Invitatul saptamanii: Brad Florescu. Despre calatorii, marketing si brand de tara.

Invitatul săptămânii

Dupa ce a lasat pe plan secund publicitatea si marketingul din Romania, Brad Florescu s-a facut globe-trotter. Renunta la branduri in excursii pentru a lua cu el doar lucrurile pe care le considera esentiale, ajunge in locuri exotice si indepartate si crede ca acolo unde iti este gandul ar trebui sa iti fie si picioarele. Astazi, pe Fishington Post, Brad a acceptat sa raspunda, intr-o scurta pauza de la calatorit, la cateva intrebari.

Relatia ideala e atunci cand picioarele te duc cel putin cat te duce capul.

Unde iti este acum capul si unde iti sunt picioarele? Care este relatia ideala intre acestea doua?

La ora la care o sa publici materialul, picioarele mele vor fi inapoi in Thailanda. Capul e deja pe o pozitie viitoare, pe care nu vreau sa o dezvalui acum. Relatia ideala e atunci cand picioarele te duc cel putin cat te duce capul.

Ideea de la care am pornit a fost emanciparea “calaturistului” roman, limitat la acel moment la paradigma propusa de agentiile de turism de la noi. Alaturi de Crina Novac, co-fondatoarea proiectului, am incercat sa le propun romanilor idei noi, o abordare imaginativa si personala a vacantelor, instrumente pentru calatorul independent.

Un scurt istoric al ideii care sta la baza Tedoo.ro.

Tedoo.ro a inceput in primavara lui 2007, mai intai sub numele Coolturism.ro, schimbat apoi in Amazingrace.ro. Ideea de la care am pornit a fost emanciparea “calaturistului” roman, limitat la acel moment la paradigma propusa de agentiile de turism de la noi. Alaturi de Crina Novac, co-fondatoarea proiectului, am incercat sa le propun romanilor idei noi, o abordare imaginativa si personala a vacantelor, instrumente pentru calatorul independent. Am fost printre primele site-uri – daca nu primul – care a promovat intensiv rezervarea de zboruri si hoteluri online, intr-un moment in care 95% dintre vacante erau cumparate prin agentii. Reteta a fost preluata de multe bloguri de profil aparute in ultimii ani, ceea ce nu poate decat sa ma bucure.

La momentul actual, ideea fondatoare a proiectului continua sa lucreze, dar in alt registru. Voi incerca sa aduc permanent idei noi pentru calatori, sa le propun alte abordari si alte moduri de a-si valorifica extrem de pretiosul timp numit “vacanta”, care ar trebui sa depaseasca zona facila de leisure si sa devina un timp al regasirii si evolutiei personale prin mijlocirea calatoriilor.

Ai divortat definitiv de publicitate si marketing sau nu excluzi o posibila reconciliere?

Sunt de meserie comunicator. Am terminat o facultate de profil, am inceput sa lucrez in radio la 15 ani, alti 13 i-am petrecut in agentii de publicitate si in trusturi media. Nu se pune problema unui divort de profesia mea. E mai degraba un divort de industria locala si de practicile ei actuale. Alaturi de alte domenii, publicitatea romaneasca sufera din cauza lipsei unei piete concurentiale reale. Deci nu m-am certat cu publicitatea si marketingul, utilizez in continuare experienta pe care am castigat-o, dar de data asta nu pentru a vinde detergenti sau credite bancare, ci pentru a impune idei pe care eu le consider corecte si utile.

Nu se pune problema unui divort de profesia mea. E mai degraba un divort de industria locala si de practicile ei actuale. Alaturi de alte domenii, publicitatea romaneasca sufera din cauza lipsei unei piete concurentiale reale.

Spune-ne 5 branduri de care nu te dezlipesti niciodata in calatoriile tale.

Nu e cazul. Incerc sa umblu cu un bagaj cat mai usor. Iau cu mine doar obiecte utile. Brandurile atarna prea greu.

Ce parere ai despre strategiile agentiilor de turism autohtone? Ajung ele la consumator sau ajunge consumatorul la ele?

Nu am sesizat o strategie comuna a agentiilor de turism. E clar ca unele dintre ele au sesizat nevoile si potentialul real al pietei si incearca sa se diferentieze. Din pacate, si asta e o meteahna romaneasca, diferentierea functioneaza mai mult in comunicare si mai putin in produsul propriu-zis. Sunt socat sa vad cat de putin a evoluat oferta turistica in ultimul deceniu.

Oricum, epoca agentiei de turism traditionale a apus. La noi va mai merge treaba cativa ani, pe spinarea unei clientele needucate speriate de distantele mari, de zborul cu avionul, de plata cu cardul, etc. Dar viitorul pietei turistice e online-ul, care faciliteaza expunerea produselor, compararea ofertelor, customizarea, achizitionarea, sharingul experientelor si socializarea cu alti calatori.

De fiecare data invinge dorul. Cel de casa atunci cand esti pe drum si cel de duca atunci cand esti acasa.

Dor de duca vs dor de casa. Care invinge in final?

De fiecare data invinge dorul. Cel de casa atunci cand esti pe drum si cel de duca atunci cand esti acasa. Cel putin mie asa mi se intampla, dupa o perioada ceva mai lunga intr-una dintre cele doua stari.

In ce tara a lumii ai vrea sa te prinda sfarsitul lumii?

In Regatul Tonga.

Ce parere ai despre brandul nostru de tara? Comunica ce trebuie despre noi?

Mi-am spus deja punctul de vedere pe blog, la momentul potrivit. Cred ca, pe undeva, campania de comunicare are o doza de realism, mai mult sau mai putin intentionat. Romania, ca produs turistic, se adreseaza unui calator mai degraba aventuros, colectionar de experiente exotice, caracterizat prin pretentii scazute si arici la buzunar. Cu un astfel de public, Romania nu-si va recupera niciodata investitia in comunicare. Chiar daca e vorba despre bani europeni – bani publici, de altfel – cred ca acesti bani ar fi trebui investiti intr-o prima faza in construirea unei infrastructuri umane si informationale esentiale in turism.

Un gand de incheiere.

Calatoriti, ca sa stiti pe ce lume traiti.

Răspunsuri