Cumparaturile a la Romania

Consumator Invitatul săptămânii

Nu stiu altii cum sunt, dar mie mi se pare că romanii si-au stabilit ca brand de tară consumerismul haotic. Motive s-ar gasi cu duiumul: lipsa de educatie in investitii, chiar si după 20 de ani de economie libera, dificultatea de a aprecia valoarea reala a banilor, fragilitatea identitara care ne chinuie de la descalecare, etc. Nu stiu daca toate la un loc pot explica fenomenul.

Sursa foto

Nu am mai văzut nicaieri popor mai aprig la cheltuiala. Orice, oriunde, oricat. Si nu suntem bogati. Fenomenul cuprinde toate generatiile, aproape neatins de criza. Romanii maturi, lipsiti toată tineretea de multe produse de stricta necesitate, cumpara acum aproape compulsiv. Copiii lor, nascuti într-o abundenta doar visata de parinti, se simt si ei obligati sa aiba cutare si cutare lucru. E un fel de a cheltui fara să te alegi, de fapt, cu mare lucru. Pe de alta parte, se si produce si se importă mult. Imi spunea cineva că nu mai cunoaste altă tară in Europa care să aibă atatea marci de bere. Rasfoind deunazi o carte pe care am citit-o pentru prima data acum vreo 15 ani, am gasit semne ceva mai vechi ale acestei boli de sistem, pe care as vrea sa vi le împartasesc, sperand ca vom avea niste discutii interesante. (”Mode si vesminte din trecut”, Al. Alexianu, Ed. Meridiane, Bucuresti, 1971)

”Inca din 1801, consulul Frantei, Parrant, statornicit la Iasi, scria lui Talleyrand (…): ”Luxul aici e o nevoie de prima necesitate”. (…) Dacă boierii aruncau galbenii pe fereastră, apoi jupânesele lor erau si mai risipitoare inca. ”Le luxe des boyards est poussé aussi loin que possible”, scria Bacheville prin 1817, adaugand indata :”les femmes sont surtout d´une recherche excessive dans leur toillette”. ”

””Pe o pereche de cercei, intr-un rand si, intr-altul, pe o trasura adusa de la Viena se vandusera in Romanati mosii care azi apropie milionul”, scria G.I.Ionescu-Gion în 1899.”

… si tot asa. Va suna cunoscut? Va recomand cartea.

Presupun ca lipsa de educatie, a voir de discernamant in ale cumparaturilor se reflectă cumva negativ pe piata, pentru ca nu cred ca puterea noastra de cumparare este cea pe care o afisam cu mandrie. Nu am caderea de a judeca economic, dar cred că publicitatii ii revine un rol educativ important pentru mase. Romanul este, dragii mei, sensibil la reclama, lacrimează dulce cand aude cuvantul ”promotie”. Ar fi mare lucru daca cineva l-ar putea convinge ca a cheltui inteligent inseamna a avea ceea ce cumperi. Ceea ce nu cred ca este cazul mai jos…

Simona Mudava este doctor psihiatru si psihoterapeut. A tradus mai multe carti de specialitate in limba romana printre care “20 de cazuri în care psihoterapia neutralizează otrava din suflet” a lui  Michael Eigen sau “Anorexie adictii si fragilitati narcisice” a lui Vladimir Marinov.

Răspunsuri

  • iulia

    Articolul este de o realitate covarsitoare.Super tare si la obiect.

  • http://roxanarugina.ro roxana

    foarte adevarat articolul. am sa caut cartea s-o citesc.