Invitatul saptamanii: Marian Sarau, project manager iConcert.ro. De la muzica la consumator, business si ROI.

Invitatul săptămânii

Consumatorul de muzica si de concerte are nevoie de ajutor ca sa tina pasul cu pasiunea sa. Asa s-a gandit si Marian Sarau, project managerul iConcert.ro, cand a pus bazele acestui viitor business.  Iar noi am vrut sa aflam, mai exact, cand va deveni iConcert.ro de fapt un business, ce strategie de marketing au si ce mai pune la cale echipa proiectului.

Sa presupunem ca nu ne cunoastem. Cine sunteti si cum faceti voi planeta asta un loc mai bun?

Salut, noi suntem iConcert.ro, cel mai important site de concerte din Romania. Credem ca planeta asta devine un loc mai bun de fiecare data cand o mare de oameni canta, danseaza, simte muzica, fredoneaza versurile, striga, sare. Si toate astea, combinate, sunt una dintre multele fatete ale fericirii. Totodata, asta se intampla aproape la toate concertele mari la care am fost si noi. Si de fapt, cu asta ne ocupam: ii incurajam pe toti cei care iubesc muzica sa vina la concerte.

Ce ne defineste pe noi, ca natiune, la capitolul consum de muzica?

Pe partea concertelor, cred ca exista doua mari categorii: rock si dance/trance.  La un concert sau festival, aceste doua mari genuri muzicale strang categoric cei mai multi melomani.

Noi, ca romani, avem o mare problema: credem ca tot ce este pe internet este gratis.

Avem o lunga traditie de piratat in muzica. iTunes Music Store s-a lansat la noi foarte recent. Il va intrece vreodata numarul descarcarilor legale pe cel al celor ilegale?

Noi, ca romani, avem o mare problema: credem ca tot ce este pe internet este gratis. Evident, nu este cazul. Numarul descarcarilor legale va creste cu siguranta, mai ales in mod natural. Nu stiu insa daca va reusi vreodata sa-l intreaca pe cel al descarcarilor ilegale – cel putin nu in viitorul apropiat.

Mai cred ca ar trebui vizati si acuzati cei care dau spre descarcare, nu cei care descarca. Daca la un moment va aparea un album indisponibil pe internet, si deci nu vei avea de unde sa-l descarci, vei fi nevoit sa-l cumperi daca vrei cu adevarat sa-l asculti. Si aici, cred eu, apare diferenta intre un heavy-user de muzica si un consumator ocazional.

Daca ne gandim, pana la urma orice album fizic tot .mp3 ajunge in final, chiar daca il cumperi in editie de vinil. Si de aici  descarcarea online ca principal trend in achizitia de muzica.

De ce sa cumparam albume in original?

Daca iti place un artist, a cumpara albumul este un semn de respect si de multumire fata de muzica sa. Nu iti cere nimeni ceva mai complicat de atat. Nu e nevoie de bannere, de steaguri sau de infiintarea unui fan club. Il sustii si ii multumesti cumparandu-i albumul. Si daca esti norocos si vine in Romania, cumperi si un bilet la concertul sau.

Din pacate albumele fizice devin incet, incet istorie. Daca ne gandim, pana la urma orice album fizic tot .mp3 ajunge in final, chiar daca il cumperi in editie de vinil. Si de aici  descarcarea online ca principal trend in achizitia de muzica.

Sunteti prezenti la mai toate concertele. Cum obtineti invitatiile?

Am avut aceasta problema la inceputul proiectului, cand nu eram foarte cunoscuti. In prezent, ne bucuram de statutul de parteneri media la cele mai importante concerte si lucram cu aproape toti organizatorii, deci problema cu acreditarile de presa, invitatiile pentru echipa sau pentru concursurile de pe site au disparut aproape in totalitate. Invitatiile vin cu timpul.

Exclusivitatea tine si de politica fiecarei publicatii; in unele situatii, exclusivitatea este marketing pur si nimic mai mult.

