Invitatul Saptamanii: Alex Galmeanu

Invitatul săptămânii


Alex Galmeanu, un tip cu picioarele pe pamant, fotograf extraordinaire (vizitati-i portofoliul daca aveti dubii) si astazi invitat la Fishington Post.

Ce parere ai despre fotografia din publicitate?

Este un domeniu spectaculos si in general, extrem de antrenant. Ca idee, nu ma aflu printre cei ce cred ca arta nu trebuie sa aiba nici o legatura cu ceea ce numim comert. Exista o idee fixa in lumea artistica, o delimitare cat mai drastica de tot ceea ce inseamna comert: daca vinzi, inseamna ca esti vandut. Eu nu cred in ideile astea, realitatea este mult mai nuantata.

E adevarat ca nici publicitatea de azi nu este ceea ce ar putea fi, cauzele fiind multiple, dar la nivel teoretic, publictatea este arta.

Blogul si in general prezenta ta online este foarte personala, mai putin profesionala (in sensul de orientata pe un beneficiu ulterior). A fost un act constient?

Folosesc FB si G+ pentru propria mea promovare dar nu o fac intr-un mod direct. Prefer sa anunt noutatile din cariera mea prin link-uri catre blog. Blog-ul fiind canalul oficial de comunicare. Nu am un alt motiv, doar coerenta livrarii informatiei, incerc sa o centralizez undeva.

Prefer o prezenta personala, un fel de dialog cu cei ce ma urmaresc. Nu cred in comunicarea unidirectionala, impersonala (sau profesionala, daca vrei). Cred ca asa sunt si in viata de zi cu zi si nu vreau sa par altcineva.

De ceva timp, toata lumea are acces la un aparat foto (e.g. telefonul mobil). Cum privesti asta?

Lucrul acesta este asa cum este, realitatea trebuie luata ca un fapt in sine, obiectiv. Nu sunt un nostalgic, nu duc dorul vremurilor trecute. In ziua de astazi nu mai exista o delimitare clara intre producator si consumator, rolurile sunt amestecate, fiecare produce si consuma in acelasi timp. Nu mai exista secrete ale mestesugului, magia a disparut. Acum exista doar puterea ideii, iar oricine poate avea idei. Mijloacele de realizare sunt din ce in ce mai ieftine, democratia este deplina in orice forma de arta. Nu vorbim doar de fotografie, acum este usor sa faci muzica, film, etc.

Ce parere ai de servicii precum instagram, care iti permit sa aplici efecte pe poze? (vs. dogma ca o fotografie corecta trebuie sa fie clara, bine expusa etc.)

Dogma despre care vorbesti este mult mai veche, nu mai este valabila de niste ani buni. Acum tot ceea ce conteaza este mesajul transmis si cred ca este foarte corect sa fie asa. In continuare, utilizarea exagerata a unor efecte, fara justificari la nivel de comunicare, doar cu valoare de ambalaj, este o dovada de amatorism sau incultura.

Te-ai confruntat vreodata cu abuzuri ale drepturilor tale de autor?

Da, de mai multe ori, dar unul dintre exemple are o dimensiune fara precedent. La moartea lui Gheorghe Dinica, atunci cand toata presa online a anuntat acest lucru, au folosit o imagine realizata de mine, fara nici un fel de drept. Vorbim aici de cele mai importante nume din presa si nu e vorba de doar cativa ci peste 40 de exemple. Am fost onorat ca au ales sa foloseasca fotografia mea, dar am ramas siderat de modul in care se pune problema cand vine vorba de respectarea drepturilor de autor in tara noastra. As fi oferit gratuit spre publicare imaginea in cauza, la orice solicitare, din respect pentru cine a fost Dinica, dar as fi preferat sa mi se ceara acest lucru, nu asa, ca in codru.

Iti adaptezi executiile pentru mediul online?

Daca este nevoie, da. Lucrez din ce in ce mai mult pentru online. Acesta este trendul.

Prietenii nostri de la Fundatie i-au luat un interviu lui Alex, pentru Lobul creativ, pe care deasemenea vi-l recomand.

Răspunsuri