Invitatul Saptamanii: Dragos Novac

Invitatul săptămânii

 

Dragos Novac

Domnule Novac, circula o gramada de legende, anecdote si ipoteze despre dumneavoastra. Ca sunteti Antreprenorul, ca ati renuntat la un trai mai bun in alte tari ca sa faceti online in Romania, ca erati bine-mersi inainte de 30 de ani conducand o multinationala si multe altele. Cine sunteti de fapt dumneavoastra, domnule Novac?

Domnu’ Novac este un baiat caruia i s-a parut ca la 30 de ani viata e destul de naspa daca o pierzi frecand menta intr-un job bine platit de la 9 la 5, plin de compromisuri si de frustrari/frustrati, cu rate la casa si cu tot felul de “obligatii” pe care viata in societate le presupune. Asa ca s-a intors in Romania si s-a apucat de lucruri care macar ii dau iluzia independentei.

Fourhooks, Krogos, Metropotam (nu mai zic de RoblogFest, de ex)… businessuri si idei de care esti, intr-un fel sau altul, responsabil. Mai sunt si altele?

Mai sunt si altele, in care insa nu sunt foarte activ si responsabil direct.

Cu ce se ocupa fiecare. La care tii cel mai mult?

La toate tin la fel de mult si toate, sub o forma sau alta, au legatura cu lucruri din viata de zi cu zi care mi se par interesante si cu care merita sa iti bati capul.

Cu ce se ocupa un antreprenor. Ai o definitie a ta?

Un one-man show care munceste pana ii iese sufletul si care trebuie sa poarte o mie de palarii pentru a-i face pe toti fericiti. De multe ori nu ii iese, si cu atat mai mult trebuie sa stranga din dinti, sa zambeasca frumos celor din jur si sa o ia de la capat.

Ai o relatie de love/hate cu cititorii nostri de pe Fishington, iar una din cele mai frecvente plangeri e ca ai cam neglijat unapezi.ro – adica “Una pe zi cu Novac”. De ce? PS Care e postul care iti place cel mai mult de pe blogul tau?

Si relatia mea cu Unapezi.ro este de love/hate. Cand nu apare nimic postat fie nu am nimic interesant de spus, fie pur si simplu nu am timp. Cum nu visez sa fac bani din blog si nici sa imi fac PR personal prin el, nu cred ca e mare drama totusi lipsa unei frecvente in postari :-)

Esti si blogger. In 2011, cata tehnologie tre’ sa stie un blogger si cat continut? Altfel spus, mai poti fi azi blogger de succes fara sa stii chestii tehnice, mizand doar pe continut?

Indubitabil nu ai nevoie de cunostinte tehnice. Bloggingul este despre continut, cu cat continutul este mai interesant cu atat blogul este mai bun. Nu stiu cum percepi tu “de succes” – in principiu bloggerii interesanti sunt destul de cunoscuti.

Ai modele? Pe cine admiri cel mai mult, in business si/sau in alte domenii?

Bai, nu prea am modele, incerc doar sa fiu atent la tot ce e in jur. Urmaresc insa o gramada de oameni interesanti cu care mi-ar placea sa interactionez mult. Din pacate, cei mai multi din oamenii astia nu locuiesc in Romania.

Care e cea mai mare realizare a ta de pana acum. Ca om, ca antreprenor…

Fi-miu’ este cea mai mare realizare a mea. Din ambele ipostaze :-)

Multi dintre cei ce ne citesc au sub 25 de ani. Ai sfaturi pentru ei?

Asta http://goo.gl/ielrL si asta, daca ii intereseaza blogurile http://goo.gl/m5p1g

“Social media nu inseamna Facebook” ziceai undeva. Dar atunci ce inseamna twitter / blogs etc si cum le poti folosi cel mai eficient? Respectiv, de ce m-as concentra pe altceva?

Depinde din ce pozitie te-ai concentra si ce vrei tu cu viata ta. Cred ca poti foarte bine si sa traiesti linistit si ca specialist in Facebook sau in Youtube sau in Foursquare si ca specialist in social media si ca specialist in online. Online-ul insa nu inseamna doar FB/YT/4square si nici social media. :-)

Ca idee, social media este un subset al mediului online, format din mai multe canale care functioneaza intr-un anume fel.

