Invitatul Saptamanii: Tudor Chirila, autor si agent de marketing cultural

Invitatul săptămânii

Nu e din publicitate, marketing sau comunicare, dar se ocupa si cu asa ceva pentru proiectele sale. Tudor Chirila e actor-muzician-blogger-etc-etc si, mai jos, ne-a zis unele lucruri de care (poate) nu stiati. Sa mai spunem si ca zilele astea e prins cu campania publicitara pentru noul album VAMA, cu o lansare ce se-apropie cu pasi repezi.

Tudore, in ce faza a creativitatii te afli? Film, muzica, teatru, blogging, idei publicitare, scenarii, regie, fotografie, organizare de evenimente?

Am terminat un scenariu de lung metraj acum ceva timp. Va mai trebui sa lucrez la el putin si sper sa ajunga film intr-un fel sau altul. Lucrez impreuna cu Vama la inregistrarile celui mai nou album al nostru. Se numeste “2012″ si il lansam pe 28 mai la Sala Palatului. In rest citesc piese de teatru ca sa demarez un proiect in toamna. Am chef sa joc. Cat despre regie, fotografie si lansari de evnimente n-am ce sa-ti spun pentru ca nu mai e timp. Am sa incerc sa revin pe blog. Sa mai scriu.

De ce faci atatea lucruri deodata? Din plictiseala?

S-ar putea sa fie o arta sa stii sa te plictisesti si sa nu te simti vinovat. Adevarul e ca niciodata nu mi-a prea placut sa stau degeaba. Vama Veche s-a nascut intr-u moment in care nu faceam nimic la teatru. Eu am o problema mare: tind sa transform pasiunile in provocari. Ar trebui sa ma concentrez pe ceea ce stiu sa fac mai bine. Pana una alta e ok, nu ma plictisesc. Ieri citeam despre un domn care a invatat la 98 de ani sa citeasca si e fericit. Undeva in America. N-a avut timp sa invete, zicea, pentru ca a muncit toata viata. Acum e fericit.

“S-ar putea sa fie o arta sa stii sa te plictisesti si sa nu te simti vinovat.”

Vorbesti mereu de dragoste. Ce e dragostea?

Vorbesti mereu de publicitate. Ce e publicitatea? :) *

Care e cel mai frumos vers (sau text) pe care l-ai scris? Pentru ce-ai vrea sa fii retinut?

Nu sunt modest. Sunt mai multe: “al tau san imi mangaie mana“, “am sa intru in tine ca marea in cort“, “stelele-s pistruii noptii.

Cand lansati albumul ala pe care-l asteapta toata lumea si despre ce e? Ce noutati aduce?

Pe 28 mai. Cel mai mult imi place un cantec care se numeste “Sa facem sex”. Dar este un cantec de iubire. In rest sunt unsprezece piese noi noute, care impreuna cu cele deja lansate fac paisprezece. Mixam discul asta in Canada. Momentan incercam sa punem cap la cap trei directii ale show ului: scenografie, video si stage happening ca sa inventez un termen.

Noua ni se pare ca “Scrisoarea pentru liceeni” are, pe langa gandurile “mari” si generoase, pe langa preocuparea pentru cei ce vin din urma, si un filon politic. Te preocupa politica?

Ma preocupa politica. Ar trebui sa vorbim mai mult despre politica daca tot ne e scarba s-o facem. Altfel o sa ramana patura asta mediocra de “politicieni” care nemarcati de nicio voce publica (pentru ca toti suntem scarbiti) o sa zburde ca pestele in apa. Cum dealtfel au facut-o si pana acum.

Zici pe twitter “Au inceput sa ma enerveze rau de tot oamenii cu atitudini categorice”. De ce, in conditiile in care asta e sport national? Nu ti-e teama ca-ti pierzi fanii?

Habar n-am daca e sport national. Nu cred ca fanii se pierd pe twitter. Nu cu o fraza. Ar fi o tragedie :) . Nu stiu, cred ca incep sa descopar frumusetea incertitudinii.

Ce se mai aude cu “Premiile Ioan Chirila“? Dispar? De ce.

Anul asta nu le-am tinut pentru ca nu am gasit finantare. Am remarcat ca jurnalistii sportivi nu le-au simtit lipsa.

Stim ca esti pasionat si de fenomenul publicitar. Ai ceva de spus despre publicitatea din jurul tau?

Pai nu stiu. Nu prea imi incanta ochiul. Presupun ca daca se tampeste consumatorul, trebuie si publicitatea sa tina pasul. Iar media locala face eforturi sustinute sa tampeasca publicul. Cred ca publicitarii sufera. Pentru ca ei nu se tampesc. In rest sunt fanul unei carti absolut senzationale care se numeste Generation P scrisa de Viktor Pelevin. O carte mare. Si cel mai limpede RMN al industriei publicitatii. Pelevin e vazut ca noul Bulgakov.

