Alexandra & Sandra, creatori de creativitate antreprenoriala @ HUB Bucharest.

Invitatul săptămânii

Creativitatea, dincolo de cea din agentiile de publicitate, dimpreuna cu soarta consumatorului, in relatia sa cu brandurile si/sau lumea, sunt preocuparile noastre de baza. La HUB Bucharest am gasit si creativitate, dar si atentie la consumator, well, cel putin la consumatorul de freelance sau de idei antreprenoriale. Alexandra si Sandra ne-au lamurit putin in privinta acestui proiect de creativitate antreprenoriala. Noua ne-a placut ce-am aflat, voua cum vi se pare ideea lor?

De ce credeti ca era nevoie de un hub in Bucuresti? E o nevoie a voastra interioara dezvoltarea unei asemenea idei, o oportunitate de business sau una a comunitatii?

The HUB Bucharest e la intersectia dintre cele trei. Suntem o gasca de oameni care a trait si lucrat in Romania si in alte tari. Business-urile sociale si inovatia sociala sunt pe trend peste tot in lume, au inceput de cativa ani sa se dezvolte si aici, drept urmare un spatiu de accelerare pentru astfel de initiative e si o nevoie a unei comunitati emergente si o oportunitate de business.

Bucurestiul nu duce lipsa de freelanceri si din ce in ce mai multe proiecte, asociatii si initiative cu viziuni inovative din punct de vedere social. Am cunoscut si ne-am conectat cu multi dintre acesti oameni in ultimii doi-trei ani. Majoritatea a cerut un spatiu de intalnire si de schimb cu colegi de breasla, dar si cu specialisti din domenii conexe. Pe langa nevoia de networking, comunitatea mai are nevoie sa imprieteneasca socialul cu business-ul si vice versa. Organizand genul acesta de evenimente ni s-a confirmat ca a deschide un HUB e un plan bun.

Stiu ca hub-urile mai cunoscute de afara sunt, pe langa un centru de schimb de idei, cu o viziune open-source, si niste businessuri profitabile. Asta cum va fi? Ce zice la business plan?

Sustenabilitate for the win, am pariat all in. The HUB in Bucuresti a fost gandit de la bun inceput ca un business sanatos, cu doza aferenta de impact social.

Vedem in piata de ceva timp ca cele mai bune intentii si planuri in zona de inovare si impact social nu pot compensa absenta unui plan de afaceri riguros si valid ca business. ‘Suflul’ dat de ideea initiala se stinge fara sustenabilitate financiara. Multe idei excelente din jurul nostru, desi au entuziasmat initial, s-au stins apoi meteoric din cauza asta.

Drept urmare, la business plan zice ca pe langa misiunea noastra de administrare a spatiului e foarte important sa co-cream HUB-ul impreuna cu comunitatea. Asta inseamna eforturi constante de a atrage noi membri, evenimente externe si proiecte in parteneriat cu organizatii corporatiste, capacitarea comunitatii sa contribuie activ la curricula de evenimente. Daca se creeaza un mix bun si divers de oameni, comunitatea poate avea viata, continut relevant si poate creste cu mai putin efort din partea noastra, a initiatorilor. Ne propunem sa atragem constant proiecte si clienti noi in spatiu care sa ‘compenseze’ inclusiv financiar preturile reduse pe care le oferim membrilor comunitatii noastre.

Cum arata consumatorul tipic de hub? Cum il cheama, cu ce se ocupa, ce viseaza…

E mai funky decat un corporatist, dar n-a ajuns (inca) hipster. Il cheama Horia si dezvolta programe de invatare prin joaca impreuna cu Elena, sau Silviu care se ocupa cu solutii inovative de HR alaturi de sotia lui Laura, sau Toci, care daca nu tine traininguri se ocupa de Romania Pozitiva. Mai poate fi Liana, care planteaza fapte bune, sau Ion si trupa Ikedoo care invata copiii sa construiasca in echipa. Oricum l-ar chema si orice ar face, consumatorul tipic de HUB viseaza la usurinta de a fi si de a face, asa cum a trait-o sau vazut-o in carti, filme si ‘tari civilizate’. Unii dintre ei viseaza la a fi printre cei care infecteaza ‘sistemul’ cu aceasta usurinta.

