Invitatul saptamanii: Anca Banita, communication manager @ Let’s Do It, Romania! Despre gunoaie, rezultate, voluntariat si forta optimismului.

Invitatul săptămânii

Comunica pentru Let’s Do It, Romania!, jongleaza in acelasi timp cu un job in PR, crede in societatea civila, iar ceilalti o lauda pentru curiozitate, optimism si energia inepuizabila. Aceasta este Anca, membra a echipei care a facut posibila existenta celui mai mare proiect de voluntariat autohton.

Ce face communication managerul Let’s Do It, Romania! acum, dupa incheierea editiei din 2011? Exista o perioada de pauza sau incep deja pregatirile pentru 2012, anul international al voluntariatului?

Sunt constant lucruri de comunicat. In aceasta perioada, avem de anuntat rezultatele intermediare si finale. Asta pe de-o parte. Pe de alta parte, vom avea si un eveniment pentru a le multumi tuturor celor care au contribuit la succesul acestei editii si …ghici cine il organizeaza. Anul trecut cel putin n-am prea stat, am tot participat la festivaluri, unde noi am facut inscrierile. Nu ne plangem deloc… s-au vazut si rezultatele dupa.

Cum a fost pe 24 septembrie? Ceva intamplari hazlii?

A fost o zi plina si frumoasa. O zi in care oamenii care au vrut sa faca ceva pentru Romania au iesit la curatenie. A fost soare, a fost cald, o zi perfecta pentru LDIR. Intamplari hazlii au loc tot timpul in cazul nostru, pentru ca suntem o echipa de oameni foarte pusi pe glume. Chiar in noaptea dinspre 23 spre 24, noi, fetele de la comunicare (cele 2), i-am facut un tricou special unui coleg nou de la echipa de fundraising. Era ziua lui si-am vrut sa stie ca ne place de el si ca l-am ales sa aiba grija de noi pe 24 septembrie, adica sa ne duca peste tot cu masina. In rest, cred ca eu una personal am ametit-o pe Irina de la PRO, cu toate locurile in care trebuia sa fie sa filmeze si nu gasea ba voluntari, ba operatori de salubritate care sa ia gunoiul. Am ras la final putin, cand totul s-a terminat cu bine, mai ales cand am rugat-o sa ne spuna de ce ii place LDIR :) A fost totusi draguta.

Cand ai inceput sa dezvolti aceasta aversiune fata de gunoi?

Nu exista un moment anume, e mai mult o chestiune de educatie, sa nu arunci pe jos, sa fie curat unde stai, sa ai grija de mediul inconjurator.

Zona de online a ajutat extrem de mult, atat anul trecut, cat si anul acesta. Retelele sociale, Facebook in special, dar si faptul ca s-a comunicat foarte mult cu presa centrala si locala.

Ati strans 390.000 de saci de gunoi anul acesta, dublu fata de anul trecut, cand ati strans 187.000 de saci (cifre intermediare). Unde se duce tot gunoiul acesta dupa ce a fost colectat?

Anul trecut cifra finala a fost de 550 000 de saci. Anul acesta cu siguranta vom depasi acest numar, pentru ca si voluntarii au fost mai multi. Eu sper sa trecem de 1 milion. Gunoiul se duce in diferite parti, in functie de modul in care poate fi valorificat. In cazul in care nu se poate si nu se poate ajunge la groapa de gunoi, insa aceasta e ultima varianta.

Esti foarte multitasking. Implicata in proiecte, amatoare de lectura, ai si un job in PR. Cum te descurci cu toate astea? Iti mai ramane vreun pic de timp?

Intr-adevar, sunt foarte multe lucruri de facut si exista si momente in care cel mai pretios lucru din lume ar fi sa stau pur si simplu si sa nu fac nimic. Dar e valoros doar pentru ca in restul timpului sunt implicata in foarte multe proiecte care ma motiveaza si care imi dau energie si voie buna. Daca nu mi-ar placea viata asta, n-as mai face-o. Asa ca deocamdata sunt ok. Cu putin timp si unele clipe in care nu stiu ce sa fac intai, dar ok.

Avem aproape 600.000 de saci si aproape 300 000 de voluntari. Suntem happy, cifrele sunt mai mari decat anul trecut.

Care crezi ca au fost canalele de comunicare cele mai eficiente in strangerea voluntarilor?

Zona de online a ajutat extrem de mult, atat anul trecut, cat si anul acesta. Retelele sociale, Facebook in special, dar si faptul ca s-a comunicat foarte mult cu presa centrala si locala. Fiecare dintre echipele noastre judetene a avut o relatie buna in zona asta si s-a vazut in numarul mare de articole aparute mai ales in ultima perioada. Desigur, si faptul ca trustul PRO TV S.A ne-a sprijinit a contat foarte mult, pentru ca s-au implicat cu multe dintre resursele pe care le-am avut la dispozitie: TV, online, radio, print, vedete.

Ati reusit sa atingeti toate obiectivele pe care vi le-ati fixat? Ceva cifre?

