Invitatul saptamanii: Doru Panaitescu, pionier in digital marketing

Invitatul săptămânii

Printre altele internaut infocat, antreprenor inventiv  si  grammar nazi gurmand, Doru Panaitescu ne impartaseste astazi cateva dintre propriile opinii cu privire la marketingul digital si la insemnatatea consumatorului In plus, vorbim despre principiile si modelele sale, cat si despre gestionarea eficienta a timpului liber.

Speaker (cu accente motivationale, zice lumea), pionier in digital marketing, consultant, blogger, calator si gurmand. Ce te face mai fericit zilele astea?

Iesirile in natura cel mai mult, dar sa stii ca ma face fericit si cand se uita oamenii in gura mea. Si mai ales cand fac lucruri faine dupa ce se uita in gura mea. Probabil ca daca faceam un singur lucru din toate astea nu eram mai fericit, chiar dimpotriva, cred in fericirea sinergica lucrurilor pe care le fac cu si din placere (si e cat se poate de adevarat ca din unele mai ies si bani de platit facturile).

Pari genul de expert care ar putea face multi bani inregimentat. De ce-ai plecat de pe unde-ai plecat (Arbo, de exemplu)? De unde vii si incotro te duci?

Am facut multi bani inregimentat, dar nu mai vreau, multumesc. Am plecat pentru ca fusesem facut sef peste noapte si trebuia sa fac lucruri care nu imi placeau (sedinte, salarii, concedii) in detrimentul lucrurilor de valoare, care imi faceau placere si unde aveam si rezultate bune. Iar din Initiative am plecat pentru ca simteam ca ma coclesc intr-o companie. Stii cum e, ca la sah. Nu vezi continuarea, dar stii ca ai o pozitie net superioara si faci sacrificiu tematic pe linia a saptea. Continuarile le vezi abia dupa ce muta adversarul. Vin din zona de Internet (am lucrat multi ani la internet service provideri, in departamentele de marketing), cred ca ma duc in zona de “experienta” de orice fel. Pentru ca intr-un fel, vand niste experiente, fie ca sunt la un training, la un teambuilding sau cu niste prieteni pe coclauri. Nu vreau sa mor bogat, vreau sa mor fericit si cu atatea povesti in tolba, incat nepotii mei sa creada ca bunicul e un mincinos patologic, ca nu avea timp sa faca atatea. Si de asta fac fotoreportaje in fiecar eweekend pe coclauri, deja sunt oameni care ma considera un mincinos patologic (pana le arat pozele drept dovada in tribunal).

La ce te pricepi cel mai bine? E totuna cu cel din care castigi cel mai mult?

Nu stiu daca e ceva la care ma pricep cel mai bine, dar pot sa iti spun ca sunt lucruri care imi fac mare placere. Exploratul, fotografia de natura, condusul pe coclauri, urmarirea vietii salbatice, parcurgerea unor trasee tehnice iti dau satisfactii extraordinare. Dupa cum la fel de extraordinar te simti cand vezi o gasca mare de fete la un teambuilding facand exercitii pe care inainte se jurau ca nu le pot face, sau oameni care dupa primele ore de training de publicitate online se lumineaza la fata si nu mai contenesc cu intrebarile.

Cu un blog intitulat marketeer.ro, ai vreo definitie personala a marketingului? Ce crezi despre marketingul din Romania?

Nu sunt la nivelul la care sa emit definitii, marketingul este ce este si din fericire definitia lui se rescrie destul de des, aceasta stiinta evolueaza o data cu consumatorul. Ce cred? Ca avem oameni buni in marketingul din Romania, dar din pacate se face si marketing de proasta calitate. Si vedeti zilnic urmarea acestei mediocritati. Ajungi sa te bucuri ca un copil cand vezi ca un brand interactioneaza “normal” cu clientii sai.

Noi credem ca scopul unui business e sa produca satisfactie oamenilor. Ca marketingul trebuie sa aiba in centru consumatorul si satisfactia lui. Tu ai vreo parere despre asta?

