategie de comunicare eficientă.
Media intelligence vine după monitorizare, în momentul în care cauți răspunsuri care să te ajute să înțelegi ce acțiuni trebuie întreprinse, cu cine trebuie să comunici, ce trebuie să comunici.

Media intelligence vine după monitorizare [...] te ajută să înțelegi cu cine trebuie să comunici, ce trebuie să comunici.

Este mai rapidă, mai completă și mai competentă media intelligence decât monitorizarea media clasică?

Sigur este mai completă și mai competentă. Diferența între monitorizare și media intelligence este diferența între poză și film. Într-un caz poți vedea doar un fragment “înghețat” de realitate, în timp ce în cazul media intelligence poți observa contextul în care se întâmplă acțiunea, evoluția ei în timp și mai ales poți întelege impactul real.

Prin ce se deosebește o cercetare calitativă a media intelligence față de monitorizarea de presă clasică?

Diferența principală este în cantitatea de date ce pot fi procesate. Monitorizarea clasică nu poate gestiona în mod rezonabil (ca timp de răspuns) intervale de timp mai lungi de câteva luni. Iar uneori necesitățile de raportare și planificare strategică impun chiar și intervale anuale de analiză. Aici își arată avantajul procesul de media intelligence.

Datorită faptului că se bazează pe o platformă tehnologică mult mai puternică, întregul proces se petrece într-un interval de timp scurt și cu acuratețe maximă.

Monitorizarea clasică nu poate gestiona, ca timp de răspuns, intervale de timp mai lungi de câteva luni.

De ce ar avea nevoie agențiile de advertising de media intelligence?

Agențiile nu prea au răgaz pentru cercetare și acumulare de informații. Mai ales în momente frenetice, cum este cel de documentare pentru procesul de pitch, o analiză de media intelligence devine salvatoare. Un simplu flux de monitorizare nu îți poate arăta decât fragmente necorelate iar viziunea de ansamblu a industriei în care activează clientul, a clienților lui rămâne neclară.

Media intelligence este genul de proces de analiză care tocmai asta urmărește: să îți aducă o privire de ansamblu și posibile puncte de vedere noi pe care să le folosești apoi mai departe în formularea unei strategii. Iar acest gen de viziune poate fi foarte utilă atât în pitch-uri cât și în lucrul cu clienții actuali.

Tehnologia aduce calitate sau cantitate?

Tehnologia devine absolut indispensabilă atunci când ai de-a face cu cantitate (să vorbim numai de zecile de mii de canale social media), dar poate cauza probleme imense la calitate. Abordarea cea mai corectă este să pleci la drum cu un proiect care să aibă în vizor atât calitatea cât și cantitatea. În momentul în care folosești tehnologie destul de avansată poți obține atât cantitate cât și calitate.

Oportunitățile de afaceri pot fi depistate prin media intelligence?

Continuând analogia cu poză/film, pot să compar analizele de media intelligence cu un aparat de filmat. În funcție de direcția înspre care îl îndrepți și arta cu care știi să îl folosești, poți să faci minuni. Este foarte posibil ca analizând atent, mai ales zona de social media, să descoperi obiceiuri ale utilizatorilor, să faci conexiuni despre posibile folosiri alternative ale unor produse sau să găsești contexte în care oamenii au o problemă care nu este rezolvată.

Știm că ești și investitor, în diferite formule. Cum arată portofoliul tău și de care din afacerile în care participi ești cel mai încântat?

Portofoliul meu a fost “subțiat” în mod intenționat în ultima vreme pentru că încerc să mă focalizez pe două arii mari. În primul rând vreau să mă implic mai mult în zona de marketing și vreau să dezvolt cât mai multe servicii care vor putea fi de ajutor oamenilor din această zonă. În al doilea rând urmăresc și zona de instrumente online pentru firme mici și medii, mai ales în zona contabil-financiară.

Principalul meu interes [ca investitor] e dezvoltarea de instrumente și servicii pentru sectoarele de marketing, comunicare, publicitate.

Ce ai în planul de lucru pe mai departe?

Zilele acestea lucrăm cu spor la o variantă extinsă pentru serviciul MediaIQ, cu noi facilități și un nou design. Anul acesta mai sunt în plan alte două servicii, legate de email marketing și content marketing, dar suntem încă în “chinurile facerii” cu ele.

Ce păreri ai despre publicitatea și, mai extins, despre marketingul din România?

Cred că publicitatea din România are nevoie de o arie mai extinsă de clienți. Probabil una din cele mai mari probleme, mai ales acum într-o situație de criză financiară, este lipsa unui număr mai mare de clienți care să fie interesați de publicitate sau promovare. Aici de vină este cultura deficitară în această direcție a antreprenorului român, poate un pic ajutat și de faptul că lumea agențiilor nu se promovează pe sine, foarte mult.

Dar marketing-ul, publicitatea, promovarea sunt elemente esențiale pentru orice firmă. Iar antreprenorii locali (cu afaceri locale sau internaționale) vor ajunge încet încet să descopere și această necesitate.

 

Răspunsuri

  • Marius Deak

    senzational !