Marketingul cartilor si cartile marketingului cu Bogdan Ungureanu, directorul editurii Publica.

Invitatul săptămânii

Azi vorbim despre carti si marketingul cartilor, despre lectura si autori, piata de carte, lecturi mai mult sau mai putin urbane, publishing si ambitii digitale. Subiecte de interes pentru noi si pentru voi, cititorii Fishington Post, intr-o discutie libera cu domnul Bogdan Ungureanu, director al Editurii Publica, secondat de domnul Alexe Popescu, un excelent designer roman si autorul liniei grafice a tuturor titlurilor Publica si Victoria Books.

Ce mai face Publica zilele astea?

Ne impartim timpul intre concediu si pregatirea titlurilor sau colectiilor noi pentru toamna.

Continuam sa publicam si pe perioada verii, dar intr-un ritm mai scazut. Daca primavara si toamna publicam 3-4 titluri lunar, in perioada verii ritmul se reduce la cel mult 3 titluri pe luna.

Tocmai ce am lansat primul titlu in format mixt, print si e-book; este vorba de Confesiunile unui vorbitor public de Scott Berkun, rodul unei excelente colaborari cu OReilly, unul din liderii globali in materie de carti electronice. Cu acest prim e-book dorim sa venim in intampinarea cititorilor nostri care sunt mereu conectati la cele mai noi tehnologii.

Pregatim lansarea unei noi colectii, una de educatie financiara, pe care o dezvoltam in parteneriat cu Erste Asset Management. Dorinta ambelor parti implicate in acest parteneriat este sa punem la dispozitia cititorilor din Romania acele instrumente care pot duce la o mai buna intelegere a economiei, dar si a mecanismelor de functionare a acesteia.

Punem bazele unei serii de carti de business in format comics, o idee extrem de inovativa si care ne place foarte mult; continuam colectiile deja initiate, cu titluri extrem de actuale ale unor autori precum Gary Hamel, Paul Krugman, Joseph Stiglitz, Martin Lindstrom sau Daniel Pink.

Mai citeste lumea?

Carti adunate de-a lungul unui an sunt citite apoi intr-o saptamana sau doua. Comprimand asimilarea cartilor in cateva zile, cei doi ofera ideilor noi posibilitati de a se conecta intre ele.

Raspund la aceasta intrebare si cu DA, si cu NU.  Numarul celor care aleg sa petreaca cea mai mare parte a timpului in compania unei carti este mic. Lupta se da intre TV, laptop/smartphone si carti. Totusi, daca ne gandim la faptul ca cititorii nostri vin in principal din mediul de afaceri, aici nevoia de informare este considerabil mai mare. In plus, perioada de concedii este una favorabila lecturii. Este binecunoscut obiceiul lui Bill Gates si al succesorului lui la Microsoft – Ray Ozzie – de a-si lua vacante anuale pentru lectura. Carti adunate de-a lungul unui an sunt citite apoi intr-o saptamana sau doua. Comprimand asimilarea cartilor in cateva zile, cei doi ofera ideilor noi posibilitati de a se conecta intre ele. Pentru ca e mai usor sa-ti amintesti ceva citit ieri, decat ceva citit acum sase luni. Mai mult, cartile Publica contin si factorul WOW: cu alte cuvinte esti cool daca esti vazut citind o carte Publica.

Cum e piata de carte, dati-ne cateva cifre, sa intelegem putin evolutie / involutie…

Piata de carte este foarte mica in raport cu celelalte piete de carte din Europa. Din pacate nu existe statistici, prin urmare nici vorba de cifre oficiale, dar conform estimarilor ea s-ar situa intre 60 si 80 de milioane €.

Publica a inregistrat o crestere constanta a cifrei de afaceri de la infiintarea ei in anul 2007 pana astazi (in luna mai am aniversat 5 ani). Am primit cea mai recenta confirmare a acestei cresteri la editia de anul acesta a targului de carte Bookfest, cand vanzarile noastre au crescut cu 30% fata de editia precedenta de anul trecut. Este o confirmare a faptului ca facem bine ceea ce facem, lucru care ne onoreaza si ne confera optimism.

Care sunt titlurile cele mai de succes de la editura Publica?

Firul rosu care leaga majoritatea cartilor noastre este reprezentat de autorii care le semneaza. De aceea as mentiona mai degraba cei mai de succes autori…

De departe cea mai bine vanduta este cartea nordicilor Kjell Nordstrom si Jonas Ridderstrale, Funky Business, de altfel si cartea cu care ne-am lansat.

