Barbu Mateescu / Sociollogica – Invitatul Saptamanii

Invitatul săptămânii

Barbu Mateescu - Portret

Barbu Mateescu este sociolog, scolit in America, la Universitatea din Pennsylvania. Poate-l cunoasteti mai bine ca sociollogica.

Salut. Cine e Barbu Mateescu si ce-l mana pe el in lupta?

Am 31 de ani si sunt sociolog. Dupa ce-am facut facultatea in SUA m-am intors si am lucrat in principal in consultanta politica. Sunt unul din oamenii fericiti ca pot munci in domeniul care le place cel mai mult.

Ai un blog, Sociollogica. La ce iti foloseste tie si ce aduce nou?

Sociollogica mi-a adus notorietate si recunoastere profesionala. La un nivel mai important, Sociollogica “a prins” pentru ca pentru mediul politic din Romania se fac analize putine, in genere slabe si niciodata publice. Daca vorbim despre sondaje, in afara de cifrele afisate pe ecranul televizorului nu se spune mai nimic. Nevoia publicului de informatii de profunzime este mai mare decat se crede – mai ales intr-un an zbuciumat din punct de vedere politic ca acesta.

Cum poate ajuta sociologia brandurile?

Fara cercetari sociologice inainte de lansarea brandului, in timpul si chiar dupa, un brand este un prunc fara plamani – nu va supravietui.

Poti da exemple de mesaje, campanii care sunt gresite din punct de vedere sociologic?

In mediul comercial grupurile-tinta si situatia de pe piata nu sunt intotdeauna clare unui outsider, fie el si sociolog, si este greu sa afirmi ca acolo s-a facut o greseala sau nu. In politica sunt ceva mai comune erorile, necunoasterea si necunoasterea faptului ca nu cunosti. Nu intamplator nu avem nici un partid nou in parlament prin comparatie cu acum 20 de ani, dar exista multe partide care au disparut.

Ce ar trebui sa stie un om de marketing sau de publicitate din stiinta sociologiei? Ce concepte, ce carti ar trebui sa citeasca…

Interesele si perspectivele individuale fac o recomandare generala aproape imposibila. Deci hai sa mergem pe o cale simpla dar eficienta: un manual de introducere in sociologie, preferabil american. Ce subiecte si teorii trezesc interesul – se subliniaza cu marker-ul si se cauta prin librarii si pe ‘Net pentru o cercetare mai de profunzime.

Faci consultanta politica. Cu ce se deosebeste un client politic de unul comercial?

Factorii care intervin sunt mai numerosi si mai complecsi. Drumul de la A la B este mai lung si mai sinuos cu un client politic. De obicei.

De ce e nevoie de sociologie? Nu ajung psihologia si antropologia?

Atunci cand se face trecerea de la individ la grup, e nevoie de sociologie. Exista pe de o parte planul cercetarilor cantitative – sondaje de opinie in special (“cati oameni cumpara produsul X? Sunt bogati sau saraci? Sunt in majoritate femei sau barbati?”). De asemenea, exista si planul cercetarilor calitative: valorile si perceptiile se formeaza cel mai des prin contaminare.

Da-ne parerea ta despre romani si Romania, din punctul tau de vedere, ca noi nu mai intelegem nimic in momentul asta.

Avem un deficit pronuntat de incredere in comunitate si comunitati. In acelasi timp, increderea in puterea individului de a schimba lucruri in societate este scazuta (dar in crestere pe anumite segmente demografice).

Inca nu ne-am revenit ca societate din socul psihologic al crizei. In 2005-2007 Romania a trait marele vis al prosperitatii, pe care-l astepta cam de trei decenii. Criza economica a retezat bratele aproape tuturor.

Romania este extrem de eterogena. “Noi, romanii, suntem asa si pe dincolo” e un mod de gandire relativ ineficient. Mai sus am incercat sa-l folosesc dar cu grija.

Cum e cu sondajele de opinie, se minte cu ele?

Mai putin, si in mai putine sondaje de opinie decat se crede.

Ce sfat ai avea pentru un om politic la inceput? Dar pentru un marketer?

Invata sa inveti. Acum 10 ani nu exista Facebook. Acum 5 ani nu era nicio criza economica. Viata iti va arunca provocari noi de acum inainte, provocari pentru care nu esti pregatit oricine ai fi. Cine nu invata sa invete va pierde.

Ce capitole ar trebui sa acopere, din punct de vedere sociologic, un brand inainte de a ajunge pe rafturi?

Primo tempo, cercetare cantitativa. Intrebari: cum arata piata potentiala a produsului? Care sunt brand-urile cu care se va da lupta? Care sunt nisele de consumatori ai acelui tip de produs care nu sunt acoperite? Ce brand-uri sunt vulnerabile la a li se “fura” din consumatori? Care e definitia grupului-tinta? Al doilea pas, cercetare calitativa: de ce sunt consumate brand-urile oponente? Care sunt atributele pe care le apreciaza grupul-tinta? si, bineinteles, o pre-testare a brand-ului.

Evident, lista de intrebari de mai sus nu e completa, ci mai mult orientativa, ea depinzand si de brand-ul propriu-zis si situatia de pe piata.

Cum sunt romanii? Cum e Romania? Trend-uri, core beliefs…

Romania se urbanizeaza si se modernizeaza cu viteze diferite. Se pare ca ele au devenit palpabile si incep sa produca efecte. Suntem rupti si impartiti cum n-am mai fost din 1990, de la Piata Universitatii. Orice societate are din fericire mecanisme de atenuare a tensiunilor sociale, care incetul cu incetul vor incepe sa intre in functiune.

Răspunsuri