Avem aproape 600.000 de saci si aproape 300 000 de voluntari. Suntem happy, cifrele sunt mai mari decat anul trecut, ceea ce nu poate decat sa ne bucure – LDIR creste!

Ceilalti te descriu drept o optimista incurabila. Sa fie acesta motorul care a alimentat implicarea ta in LDIR sau mai ai si alte secrete?

As fi curioasa cine spune asta.  Intr-adevar, motivul principal pentru care m-am implicat in LDIR a fost pentru ca am vrut sa arat ca se poate, am vrut sa ofer tuturor celor care vor sa faca ceva pentru Romania un mod concret de a aduce o schimbare pozitiva. Ma saturasem sa aud in jurul meu oameni criticand, plangandu-se ca nimic nu e bun in tara asta si atunci am zis “hei, daca nu e nimic bun, de ce nu ne apucam sa cream ceva?” Si LDIR mi s-a parut exact genul de proiect care, dincolo de componenta eco, ofera incredere si optimism oamenilor. Dupa prima noastra actiune din 2010, am auzit de mai multe ori oameni care ziceau “proiectul meu local din orasul x sigur se poate… au reusit cei de la LDIR sa scoata 200 000 de voluntari la curatenie in toata tara, ce am eu de facut e floare la ureche”. Pe mine asta ma bucura tare, e exact ceea ce mi-am dorit, ca scop secundar: sa-i inspiram si pe altii la actiuni frumoase, pentru ca asa se dezvolta societatea civila si impactul ei devine tot mai puternic.

Au fost mai multe branduri care au sustinut LDIR 2011 fata de anul trecut? Amplifica brandurile mesajul vostru?

Da, au fost, si asta in primul rand datorita imaginii curate si pozitive pe care o are proiectul. Si da, brandurile ne ajuta si la nivel de imagine, pentru ca ofera si mai multa credibilitate si greutate. Unele dintre ele ne-au ajutat si pe partea de promovare, pentru ca au cumparat spatiu media unde au comunicat implicarea lor.

 “Tinerii din ziua de azi…” – asa cum reies ei din implicarea in LDIR 2011.

Entuziasti, cu foarte multa energie si foarte pasionati. Am descris echipa noastra, care e formata in mare parte din tineri. Si asa sunt si voluntarii nostri.

N-as vrea sa limitez publicul LDIR la tineri, pentru ca avem si foarte multi elevi implicati prin intermediul scolilor, dar si oameni maturi, care vor sa dea o mana de ajutor. LDIR e pentru oricine, e proiectul nostru, al tuturor celor carora ne pasa.

Ce segment de public este cel mai receptiv la mesajul LDIR?

Tinerii, si asta si pentru ca sunt mai deschisi la ideea de voluntariat, la ideea de a fi proactiv si de a schimba ceva atunci cand nu iti place. In plus, nu au nici imaginea negativa despre munca din perioada comunista pe care o au parintii nostri, sa spunem.

Cu toate astea, n-as vrea sa limitez publicul LDIR la tineri, pentru ca avem si foarte multi elevi implicati prin intermediul scolilor, dar si oameni maturi, care vor sa dea o mana de ajutor. LDIR e pentru oricine, e proiectul nostru, al tuturor celor carora ne pasa. Nu conteaza daca ai 3 sau 80 de ani, esti perfect oricum ai fi.

Schimba LDIR preconceptiile despre voluntariat? Se poate spune ca are, prin puterea exemplului, un rol educativ?

Sigur ca da, LDIR este cel mai mare proiect de voluntariat din tara, asa ca are o contributie semnificativa la imaginea romanilor despre voluntariat. Sunt sute de mii de oameni care au spus “Let`s Do It, Romania!”si care arata ca voluntariatul merita toate resursele investite si ca are efecte vizibile. Voluntariatul este modul prin care oricine poate sa construiasca exact ce isi doreste, avand in minte un scop frumos.

Imi place sa spun ca oferim oamenilor cadrul prin care fiecare poate sa ajute exact cu ceea ce stie sa faca cel mai bine deja. Stii sa regizezi? Avem sigur de facut niste filmulete. Iti place sa faci vanzari? Poti face parte din echipa de fundraising si tot asa… e loc pentru toata lumea, Let’s Do It, Romania! este asa de complex incat n-ai cum sa nu-ti gasesti locul.

Ce i-ai spune unei persoane care nu stie nimic despre Let’s Do It, Romania! pentru a o convinge sa participe?

Iti plac proiectele ambitioase, aproape nebunesti, despre care oamenii au spus ca n-au nici o sansa si care s-au dovedit a fi de mare succes, implicand sute de mii de oameni? Fa cunostinta cu noi, Let’s Do It, Romania!, cei care am scos sute de mii de voluntari la curatenie nationala, intr-o singura zi! Te asteptam cu drag intr-o echipa in care e loc pentru absolut oricine pune pasiune si vrea sa schimbe ceva in Romania!

Răspunsuri