Cum transformi o pasiune in afacere? Invitatul Saptamanii, Doru Panaitescu.

Invitatul săptămânii

Principalele pasiuni ale romanilor, pare-se, sunt aruncatul cu privirea, datul cu parerea, privitul la televizor, spartul semintelor si vaicareala. Dar sunt si romani care au pasiuni adevarate (de la sah la scufundari). Printre ei, putini au reusit sa transforme pasiunile in afaceri. Interviu cu Doru Panaitescu, unul din fondatorii Wildescapes, companie specializata in programe de teambuilding outdoor.

doru panaitescu

Doru, de unde pasiunea pentru natura?

De mic mi-au placut stiintele naturii. In clasa a sasea am mers la olimpiada de chimie, dar nu numai pentru a participa, ci pentru a avea acces la reactivi greu de gasit in laboratorul scolii. Tin minte ca atunci am vazut primul acid fumans. Cand eram la gradinita desenam zeci de animale copiindu-le forma si culorile din Altasul Zoologic. Si azi imi aduc aminte de speciile invatate de acolo.

Ce pasiuni ai? Care a fost prima si in ce proportie le practici in acest moment?

Prima (in ordine cronologica) a fost speologia – prima pasiune “adevarata”. Dupa ea au urmat fotografia, pasiunea de a fotografia atat pesteri, natura dar si pasari si animale salbatice. Pe langa asta mai merg la escalada, scufundari, offroad, rafting, canyoning, tir cu arcul, bushcrafting (un ansamblu de tehnici de supravietuire) si alte sporturi mai mult sau mai putin cunoscute.

Cum ai reusit sa transformi pasiunile tale in afacere?

Nu a fost greu: aveam diverse echipamente in casa (sau o mare parte din ele), aveam cunostintele necesare de la scolile specializate pe care le-am facut pentru a-mi practica la un nivel cat mai inalt pasiunile cu pricina. In contextul in care am luat calea antreprenoriatului, primul teambuilding a avut de toate: canyoning, escalada, tiroliene, paintball etc. Dupa el au urmat multe alte evenimente in care am imbinat cunostintele de “client service” cu cele “coclauristice”, pentru ca experienta si impresia generala participantilor sa fie de la “memorabil” in sus.

Nu crezi ca facand asa ceva iti stirbesti din placerea de a iti mai practica liber pasiunea? Simti vreo opreliste sau o scadere a nivelului la care se afla activitatea cu pricina?

Nu. Esti in natura, faci ce-ti place, initiezi si pe altii in pasiunile tale. Cred ca energia, entuziasmul si placerea cu care fac ceva acolo in natura sau despre care vorbesc se vad. Oamenii simt asta si vor sa fie si ei parte din poveste. Ni s-a intamplat ca dupa un teambuilding, o parte din participanti sa ne traga de maneca: “de unde imi cumpar un arc cu sageti?” “ce masina de offroad sa imi iau?” “merita sa imi iau atv sau quad?” si asa mai departe. Unul din obiectivele noastre nescrise ca organizatori de evenimente este sa mai “sadim” si altora microbul. Si flagelul se extinde, deja am racolat multi prozeliti.

“Scenariile din padure sunt niste minialegorii, reproduc situatii insolite din business.”

Cine sunt clientii tai?

In general echipele din corporatii, cu marimi cuprinse intre 25 si 120 de persoane. Undeva la 50-60 de oameni este zona noastra de confort: impartim echipa in suficiente miniechipe mai mici, au de rezolvat mai multe probe inedite in care accentul se pune pe invatare experientiala. Scenariile din padure sunt niste minialegorii: reproduc de fapt situatiile insolite din business, iar monitorii urmaresc o serie de coordonate in baza caruia se face un briefing final, la cerere personalizat si pe fiecare participant in parte. Premiile, atmosfera si recuzita sunt si ele pregatite in cel mai mic detaliu.

De unde aud de tine? Cum te promovezi?

Clientii de obicei vin prin recomandari sau prin relatii personale. Ma promovez prin mai multe canale (digitale sau offline), iar anul asta pregatesc o ampla campanie de promovare a “adevaratului teambuilding” versus alte tipuri de evenimente indoielnice care toaca bugetul companiei cu rezultate slabe sau zero post eveniment.

In final, o ultima intrebare: care este viitoarea ta pasiune? Cu ce cochetezi?

Sa stii ca multe din pasiunile mele sunt de batranete: speologia, fotografia, offroad-ul etc. Totusi, tin pentru senectute entomologia – stiinta care studiaza insectele, cu aplecare spre fluturi. Gandeste-te: te duci intr-o faneata, te pui langa niste flori cu aparatul de gat si astepti subiectele. Si gata fotoreportajul in cateva ore. Ah: si o sa mai am o pasiune: prelucrarea si valorificarea fotografiilor din tinerete. Acum fac multe fotografii bune, dar efectiv nu am timp sa le valorific la adevarata lor valoare. Si stii ca o fotografie are valoare numai cand paraseste sertarul, adica in ochii privitorului.

Despre Doru Panaitescu

Pasionat de natura, Doru Panaitescu este la baza economist si specialist in marketing online (consultanta si traininguri de publicitate online). Insa este un avid iubitor de natura si de sporturi outdoor. Din 2007 a fondat Wildescapes, o companie specializata in programe de teambuilding www.wildescapes.ro

 

 

 

Răspunsuri