Alti autori de succes sunt Malcolm Gladwell, Dan Ariely, Martin Lindstrom, Gary Hamel, Richard Branson, Paul Krugman, Nouriel Roubini sau Joseph Stiglitz.

Stiu ca aveti o preocupare mai veche, aceea de a descoperi autori romani valorosi… cum mai evolueaza proiectul vostru? Ne puteti da cateva nume?

Este mare dorinta sa putem aduce in fata cititorilor nostri autori romani de aceeasi valoare cu cei straini. Avem cateva proiecte de acest fel in derulare, dar prefer sa nu fac publice inca numele autorilor.

Cum ati facut sa obtineti tinuta asta impecabila pentru cartile voastre? E o viziune de companie, asezata initial, sau rezultatul intalnirii cu Alexe?

Din punct de vedere al aspectului, este strans legata de empatia cu cititorul si atentia la detalii. Ne imaginam de fiecare data ca am fi noi insine cei care ajung in posesia cartilor, motiv pentru care depunem tot efortul necesar, astfel incat cartile sa ne convinga mai intai pe noi.

Din punct de vedere al continutului, alegem sa publicam autori cat mai relevanti pentru domeniile din care fac parte, si titluri cat mai actuale.

Cat priveste implicarea lui Alexe, el a contribuit la infiintarea editurii pe care o vedeti astazi. Amprenta lui este prezenta nu doar pe copertele cartilor noastre, ci pe toate elementele de identitate vizuala: felul in care arata newsletterele noastre, felul in care arata standurile Publica de la targurile de carte la care participam sau – acolo unde este cazul – machetele de promovare a cartilor si editurii.

Mai mult decat atat, Alexe este implicat in toate brainstormingurile noastre; ideile lui depasesc granita subiectelor de design si ating uneori chiar partea de portofoliu.

Aveti vreo abordare, vreun plan in zona de publishing digital?

Asa cum am mentionat mai sus, am publicat acum nici o saptamana prima noastra carte in format electronic. Ea este disponibila in format mobi si epub, prin urmare compatibila cu majoritatea e-readerelor, inclusiv Kindle si iPad. Este un prim test, suntem pregatiti sa continuam aceasta serie de carti electronice.

Cum arata consumatorul Publica?

Smart, cool, trendy, interesat de dezvoltarea lui pe plan personal si profesional, aflat in cautare de idei noi.

Dati-ne ceva din bucataria voastra interna… ce mai pregatiti, cum vedeti viitorul cartilor…

Ne pregatim sa plecam pe rand in concediu, fiecare urmandu-si propriile pasiuni. Eu mi-am propus ca vara asta sa mi-o dedic pasiunii pentru wind-surfing si tenis.

Cat priveste viitorul cartilor, niciunul din noi nu pleaca in concediu fara cateva carti, fie ca sunt de la Publica sau de la alte edituri, pentru ca ceea ce ne leaga ca si echipa este pasiunea pentru citit. Ceea ce va doresc si voua, dar si celor care urmaresc “Posta Piscicola”.

Ce va inspira pe voi mai mult si mai mult? Ce modele aveti?

Ne inspiram reciproc prin ideile care ne trec prin minte. :) Acum, serios, fiecare are propriile modele, in functie de latura personalitatii la cere ne referim. Pe mine ma inspira – printre altii – Anthony Bourdain, Andre Agassi si Tom&Jerry.

In incheiere, stiu ca directorul editurii Publica e extrem de pasionat de gatit. Pe cand o carte de bucate, probabil cu iz multidisciplinar, la editura Publica?

Cat priveste pasiunile mele culinare, visez mai degraba la propriul bistro. Pana atunci insa, am creat – impreuna cu sotia mea, persoana care ma si inspira cel mai mult – o pagina pe Facebook, unde postam rezultatul imaginatiei noastre din bucatarie.

La editura Publica va aparea in cel mult o luna o carte extrem de savuroasa si ‘cu iz multidisciplinar’, semnata de celebrul chef de pe Travel Channel Anthony Bourdain: Kitchen Confidential. Abonati-va la newsletterele publica.ro, pentru a fi la curent cu cele mai noi idei de business.

Poza de aici (cel putin deocamdata) multumim iq.ads :)

Răspunsuri

  • Mircea Prodan

    Da, intr-adevar e foarte buna editura “Publica”, pe care spre rusinea mea de cititor avizat, am descoperit-o cu circa doi ani in urma…Dar (si) preturile ei sunt pe masura! Stiu, drepturie de autor sunt mari, insa orice s-ar spune, salariile din Romania te fac sa privesti adesea volumele “Publica” jinduind…Poate mai scadeti din preturi, de asa maniera incat sa ramaneti si cu profit…
    Toate cele bune…