Invitatul saptamanii: Alin Zainescu. Despre inceputuri de cariera, online si drag de branduri.

Invitatul săptămânii

Alin Zainescu are o cariera si o experienta indelungata in comunicare, numele sau fiind legat de proiecte precum Media IQ, Status Pimp si, mai nou, de TradeAds – tocmai cand majoritatea onlinerilor au inceput sa se indoiasca de eficienta bannerelor. In rest, il gasiti activ pe majoritatea platformelor de socializare online – Twitter, Linked|In etc. Pentru cei care nu stiau, Alin este totodata si un fervent sustinator al miscarii Movember, chestiune lesne de observat in finalul interviului.

Give me the elevator pitch on Alin Zainescu.

Nu renunt usor. Beau espresso stretto. Imi place sa risc. Beau doar vinuri bune. Am facut comunicare de cand ma stiu. Sunt un pic cam gurmand.  Cunosc foarte multa lume. Foarte multa. Am doar cativa prieteni.

Edward L. Bernays, Paul F. Lazarsfeld, Elisabeth Noelle-Neumann, Erving Goffman sunt autori un pic neglijati sau cititi doar daca suntem obligati la scoala.

Ce sfaturi i-ai da cuiva aflat la inceput de cariera in comunicare?

Sa nu uite sa citeasca multe carti. Cartile acelea clasice pe hartie. Cartile esentiale in comunicare si despre care eu am impresia ca sunt foarte neglijate in ultima vreme. Edward L. Bernays, Paul F. Lazarsfeld, Elisabeth Noelle-Neumann, Erving Goffman sunt autori un pic neglijati sau cititi doar daca suntem obligati la scoala.

Cred ca foarte important este sa lucreze – inclusiv voluntariat – inca din primul an de facultate. Sa nu alerge doar dupa un job mai bine platit si sa incerce sa fie rabdatori. Sa nu se astepte la rezultate peste noapte. Sa experimenteze, sa se joace, sa greseasca si sa isi doreasca sa faca parte din echipe. In meseria asta este foarte important sa lucrezi in echipa.

O cutie de Illy. Un iPhone. Un iMac. O bicicleta Trek. Un espressor Francis Francis X1. Sincer, nu as renunta la ele.

Spune-ne 5 branduri la care nu poti renunta.

Am fost tentat initial sa spun ca nu sunt foarte atasat de branduri, ci doar de obiecte generice. Dar ma uit atent in jurul meu si nu pot sa mint. Ce vad in casa? O cutie de Illy. Un iPhone. Un iMac. O bicicleta Trek. Un espressor Francis Francis X1. Sincer, nu as renunta la ele.

Ce statut ar trebui sa aiba consumatorul in relatia cu brandurile?

Fiecare decide pentru el. Nu cred ca pot sa dau eu o lege pentru asta ):- Eu incerc sa pastrez o anumita distanta  si sa nu ajung in zone extreme. Nici de fanatism, dar nici de negare totala doar de dragul modei. Am aici un exemplu din zona de tehnologie. Cunosc destul de multe persoane care urasc Microsoft doar pentru motivul ca nu sunt destul de cool. Multi fac asta doar pentru ca este la moda in cercul lor. Habar nu au cu ce se ocupa compania asta si pentru ei Microsoft este doar Windows si Internet Explorer. Evident ca o parte de vina revine si  Microsoftului,  dar asta este o alta discutie.

Pe de alta parte, tehnologia ne indeparteaza incet, incet de consumator. Automatizeaza foarte multe activitati, asa ca vom ajunge sa vorbim la telefon cu un soft, pe e-mail cu un alt soft si sa primim cafeaua de la un robot. Deja se întampla o parte din toate acestea si uneori nu este foarte placut pentru noi.

Marcheaza promovarea pe online o apropiere fata de consumator?

Depinde de unde te uiti. As zice ca si da, dar si nu. Pe de o parte putem sa personalizam mult mai bine comunicarea folosind tehnologia. De fapt, in felul acesta suntem mult mai eficienti. Cheltuim (daca facem lucrurile bine) mai putini bani pe comunicare. Putem sa avem o comunicare unu la unu si sa raspundem aproape in timp real cand exista o solicitare. Pe de alta parte, tehnologia ne indeparteaza incet, incet de consumator. Automatizeaza foarte multe activitati, asa ca vom ajunge sa vorbim la telefon cu un soft, pe e-mail cu un alt soft si sa primim cafeaua de la un robot. Deja se întampla o parte din toate acestea si uneori nu este foarte placut pentru noi. Va suna cunoscut? Pentru limba romana apasati unu. Pentru optiunea zet, apasati tasta sapte. De cele mai multe ori, aceasta chestie nu este foarte sexy.

Dintre toate proiectele pe care le-ai realizat pana acum, care iti este cel mai drag?

Cu siguranta pe primul loc este un proiect inceput în 1999 la SNSPA: editura comunicare.ro, dar am un loc pe lista si pentru primul proiect de antreprenoriat: ComunicatedePresa.ro.

Actualmente esti business development manager la TradeAds Interactive. Cum a fost primit acest proiect? Ce nevoie satisface el?

Pentru mine este o provocare si sunt foarte incantat, mai ales ca vorbim despre un proiect dificil. In perioada in care foarte multa lume discuta de moartea bannerelor eu cred cu tarie ca mediul acesta nu este pe deplin exploatat in Romania. Am gasit aici (la TradeAds) o echipa foarte entuziasta si un departament de cercetare/dezoltare la un nivel comparabil cu al firmelor de tehnologie din Silicon Valley. Utilizand targetare comportamentala si inteligenta artificiala, produsele noastre sunt capabile sa livreze campanii de comunicare online foarte eficiente. As prefera insa sa nu laud foarte mult ceea ce facem si sa venim cu rezultate interesante peste cateva luni.

Jurizez zilele astea la Internetics si din pacate constat  ca sunt mult prea putine campanii orientate catre rezultate, catre consumator. Multe sunt doar site-uri cu o grafica in zona de acceptabil, dar nu au in spate o strategie si  in nici un caz o campanie unitara clara.

Ce campanii romanesti din online ti-au atras atentia in ultimul an?

As zice mai degraba ce nu este in regula cu campaniile din .ro. Jurizez zilele astea la Internetics si din pacate constat  ca sunt mult prea putine campanii orientate catre rezultate, catre consumator. Multe sunt doar site-uri cu o grafica in zona de acceptabil, dar nu au in spate o strategie si  in nici un caz o campanie unitara clara. Asta se vede si in rezultate. Sunt inscrise in competitie lucrari ce au un numar de cateva sute sau mii de unici pe luna. Si eventual un numar la fel de mare de likeuri pe Facebook. Toate acestea nu vand produsele clientului si nici nu cresc notorietatea.

O dedicatie pentru cititorii FP.

Răspunsuri