Invitatii saptamanii: Gamextv.ro. Reguli de marketing in gaming, pasiune si performanta in joc.

Invitatul săptămânii

The term [GAMER] nominally includes those who do not necessarily consider themselves to be gamers (i.e., casual gamers), it is commonly used to identify those who spend much of their leisure time playing or learning about games.

Despre gamerii din Romania, in wikitraducere aficionados ai jocurilor pe calculator, publicul larg cunoaste foarte putine. Nisa lor este alcatuita insa din consumatori cu nevoi mai mult decat specifice. De acestea se ocupa echipa din spatele celei mai tinere comunitati online a gamerilor din Romania – gamextv.ro. Astazi aflam mai multe despre misteriosii posesori de placi video performante, despre universul lor de consumatori si despre cum se gestioneaza un site interactiv de la GameX Team: eXist, Muffin, Derek, Paul si Toni.

Pe unde se ascund gamerii din Romania?

Buna formulare. Intr-adevar, o parte dintre ei se ascunde. Nu de putine ori am asistat la discutii in care amici pe care pasionati au declarat ca nu se joaca. Asta pentru ca “a te juca” presupune in viziunea generala o doza de infantilism care nu poate fi asociata cu  ideea romaneasca de maturitate. Al doilea motiv pe care l-am identificat este riscul de a fi asociat cu fanii hardcore, care si-au facut din salile de jocuri o a doua casa. Nici asta nu este o dovada de maturitate. Se pare ca a fi matur si responsabil inseamna sa fii trist, preocupat, tern si mereu cuprins de griji. Ca in orice alt domeniu, extremismul nostru musteste si in gaming. Inca nu avem cale de mijloc. Ca sa revin la intrebare, gamerii sunt absolut peste tot. Vecinul tau de palier, taximetristul care te duce acasa … daca te-ai jucat odata in viata Tetris inseamna ca ai adulemcat un pic din ceea ce inseamna sa fii gamer. Ca sa fie mai usor de inteles, putem asocia ideea de a te juca un joc cu uitatul la TV. Unde gasesti pe cineva care se uita la TV? Peste tot pe unde exista un televizor :)

Daca te-ai jucat odata in viata Tetris inseamna ca ai adulmecat un pic din ceea ce inseamna sa fii gamer.

De ce aleg ei Gamextv.ro? Aveti monopol pe felia aceasta de piata? Spune-ne mai multe despre voi.

Nu am ajuns inca la punctul la care “ei” aleg numai gamextv.ro, dar este un gand care ne pune un zambet pe buze. Cei care aleg sa ne urmareasca materialele si abordarea o fac pentru ca este diferita. Diferit in cazul asta inseamna altceva decat lucrurile cu care s-au obisnuit pana acum. Motiv pentru care din 10 oameni care vin, raman 5. Gandirea gamerului roman s-a conturat in ultimii 10-15 ani in principal pe cea mai veche platforma online dedicata gamingului din Romania. in asociere cu care  ii mentionez pe Mihai Paunescu, Adrian Spinei, Mircea Popp, Andrei Ionescu si, ultimul, dar nu cel din urma, Silviu Stroie. Stindardul calitatii in presa scrisa de gaming este tinut si de revista Level, care este in acest moment singura publicatie de profil din Romania. Nu exista monopol, dar exista abordari diferite. Astfel, o parte din comunitate se informeaza din mai multe locuri. Am mentionat nume care au conturat ceea ce este gaming-ul astazi. Am facut asta pentru ca nu puteam vorbi despre noi, fara sa-i mentionez pe ei. Desi le-a fost greu, desi au inceput cand in Romania notiunea de gaming era echivalenta cu E.T., ei si-au urmat pasiunea cu determinare. Si asta in ciuda celor care nu intelegeau, care judecau sau care poate le-au pus bete in roate. Acesta este cel mai valoros lucru pe care l-am invatat de la ei. Sa ne urmam pasiunea cu determinare.

Comunitatea te ridica, comunitatea te coboara. Media clasica este prezenta in comunicarea jocurilor, insa promovarea cu adevarat relevanta se face in mediul online.

Cum faci un gamer sa devina heavy user al jocului tau? Cum il convingi?