Ce inseamna “in exclusivitate” mai exact? Este exclusivitatea un simplu siretlic folosit in partea aceasta a marketingului (concerte, muzica, evenimente etc.)?

Pentru noi exclusivitate inseamna primat: suntem primii care obtin o informatie din surse sigure si suntem totodata si primii care o publica. Stim din proprie experienta ca nu este asa de usor sa anunti concerte in exclusivitate. Organizatorii tin secretul in siguranta pana cand  trimit comunicatul de presa. Totodata, legat de aceste exclusivitati, exista si vechea problema a presei din Romania, care uita adesea sa specifice sursa. Asa ca de multe ori, o exclusivitate se transforma intr-o megastire in toata presa, fara mentionarea publicatiei care a anuntat exclusivitatea. Mai exista insa si cazuri fericite.

Totusi, exclusivitatea tine si de politica fiecarei publicatii; in unele situatii, exclusivitatea este marketing pur si nimic mai mult.

O imbunatatire a contentului, speram noi, va atrage dupa sine o mai mare multumire a consumatorului.

Noi, spre exemplu, punem mare pret pe rolul consumatorului in relatia cu brandurile. Strategia voastra de marketing cam ce coordonate are?

Pana nu de mult ne doream sa fim primii care anuntau concertele mari – asta implica totodata ca noi sa fim cel mai complet site de concerte din Romania. Ne dorim aceasta si de acum incolo, dar urmarim sa schimbam putin politica editoriala si sa crestem continutul propriu, in fapt, elementul de unicitate al site-ului.

Lucram in prezent la o mapa de prezentare si la o oferta noua de servicii, care sunt in stransa legatura cu o noua versiune iConcert.ro. Ceea ce avem acum nu ne permite sa oferim multe dintre serviciile pe care le avem in gand si pe care le-am dezvoltat cu ceva timp in urma. Putem deci rezuma noua directie la urmatoarele: continut premium si servicii pentru organizatori (plus multe altele, nu putem sa vi le zicem chiar pe toate). Si daca te gandesti mai bine, consumatorul are doar de castigat din noua strategie. El consuma atat recenziile, interviurile cu artistii, cat si articolele in sine. O imbunatatire a contentului, speram noi, va atrage dupa sine o mai mare multumire a consumatorului. Iar dupa relansare, banuim ca va inchipuiti ce va urma (daca nu, va spunem noi) : o mare campanie de promovare a proiectului, atat online cat si offline.

Sunteti sau nu sunteti un business? Cum va masurati ROI-ul?

Suntem un business in formare.  iConcert.ro se vrea a fi mai mult decat un site care anunta concertele. Nu am reusit inca sa ajungem pe profit si nici macar cheltuielile nu sunt acoperite in totalitate, dar noi credem ca nu mai avem mult pana cand ne vom incadra in definitia business-ului. Am crescut foarte mult ca imagine si cred ca asta este cel mai important. Acum urmeaza sa conturam noile servicii, sa relansam site-ul si sa incepem vanzarile. Si dupa aceea, vedem si ROI-ul.

Google search va listeaza primii pe termenul “concert”. Cat a durat sa ajungeti aici? Ati facut ceva special sau totul a venit in timp, organic?

Pai s-a cam prins si Google ca suntem aproximativ singurul site de concerte din Romania. Nu zic ca nu sunt si alte site-uri generale de evenimente, poate chiar nisate pe muzica, cultura urbana etc.,   dar acestea doar anunta si scriu despre concerte, in timp ce la noi concertele sunt USP-ul si deci principalul nostru raison d’etre.

Intorcandu-ma la intrebare, am muncit pe SEO, am facut analize, am testat mii de formule pentru a afla reteta cresterii in relevanta. Si un mic secret care a generat un mare plus este si domeniul iConcert.ro, pentru simplul fapt ca are in componenta cuvantul  concert.

Răspunsuri