Eu cred ca scopul unui business este intai de toate sa faca bani, apoi sa produca si satisfactie. Nu poti sa tii doar consumatori fericiti ca mori de foame. Da, e frumos sa le impletesti atat de bine, incat consumatorilor sa nu le pese ca platesc pentru serviciul pe care il prestezi. Consider partea cu satisfactia in zona de diferentiere. Cine face si asta e mai cu mot. Si e frumos sa fii mai cu mot, in final oamenii vin la tine si asa faci si mai multi bani.

Stim ca esti foarte atent cu timpul tau liber, ca iti aperi cu cerbicie intervalul joi-duminica. In rest, cat muncesti – si de ce esti atat de intransigent cu invazia muncii in spatiul personal?

Da, de joi pana duminica sunt al meu. Il apar cu tot ce pot: las telefonul acasa, nu raspund la telefon, nu programez intalniri, lipsesc de la orice intalnire de business de vineri pana duminica. Oamenii din pacate nu mai stiu sa isi respecte semenii. Au ajuns sa creada ca daca iti cumpara un serivciu de 10 euro isi pot permite sa te sune la 12 noaptea sa te intrebe o porcarioara. Altii se complac in asta si ajung workoholici, stau pana la 12 noaptea la birou, plangandu-si de mila. Notiunea de respect de sine se spala cu buretele in corporatie. Si eu lupt cu asta in anturajul meu, incerc sa conving oamenii sa experimenteze notiunea de libertate plecand de la birou mai devreme, permitandu-si luxul de a chiuli din cand in cand, dar nu imi este deloc usor sa-i dau pe brazda.

Cat ii sfatuiesti pe cei tineri sa munceasca? Ce alte sfaturi le poti da?

8 ore pe zi la birou, 6-12 ore pe zi pentru afacerea lor. Fara weekenduri, cu respectarea concediilor. Mai tarziu astea se aduna. Si se vede in cearcane, in structura psihica etc.

Cum se impaca un grammar nazi cu lipsa de diacritice? De ce tii la gramatica?

Nu scriu cu diacritice pentru ca scriu de pe doua calculatoare diferite (uneori si de pe unele de imprumut) si de pe telefon. Tin la gramatica pentru ca urasc alienarea acestei limbi prin romgleza si expresii cliseu.

Ce cauti pe coclauri? Pesteri? Paduri? Rauri si munti?

Cred ca raspunsul corect este: caut libertate. Sau iluzia libertatii. Sunt, daca vrei, neam cu un baiat numit Magellan. Ma trage ata oriunde e putin factor antropic implicat.

Ai vreun model in ce faci, in ce simti, in ce crezi? Admiri pe cineva? Pe cine?

Am mai multe modele. E o combinatie de oameni pe care ii admir. Nu dau exemple, dar sunt multi oameni de afaceri, naturalisti, cercetatori, sportivi, muzicieni, vedete si alte persoane pe care le apreciez.

Ai principii? Daca da, care?

Am cateva, care imi tradeaza optimismul exagerat cateodata: 1. Nimic bun nu ti se poate intampla acasa in weekend. 2. Nu iti sacrifica weekendul tau pentru nimeni si nimic. 3. Decat sarac si bolnav, mai bine bogat si sanatos. 4. Decat sa planga mama mea, mai bine sa planga mama ta. Ajung?

Ce urmeaza in marketingul digital? Unde ai recomanda, in 2011, sa priveasca oamenii de afaceri si/sau companiile pentru a le fi bine?

Urmeaza sa vedem ceva amestecat intre tv, online si mobil. Nu stiu inca daca, unde, cum si cand apare, dar vine peste noi.

Esti multumit vreodata? Cand?

Da, sunt multumit cand imi iese ceva. In special cand provoc oamenii si cand acestia imi dau dreptate. De exemplu, in weekend am convins 4 oameni sa vina cu mine pe coclauri. Unul din ei a cedat si nu a mai venit, ceilalti trei au ramas impresionati de cat de frumos te poti distra la mare in weekend fara sa calci intr-o discoteca.

Răspunsuri