Invitatul Săptămânii: Dragoș Novac, antreprenor digital

Invitatul săptămânii

Dragoș Novac e un om calm și echilibrat, antreprenor digital pur-sânge, cunoscut ca fondator metropotam.ro. Dar se mai ocupă și cu software și alte trăznăi, e organizatorul roblogfest și îl mai găsiți și la Una pe zi cu Novac ca blogger. Cu un background în corporate finance, ne-a povestit mai jos cum se vede, zilele astea, România digitală din scăunelul de antreprenor 2.0.

Dragoș Novac, ce cauţi în digital? Dacă ne luăm după CV-ul tău ar trebui să conduci deja un hp, un oracle…

Dacă prin digital înţelegi advertising în mediul online, am ajuns din întâmplare, fiind părtaş la Fourhooks, o agenţie mică şi vioaie, cu oameni foarte buni pe felia asta.

Dacă prin digital înţelegi mai mult decât publicitate online, atunci asta e un hobby vechi de vreo 10-12 ani care între timp a devenit, pe rând, un hobby foarte scump şi apoi un business serios care a tot format oameni şi deschis şi testat o grămadă de cărări în mediul online.

Cum e piaţa online din România? Vs. anul trecut, vs. 2007, vs. aşteptările tale…

Versus anul trecut e mai competitivă pe mai puţini bani. Versus 2007 este mai aglomerată, cu o grămadă de oameni care cred că au descoperit apă caldă odată cu internetul.

Ca mediu de business, overall, piaţă este în linie cu societatea românească. Adică nasoală. Adică departe de aşteptările mele de mai bine, aşteptări nerealiste, având în vedere că dacă viaţa în România nu e mai bună de la an de an, online-ul nu ar avea de ce să fie mai bun.

Practic, calitativ sunt destul de sceptic că o să asistăm la o evoluţie.

În afară de metropotam.ro, roblogfest şi fourhooks, în ce mai învesteşti timp şi bani?

În familie, mult mai mult decât m-aş fi aşteptat, poate, acum 2-3 ani.

Care e momentul tău preferat, în procesul de muncă? Ce-ţi place mai mult şi mai mult?

Dimineaţa, la început de zi, când mă gândesc la ce am de făcut. Încă îmi place şi mă motivează.

Ce crezi despre clienţi? Ai vreunul preferat? Cum arată clientul ideal pentru tine?

Zi de zi am de-a face cu mai multe tipuri de clienţi – şi corporaţii, şi mici întreprinzători, şi oameni obişnuiţi. Nu cred că există un client ideal, există doar soluţii de business pe care le ai sau nu, şi pe care le poţi vinde sau nu.

Cum vezi următorii 3-5 ani în digitalul românesc?

Teoretic, ar trebui să crească din punct de vedere al banilor rulaţi. Practic, calitativ sunt destul de sceptic că o să asistăm la o evoluţie.

Eşti unul dintre “greii” online-ului. Vine ceva din urmă? Ce i-ai sfătui pe cei ce acum încep să înveţe sau să învestească în domeniu.

Nu cred că sunt deloc un “greu” al onlineului din România, sunt poate doar un tip independent, fără spate de oameni cu bani sau agenţii, care are în spate mai multă experienţa de business decât alţii.

Pe cei care vor să se apuce serios de online i-aş sfătui să plece din ţară într-un mediu în care chiar se face treabă serioasă, la nivel competitiv. România încă e la nivel de Divizia B, din păcate.

Răspunsuri