Ce trupe noi iti plac, cu care ai vrea sa canti?

Trupe foarte noi nu cunosc. Imi plac Grimus, MonoJacks, dar ei s-au afirmat deja.

Ce ai vrea sa faci si n-ai facut inca?

Sa sar cu parasuta.

Spune-ne un secret al tau, un lucru pe care nu l-ai mai zis nicaieri.

Am foarte mari emotii legate de lansarea “2012″. Imi doresc tare sa aiba fani discul asta. Am muncit mult la el.

Pe cine admiri neconditionat?

Parintii mei. Tata, Ioan Chirila, mama, Iarina Demian.

Ai prieteni?

Da.

Fa-ne o lista de 10 lucruri importante pentru tine si care crezi ca ar trebui cunoscute si de altii.

  1. E important sa fii pasionat de ceea ce faci
  2. E contraproductiv sa te amagesti mintindu-te.
  3. Sportul e o forma de meditatie.
  4. Sa functionezi in echipa e o provocare ce te poate face cu adevarat fericit.
  5. Merita sa duci lupte grele ca sa afli cine esti.
  6. Un vin bun, o carte mare, o muzica buna si orice ingredient care te ajuta sa depasesti rutina.
  7. Kitesurfing. Esti aproape liber.
  8. Emotia. Merita cautata.
  9. Imi place moto-ul celor de la Google si incerc sa il urmez: Do no Evil.
  10. Relatia cu Dumnezeu e necesara fie ca esti sau nu credincios.

LATER EDIT: Esti legat, de fapt, destul de tare si de fenomenul de marketing cultural, fiindca pe langa a-ti promova propriile acte artistice ai fost, spre exemplu, promotorul unei idei care s-a numit “Cruciada culturii”. Ce s-a intamplat cu Cruciada? Au castigat necredinciosii?
Eu am vrut sa creez o alternativa solida de evenimente culturale. Am inceput cu muzica clasica intr-un an in care nu se facea Festivalul Enescu. Nu am avut bani de mari orchestre ale lumii insa am reusit sa aducem unii dintre cei mai mari solisti ai lumii. Violonistii Joshua Bell si Sarah Chang, violoncelistul Mischa Maisky. Pianistii Andrew von Oyen si Sam Haywood. Au fost cinci astfel de evenimente intr-un singur an. A fost o munca sustinuta (in cinci oameni) si nimeni nu s-a alaturat Cruciadei desi eu am lansat si un manifest pe blog in sensul asta. Tocmai pentru asta simt nevoia sa multumesc Unicredit si LG care au fost singurii sustinatori din randul sponsorilor. Raman la parerea ca fenomenul cultural romanesc este scindat. Artistii sunt organizati in caste care nu interactioneaza. Casta sculptorilor, casta muzicienilor, casta actorilor, casta dansatorilor. Arta se naste din ciocniri. La noi fenomenul nu arata ca un pamant unde se amesteca vegetatia ci mai degraba ca un arhipelag unde pe fiecare insula e o ramura artistica. Ministerul Culturii care ar trebui sa favorizeze si sa coaguleze o strategie culturala unitara n-a facut nimic. Am avut in minte un site de internet ca un soi de bursa culturala a proiectelor diversilor artisti care n-a gasit sustinere. Cred ca sunt un foarte slab fund raiser. Era un site care functiona cam asa: sa zicem ca esti regizor, ai un proiect teatral dar nu ai inca echipa. Postezi proiectul si spui ce cauti: un scenograf, un coregraf, un compozitor, un artist vizual. Comunitatea are acces la poriectul tau oamenii il vad si daca sunt interesati te contacteaza. Se schimba idei etc. O bursa culturala. Anul al doilea de cruciada voiam sa-l dedicam dansului clasic si contemporan. Voiam sa aducem trei companii mari. N-a fost sa fie. Eu am realizat ca toate resursele mele de timp se vor duce acolo. Asa ca am renuntat. Sunt gata sa redeschid oricand proicetul daca ar exista dorinta. Sala Ateneului a fost arhiplina desi biletele erau scumpe. Agentia de Vise a pierdut in jur de 15000 de euro cu Cruciada Culturii. Eu am castigat experienta si satisfactia unor evenimente bine facute. As putea vorbi ore intregi despre marketingul cultural din Romania si despre “institutiile de cultura” sau “politicile culturale” dar ar insemna sa schimbam profilul blogului vostru timp de cativa ani :)
N-au castigat necredinciosii, a castigat indiferenta. Insa adevaratul castigator va ramane impostura. Pentru ca la umbra cuvintelor arta sau cultura se odihnesc niste specimene incredibile care ne sunt vandute ca mari valori de cativa samsari cu acces la niste fonduri. Noi am incercat sa demaram un proiect care sa faca diferenta. Ne-a iesit intrucatva. A murit pe drum, dar a trait frumos.

Răspunsuri