Iar eficienta iti vine din rezolvarea pe care o poti avea pentru un brief – i.e. am un obiectiv, cum il ating cel mai bine?

Ce se greseste cel mai des la noi in campaniile online si cum ar trebui facute mai bine?

Asta e o intrebare foarte generalista la care un posibil raspuns ar fi faptul ca, din cate vad eu in Romania, la briefuri nu exista rezolvari de business, ci rezolvari mecanice copiate de pe la altii. Ca atunci cand rezolvi probleme din culegerea de matematica punand rezultatul de la coada cartii. :-)

Care-i relatia intre o campanie online si una traditionala? Multi fac o campanie online, dupa ce offline-ul e fixat. Ar trebui sa fie invers sau (ideal) integrate? Ce uita lumea sa considere (e mai greu sa tragi oameni offline -> online decat invers)?

Nu cred ca exista un raspuns prescriptiv, totul depinde de obiectivul de business al acelui brand. Intr-un departament de marketing sau agentie de comunicare un manager nu cred ca ar trebui sa faca mare caz intre deosebirile dintre online, radio sau TV, de exemplu – toate sunt medii in care ai un mesaj de comunicat.

INSA trebuie sa stii cum trebuie comunicat pe fiecare din ele. Si o poti face integrat, disparat, separat si asa mai departe, in functie de ce tactici scoti din creatie, toate subordonate unui obiectiv foarte clar articulat in sfantul brief.

Cat de relevante sunt statisticile agregate (gen klout)? Si in analytics, e periculos sa te uiti doar la medie (ex. average time on site – ai unul care sta o ora si iti scapa ca restul stau 1 min – media nu va reflecta comportamentul majoritatii utilizatorilor).

Daca vorbim dpdv business, eu cred ca tooluri gen Klout sunt doar chestii de masurat orgoliul – similar cu numarul de fani pe Facebook, cu numarul de followeri pe Twitter sau cu traficul de pe blog/site. Insa, evident, depinde de un obiectiv din brief – daca tu iti propui sa ai un numar de fani foarte mare sau sa ai o cifra mare in Klout, atunci sigur conteaza. :-)

Dpdv personal este inca un tool cu care ne jucam prin social media, alaturi de o gramada altele, cunoscute sau nu.

Google Analytics in schimb este un tool extraordinar de bun care iti da acces la o gramada de date cu care, daca stii un pic de statistica si ai quantitative skills ca sa le poti prelucra, poti trage o gramada de concluzii interesante.

Ca sa teoretizez un pic, analiza calitativa intotdeauna este mai buna decat cea cantitativa :-)

Ce parere ai de modelul de bussiness al twitter? Dupa 5 ani inca nu face bani, ba chiar mai are nevoie de fonduri, timp in care cumpara alte firme (ex. tweetdeck), care dezvolta aplicatii pentru platforma lor… Se chinuie sa faca bani din promoted tweets si au refuzat sa fie achizitionati de facebook, pe motiv (superficial) ca Zuckerberg nu i-a bagat in fata la cantina, cand s-au dus sa discute de achizitie.

Twitter face deja bani de vreo doi ani si are un model de business destul de interesant si profitabil – accesul la date. Iar “chinuiala” aia cu promoted tweets e destul de noua si megaprofitabila pentru ei, aparent este si scalabila. Au o gramada de studii de caz online daca vreti sa studiati problema http://business.twitter.com/

Achizitia Tweetdeck a fost o miscare defensiva – e un tip prin US care incearca sa capitalizeze pe ecosistemul Twitter agregand o gramada de aplicatii special pentru a incerca sa le forteze mana intr-o eventuala achizitie mult mai scumpa decat a fost Tweetdeck. Tipul asta a incercat sa cumpere, de exemplu, si Seesmic insa Loic a refuzat.

Din cate am citit eu, au refuzat oferta Facebook din motive de lipsa de chimie cu Zuckerberg si lipsa de compatibilitate organizationala. Nu mi se pare deloc superficial, oricat de tentata ar putea fi o cifra pentru cineva de pe margine, este al dracului de greu sa pui cap la cap doua organizatii sa lucreze impreuna, d-apai sa mai si coabiteze sub acelasi nume.

Cum sa faci cel mai bine fata surplusului de informatii zilnice?

Depinde de fiecare – eu folosesc frecvent un RSS reader si Twitter, de exemplu.

Răspunsuri