Invitatul Saptamanii: Alex Ciuca (hoinaru.ro)

Invitatul săptămânii

Alex Ciuca ne-a devenit simpatic de cand cu Scoala ADC, unde era foarte incapatanat. El zice ca e “copywriter wanna-be”, noi credem ca bloggerul e noul copywriter. Cine e Alex si de de hoinareste prin blogosfera si la dat la lopata, va puteti lamuri mai jos sau, pe larg, pe hoinaru.ro.

Sa-ncepem cu sfarsitul: ce planuri de viitor ai?

Sa lansez un nou album si sa plec in turneu de promovare, cum altfel? In rest, intentionez sa-mi vad de drum. Ma asteapta minim 30 de ani de munca, trebuie sa fiu odihnit pentru asta.

Esti unul dintre cei “tineri” in blogging. Cu ce veniti voi nou fata de cei vechi?

In ultima vreme am vazut tot mai multe materiale bune scrise de “tinerii” din blogosfera. E un fel de competitie foarte buna in generatia asta, posturile sunt tot mai muncite, tot mai interesante. Cred ca s-a schimbat extrem de mult blogosfera in ultima vreme. Insa rezultatele acestei evolutii se vor vedea abia peste vreo 2 ani.

Dar tu?

Eu ma concentrez pe comunicare si incerc sa prezint lucrurile din perspectiva asta. Curand se fac 5 ani de cand m-am apucat de blogging mai serios (pe domeniul propriu) si prind ceva cheag. E adevarat ca abia in ultimii 2 ani am fost ceva mai consecvent. Nu stiu daca e important sa vin cu ceva nou, cred ca mai util pentru toata lumea ar fi sa vin cu ceva bun.

E bloggingul o forma de presa? Ce e, dupa tine?

Bloggingul incepe sa fie o forma de presa. Acum 2-3 ani ma uitam la televizor, vedeam o stire si aruncam o parere pe blog, dand un link catre primul site de stiri. Si la fel faceau multi dintre bloggerii pe care ii citeam la vremea respectiva. Era o forma primitiva de editorial. Acum bloggerii au inceput sa faca munca de teren. Cauta, se documenteaza, investesc mult timp, produc interviuri. Am citit pe bloguri in ultimul an mai multe interviuri decat in presa. Descoperim reportajul, interviul, uneori si editorialul ala adevarat.

Suntem inca in vestul salbatic al publicitatii pe bloguri

Are vreo obligatie fata de cineva, bloggingul? Fata de consumator, de societate, de adevar? Sau e un fel de Antena 1, 2 si 3 meets OTV, de dragul audientei?

N-as zice ca bloggingul are aceeasi misiune pe care ar trebui sa o aiba jurnalismul. Dar e de bun simt sa incerci sa informezi cat mai corect. Daca ne referim la bloggerii vizibili care au pretentia de a influenta in vreun fel opiniile cititorilor, e obligatoriu sa-si asume  acest rol. Dar mai sunt si alte zeci de mii de bloguri anonime de la care nu cred ca trebuie sa pretindem ceva. Acolo e proza memorialistica, sunt clipuri de pe youtube, sunt versuri si melodii.

Ce parere ai despre treaba asta?

Cred ca e un demers extrem de complicat. Nici nu stiu daca avem destui specialisti pentru a putea studia consumatorul cum se cuvine. Sunt o multime de particularitati care ne scapa. Sunt zeci de trenduri, tipologii, sub-tipologii sau clase. Momentan mai idenfiticam cate o chestie aparte si incercam sa comunicam corespunzator.

Care e relatia unui blogger cu publicitatea? Trebuie sa fie piscotar, ca sa primeasca buget?

Relatia unui blogger cu publicitatea ar putea fi foarte frumoasa daca ar fi bani. Toti bloggerii “comerciali” viseaza la o lume ideala  in care agentiile vin de 2 ori pe saptamana si iti ofera bani pentru posturi misto legate de brand pe care tu deja le-ai scris. Pana sa ajungem acolo incercam sa stabilim niste limite, niste obligatii si drepturi. Momentan suntem intr-un proces de organizare. Toata lumea testeaza, abordeaza bloggeri, unii incearca sa reinventeze roata. Avem prea putine patternuri dupa care sa putem lucra. Suntem inca in vestul salbatic al publicitatii pe bloguri (am impresia ca am auzit expresia asta pe undeva). Ca sa ardem niste etape ar fi nevoie ca tot mai multi bloggeri sa aiba notiuni de comunicare, sa inteleaga cam care sunt obiectivele si asteptarile agentiei.

Ce modele ai, in blogging sau in viata?

Asa cum am vazut ca e frumos sa spui in interviuri, “nu am modele, sunt propriul meu model”. Normal ca sunt oameni care ma inspira. Imi place foarte mult Edward Boches, il citesc foarte des. Imi plac toti oamenii din “garda veche” a publicitatii romanesti. Imi plac si cativa bloggeri, ma uit cu admiratie si la muzicieni. Unii au forta de munca, altii au corectitudine fata de ei si fata de cei din jur, altii au un stil de viata spre care tind.

Da-ne niste tips & tricks din blogging, daca ai. Sau sfaturi pentru marketeri.

Singurul trick pe care pot sa-l dau e foarte banal: trebuie sa scrii. Preferabil zilnic. Dar ca sa ajungi sa scrii zilnic, trebuie mai intai sa te obisnuiesti sa postezi. Chiar daca uneori apuci sa pui doar o melodie, un clip de pe YouTube sau o gluma. Formezi un reflex. Dupa ce postezi zilnic vreun an si asta intra in rutina ta alaturi de spalatul pe dinti si mersul la piata, ajungi sa scrii zilnic. Eu sunt la faza in care scriu zilnic si incerc sa imbunatatesc calitatea posturilor. Visez la momentul in care voi putea sa produc in fiecare zi macar un post pe care oamenii sa-l citeasca si sa spuna “Da, domne, bun articol!”.

Sa terminam cu inceputul: cine este hoinaru si pe unde hoinareste?

Hoinaru este. Si se bucura de asta in fiecare zi. Incearca sa puna in practica ceea ce a invatat despre comunicare si uneori ii iese. Hoinareste pe unde apuca, ceva mai mult decat alti tineri de varsta lui care sunt prinsi la birou de la 9 dimineata pana la 9 seara. Daca n-ar fi fost comunicator, probabil ca s-ar fi facut taximetrist sau sofer de tir.

Răspunsuri