Nu stiu daca este o idee buna sa incerci sa-l convingi sa faca asta. El hotaraste daca meriti atentia lui. Tot ce poti face ca producator este sa faci un joc cu adevarat special, cat se poate  inovator. De cate ori te poti uita la un film ca sa devii heavy fan? La un moment dat te opresti. La fel este si in cazul jocurilor. O parte sunt facute pentru a fi jucate doar pentru entertainment, iar altele pentru performanta. Daca vorbim de performanta in gaming, atunci vorbim de latura sportiva a gaming-ului sau e.Sports (sporturi electronice). Motivele pentru care un gamer devine un PRO Gamer sunt pasiunea si banii.

Se poate vorbi de un marketing destinat exclusiv gamerilor? Ce reguli ar avea acesta?

Da. Nu stiu daca iti poti atesta specializarea in aceasta categorie de marketing, dar cert este ca experienta iti rezolva cam orice ecuatie in domeniu. Reguli? Comunitatea te ridica, comunitatea te coboara. Media clasica este prezenta in comunicarea jocurilor, insa promovarea cu adevarat relevanta se face in mediul online. Aici poti doar sa dai tot ce ai mai bun si sa astepti reactia comunitatii. Evident ca vorbesc in linii mari. Exista un grad de control, dar fara efecte majore.

Cele 10.000 de ore se aplica oriunde, chiar si in gaming. Comparati un PRO Gamer cu un atlet. Numarul zilnic de ore de antrenament se respecta cu strictete.

De-a ce se joaca echipa Gamextv.ro in timpul liber? Aveti testeri de jocuri sau sunteti voi insiva cobaii jocurilor recenzate?

Ne jucam absolut orice. De la jocuri pe telefonul mobil si PSP pana la echivalentul blockbusterelor pe Xbox 360 si PS3. Chiar acum ne pregatim pentru a doua editie a campionatului nostru intern de DJ Hero. In acest moment preferam sa jucam noi jocurile.

Cand ajunge gamerul sa fie performant? Se aplica si in cazul de fata regula celor 10.000 de ore a lui Malcom Gladwell?

Cele 10.000 de ore se aplica oriunde, chiar si in gaming. Comparati un PRO Gamer cu un atlet. Numarul zilnic de ore de antrenament se respecta cu strictete. Cel mai bun jucator roman de Starcraft 2 si printre cei mai buni din Europa, (Silviu “fnatic.NightEnd” Lazar) se antreneaza in medie 8 ore pe zi.

Cum stam noi, ca romani, la capitolul gaming? Aproximativ cati gameri romani sunt cunoscuti worldwide?

Dintre gamerii activi in acest moment i-as putea mentiona pe Silviu Lazar si pe Marius Craciun. Acesta din urma a devenit campion mondial in anul 2008 in cadrul World Cyber Games, la disciplina Fifa 08.

Ce mijloc de comunicare ajunge cel mai repede la gameri?

Categoric internetul,  insa nu as exclude nici word-of-mouth-ul ca mod de promovare. In comunitatile online de gaming, o parte dintre utilizatori sunt deseori prieteni si in realitate.

Aveti 2 emisiuni de succes si pregatiti inca una. Cat dureaza inregistrarea si productia per ansamblu a unei emisiuni? Va ocupati voi de asta in-house?

Totul se face in-house. Pregatirea editoriala pentru un episod poate dura si o zi intreaga, fara nimic altceva pe langa. Filmarea ne ia din timp maximum 2 ore, iar editarea este de obicei cel mai complex pas, pentru ca tine blocati 2 oameni. Editorul si producatorul. Daca adunam si facem o medie, pentru un episod se lucreaza cam 2 zile.

Fara un pic de barfa si zvonuri parca nici gaming-ul nu are sare si piper.

Sunt multe, multe campanii publicitare pentru jocuri. Care dintre ele v-au placut cel mai mult?

Sunt foarte multe care ne-au placut :) As putea da o lista intreaga de exemple, insa am sa recomand ultima campanie PS3.

Cam cati oameni se uita la emisiunile voastre de obicei? Am auzit ca aveti ceva vizualizari..

Inainte de vacanta emisiunea NewsX inregistra in medie 3000 views/ episod iar e.Sports cam 40.000/50.000 de views/ episod.

Cum de sunteti atat de conectati la tot ce se intampla in lumea gamingului?

Multa cafea si multa rabdare pentru a citi sute de randuri de pe cele mai ciudate site-uri imaginate de mintea umana. Le-am mentionat pe acestea, pentru ca altfel exista servicii dedicate presei. Totusi, fara un pic de barfa si zvonuri parca nici gaming-ul nu are sare si piper.

Răspunsuri