Vad mult apetit pentru o lume mai buna, in raspunsurile voastre de pana acum. Cine va inspira, ce modele aveti?

Localnicii. Decat O Revista, Tataia, Zeppelin, totb.ro, Street Delivery, Plai Festival, Alex Galmeanu, Cosmin Alexandru, Crina Coco Popescu, Carla Szabo, Vera Ion si alti suspecti de serviciu care se incapataneaza sa se poarte de ca si cum s-ar putea.

Cati bani ati investit in hub, efectiv?

Cine are curiozitatea asta si vine la HUB isi poate face o idee despre cat s-a investit. Dati-ne un semn si ne gasiti acolo de luni pana vineri de la 9am la 9pm.

Sunt antreprenor. Ce trebuie sa fac ca sa ma primiti la hub si cat costa?

Ne asteptam sa ne arati in ce fel business-ul tau isi propune sa aiba un impact real si sustenabil in comunitatea ta – da unui shop de comunicare care lucreaza pentru proiecte sociale, sau care are programe de internship cool si relevante pentru juniori, nu inca unui producator de carti de vizita si flyere nasoale pentru firme de constructii si coaforuri. Nu unui magazin online de sireturi, da unui magazin online de sireturi imaginate de designeri locali si produse de mame singure care pot astfel lucra de acasa, in preajma copiilor.

Te costa intre 18 si 150 de euro pe luna pentru spatiul de lucru si conectarea la comunitate, in functie de timpul pe care vrei sa-l petreci in HUB. Mai poti inchiria loc pentru intalniri sau evenimente fara sa fii membru, tot ce ai nevoie sa stii despre preturi la noi pe site.

Puteti da exemple de proiecte mai celebre, oameni sau afaceri pe care vi le-ati dori la hub?

40% dintre oameni zariti la TED (de la Sir Ken Robinson la Jane MacGonigal), 40% din ce apare pe SpringWise (de la unii care au gandit o campanie desteapta la altii care produc joburi), pe Muhammad Yunnus la un eveniment pentru bancheri si antreprenori, pe Pat Kane la unul pentru academici si techies, pe oamenii de la El Sistema pentru artisti si pe Ashton Kutcher care va da cu aceasta ocazie pe twitter ca impact investment is the new shiznit.

Cat s-a investit in Hub Bucharest?

Doi ani si jumatate de munca cu roPot, organizatia ‘precursoare’ HUB-ului (creata inclusiv pentru a pregati terenul in piata locala), zeci de mii de euro, zile si nopti intregi petrecute la munca ‘cu pixul pe hartie’ sau pe santier, riscul de a ne asuma un credit, si tot parcursul ‘initiatic’ care vine cu un proiect antreprenorial de amploarea asta. Simt ca raspunsul asta nu e complet daca nu adaug si faptul ca noi toti am investit enorm de multa incredere unul in celalalt si in capacitatea noastra de a face din The HUB Bucharest un proiect functional si relevant in peisajul local.

Cine sunt investitorii? E o investitie de capital, una financiara sau una de suflet?

Initiatorii sunt Vlad Craioveanu, fost marketer de corporatie si business developer de agentie Oana Paun, fost product manager si trader in banca, si cu mine, Alexandra Pode, fost trainer si product development manager intr-o firma de training si dezvoltare. In afara de noi au mai investit indirect familiile si prietenii, bani si/ sau nervi :) In momentul de fata, avem contractat pentru dezvoltarea The HUB si un credit pentru intreprinderi sociale de la BCR. La finalul zilei, noi trei cei de mai sus suntem investitorii iar natura investitiei a fost mereu preponderent una de suflet cu aspiratia de a genera sustenabilitate financiara personala.

Ce relatie aveti cu institutiile publice? Cu Ministerul Educatiei, al Cercetarii, cu Primaria Generala? Intelege un stat asa de pasiv cum e cel roman sa sustina o asemenea initiativa luminata?

Inca nu exista o relatie cu institutiile publice. Ne imaginam un viitor in care facem lucruri impreuna, dar cred ca mai e pana atunci. N-am vrut sa incepem cu asta. In prima faza HUB-ul e o entitate indie, echidistanta. Au trecut prin comunitate oameni care lucreaza pentru astfel de institutii, dar niciodata reprezentandu-le formal. E un inceput bun, dar mai e pana departe :)

Ce tip de afaceri vreti sa atrageti acolo? Industrii, sectoare, dimensiuni, temperament?

