Eu consum, tu consumi, noi consumam presa. Noul consumator de presa.

Consumator Invitatul săptămânii

Setea de informatie este una dintre caracteristicile firii umane, asa se face ca de cand ne trezim si pana adormim vrem sa stim, sa primim informatie din si prin diverse medii. Deocamdata se gaseste ieftin, pe online e chiar gratis. Iar presa este principalul mijloc de informare – asa cum e ea, partizana in pline campanii politice, corecta (da, exista si asa ceva), agresiva, mai bine sau mai prost informata… Avem toate situatiile posibile in Romania.

Insa eu o sa va vorbesc despre noul consumatorul de presa – interesat de tot ce reprezinta sincopa in ordinea normala a lucrurilor, de sex, de conflicte, de tot ce se intampla in proximitatea lui, de progres si de ce este actual. Un consumator tot mai conectat la mediile digitale. Caci consumatorul traditional de presa face parte dintr-un grup ce imbatraneste rapid – 50+.

Cati dintre voi mai cumparati ziare? Eu, de exemplu, n-am mai cumparat un ziar din concediu, desi imi place sa simt hartia si mirosul de tipar. Asta este motivul pentru care presa trebuie sa se adapteze continuu la felul cum audientele mari consuma acum informatia – pe Internet sau telefonul mobil, mai intai.

Pe langa consumatorii traditionali de presa, mai exista printnets – acei oameni care citesc ziarul de cateva ori pe saptamana, dar intra de tot atatea ori pe zi pe Internet, apoi digital natives – generatia care abia isi mai aminteste viata fara Internet si Google si care ocazional citesc un ziar si promiscuous users – o masa mare de consumatori care isi aleg informatiile din mai multe surse, dar care seara nu isi mai amintesc de unde au o informatie (aici intru si eu).

Se pare ca primul lucru pe care il face un consumator (de presa si nu numai), fie ca e in online, fie ca e in offline, este sa caute pe Google.

Consumatorul de presa este insa tot mai dezamagit, fiindca se asteapta sa primeasca informatie si primeste in schimb tot mai multa opinie din publicatii traditionale, online, Tv. Iar opinia nu vine intr-un editorial ci intr-o stire – asta e problema. Si uite asa, in astfel de momente, consumatorul de presa isi pierde respectul fata de presa si fata de meseria de jurnalist – si am simtit asta pe pielea mea in ultimii ani.

Iar consumatorii de presa sunt din ce in ce mai selectivi in privinta informatiei pe care o primesc, isi fac propriile calcule si au propriile pareri.

Nu mai este usor sa faci presa, de fapt trebuie sa faci mai mult decat sa vinzi stiri unui consumator. Trebuie sa vinzi informatie. Si-atunci, daca esti un ziar de print dezvolti online-ul. Dar oamenii nu vin pe un site doar pentru a citi stiri, ci si pentru a interactiona, pentru a fi parte dintr-un dialog, dintr-o comunitate: ziarul este ceva ce citesti, onlineul este ceva ce faci. Noul consumator de presa face mai mult de cat sa citeasca.

Si n-ar fi rau sa renuntam la layout-urile care-mi aduc aminte de anii ’90, si nici sa schimbam modul in care sunt spuse povestile – poate ca as cumpara mai des un ziar. Fiindca presa scrisa nu va muri. Niciun mediu nu omoara alt mediu, dar consumatorii de presa vor ceva mai mult.

Sursa foto

Fost senior editor la Ziare.com, Anca Bundaru este, in prezent, Brand Communication Executive laiLeo. Pasionata de politica, media si advertising, Anca ramane o voce echilibrata a presei romanesti.


Răspunsuri

  • Pingback: Eu consum, tu consumi, noi consumam presa | Anca Bundaru

  • http://www.camilstoenescu.ro camil

    ”Dar oamenii nu vin pe un site doar pentru a citi stiri, ci si pentru a interactiona, pentru a fi parte dintr-un dialog.”
    o idee frumoasă, 2.0 chiar, dar care e demnă de o realitate paralelă. nivelul comentariilor de pe site-urile .ro intens traficate infirmă speranța exprimată de articolul de mai sus. ca regulă generală, mă opresc din citit când ajung la sfârșitul știrii/articolului de presă, din rațiuni de igienă mentală. ziarele de mare tiraj din România tocmai de aceea nu moderează rubrica de comentarii – circul aduce trafic. nu că ar fi vorba de un fenomen exclusiv românesc, din contră.

  • piros

    @camil:
    pe de alta parte, site-urile de nisa produc conversatii destul de interesante. ma gandesc in speta la cele pentru femei. Deasemenea, majoritatea “articolelor” sunt anunturi si nu motiveaza dialogul.

  • http://www.camilstoenescu.ro camil

    @piros
    știu – am întâlnit destule discuții interesante și bine argumentate, dar foarte rar pe site-urile cotidienelor de mare tiraj. smartw.hotnews, crticatac, contributors.ro, dilema veche etc nu intră la categoria aceasta.

  • piros

    @camil
    Asa este. Din punctul meu de vedere, sunt fortate prezentele lor online. Dar ma astept sa se maturizeze piata (si la noi), mai ales datorita site-urilor de nisa – care au grija de cititorii lor. Deocamdata portalurile mari sunt ad outlets, deoarece au deja content (scris pentru print).

    Sun curios cum se va rezolva problema “infromatie gratuita vs. informatie de calitate”. Sa sustii un produs doar din reclame nu este ok. Pe de alta parte, trebuie sa oferi continut FOARTE bun cat sa plateasca lumea (pe net) pentru el. Aici vad doar o simbioza intre print si online (i.e. continut mai mult – ca nici nu te costa cerneala – pe site, pentru abonati).

  • Pingback: Tweets that mention Eu consum, tu consumi, noi consumam presa. Noul consumator de presa. | Fishington Post -- Topsy.com

  • http://www.camilstoenescu.ro camil

    Rupert Murdoch a încercat un sistem de acces cu plată pentru The Times și Sunday Times Online, rezultatul fiind scăderea traficului. probabil viitorul va fi reprezentat de către aplicații pentru smartphones, dezvoltate de către fiecare mare grup editorial și vândute prin intermediul app store.

  • piros

    Fix la Murdoch ma gandeam, trebuie sa lasi ceva content free (i.e. ce ai tiparit), doar ce-i extra, contra cost.

    Respectiv smartphones, nu vad mare diferenta din punctul acesta de vedere. Eventual plata per stire, adica cumpar doar stirile din Financial Times care ma intereseaza.

  • Mircea

    Interesant. Nu stiam de tipologiile acestea de consumatori. Inteleg ca mass media trebuie sa-si schimbe atitudinea fata de cititorul sau ca sa nu-l piarda in online, nu?