Raspunsul aici este pe doua dimensiuni: o data, ne interseaza afacerile inovative si cu impact social aflate mai degraba la inceput, din orice domeniu – de la educatie, la mediu, la cultura si arte, la integrare sociala, sanatate si lista poate continua.

Pe de alta parte, ne interseaza ca in comunitatea The HUB sa se creeze un mediu care sa poata sustine dezvoltarea acestor afaceri si a ecosistemului per ansamblu. Adica, pe langa start-up-uri, atragem freelanceri interesati sa ofere servicii si sa colaboreze cu aceasta piata, atragem organizatii corporatiste care pot contribui cu resurse umane, financiare si de know-how si pot primi idei, inspiratie si un suflu nou pentru oamenii lor, atragem investitori privati in cautare de a sustine initiative cu impact, atragem ONG-uri ce inteleg foarte bine dimensiunea sociala si pot castiga de la HUB si perspectiva pragmatica.

Toate astea in contextul in care cautam activ si diversitatea profilelor de oameni, a backgroundului lor, a varstei si a pasiunilor, pastrand insa un fir rosu de rezonanta la valori comune ca importanta semnificatiei a ceea ce faci, pasiunea, dedicarea catre domeniul de activitate si aspiratia pentru o lume in care sa ne fie, individual si in grup larg, mai bine.

A mai existat o initiativa de acest tip, din cate stim. S-a inchis. Aveti idee de ce? Respectiv – ce va face diferenta, din punctul vostru de vedere, aici?

Probabil ca n-a mers conform planului, nu m-as aventura in presupozitii. In ceea ce ne priveste, cred ca diferenta e facuta de trei elemente. Pe de-o parte, sunt oamenii cu care am lucrat in ultimii 2 ani de comunitate, care ne ajuta sa ajustam in premanenta ‚socoteala de acasa’ cu ‚socoteala din targ’ in tot ceea ce facem. In al doilea rand, avem in spate un an de testare alaturi de ei intr-un spatiu mai mic (HUByx – prototipul nostru), care a fost ca un fel de preview la ce va urma cu HUB-ul. Nu in ultimul rand, mai joaca un rol avantajele pe care le ofera conexiunea la o retea globala foarte desteapta. Cu practici ca hosting-ul sau procesele de co-creare, reteaua globala HUB e o organizatie extra-plata in care initiatorii unui spatiu creeaza mai multa putere din conectarea unor oameni care sunt pe acelasi nivel. In HUB propunem crearea de relatii de la om la om mai degraba decat de la organizatie la organizatie (abonamentele de exemplu sunt ale indivizilor, nu ale companiei) si asta cred ca face o diferenta calitativa importanta.

Pe cati ani e proiectata viziunea voastra? Mai exact, daca lucrurile nu merg bine (doamne fereste), cat puteti tine deschis Hub-ul?

Viziunea noastra este pe termen lung, detaliata operational pentru urmatorii 5 ani. Daca lucrurile nu merg bine, tinem deschis pana ne taie lumina. Credem ca intr-un an va fi clara masura in care modelul e viabil si cam in 5 ani vom putea masura contributia semnificativa pe care o joaca The HUB Bucharest in piata locala.

Un mesaj pentru Romania, in 7 cuvinte maximum.

Suntem mai multi decat credem.

* * * * *

Alexandra Pode s-a indreptat catre training si educatie alternativa din 2000. De atunci a calatorit 5 ani in zona ONG si inca 5 in lumea corporate facand training, product development si management. Dupa un proiect in India, conectarea la reteaua HUB si alte experiente legate de diversitate si programe de dezvoltare, in 2009 a fondat roPot impreuna cu doi prieteni. In HUB Bucuresti se ocupa cu dezvoltarea si conectarea comunitatii.

A contribuit cu raspunsuri si Sandra Ghitescu, membru si uneori voluntar in cadrul HUB, unde incubeaza si dezvolta proiecte speciale in domeniul formarii adultilor, comunicarii si a comunitatilor.

Răspunsuri