Tu ce faci de recesiune?

Consumator

Dupa episodul 1, revenim cu parerile lui Tic, un om care intelege mai multe decat altii.

De ce trebuie sa ne temem?
De nimic. :) . In mod paradoxal vom avea mai multe certitudini. Ce-i drept, nu sunt neaparat cele pe care ni le dorim. Nici una din incercarile pe care le avem in fata nu e nemaivazuta sau de netrecut. In special pentru jucatorii independenti din industrie (dar nu exclusiv) chestiuni ca finantarea, cash-flow-ul, bugetele mici, presiunea costurilor, imprevizibiliatea clientilor, s.a.m.d. au fost si pana acum parte din viata de zi cu zi. Si totusi, de ce trebuie sa ne temem pe bune ?

Criza actuala poate fi tinuta sub control (nicidecum oprita) doar daca toate fortele majore ale economiei mondiale isi sincronizeaza miscarile. Ma tem de momentul in care luminita de la capatul tunelului va deveni vizibila iar unele state vor considera ca e mai profitabil sa iasa din rand ca sa profite mai mult de revenire. Ar putea parea mai profitabil un razboi care sa umfle iarasi pretul petrolului sau o criza etnico-religioasa care sa tina ocupata o parte a lumii in timp ce vanatorii de cadavre isi fac treaba. Atunci nimic nu va mai putea opri intrarea intr-o spirala recesionista sora cu haosul. Atentie deci la suspectii de serviciu: Rusia, Orientul Mijlociu, Balcanii, China, SUA si de ce nu, o Europa din ce in ce mai putin comunitara in spirit.

Regrete, maxime si cugetari
-mica reflectie inainte de definirea strategiei pe anul viitor-

Romania nu a avut parte de o perioada ceva mai lunga de stabilitate si prosperitate. Consumatorul roman nu a avut timp sa se odihneasca si intre momentul in care si-a descoperit peste noapte noua identitate si intrarea in criza. Vartejul tranzitiei, piata libera, invazia brandurilor occidentale, schimbarea la fata a retailului, avalansa media, descoperirea creditului, intrarea in piata comuna, scumpirile si alte transformari majore au purtat consumatorul roman prin stari de entuziasm, anxietate, speranta dezamagire, confuzie, vrie.

Il face asta mai slab in fata incercarilor de anul viitor? Mai previzibil? Mai pregatit? Ca o ironie, in locul petrecerii de majorat e pus sa infrunte cea mai mare incercare economica din istorie – un fel de bacalaureat pentru care ne-am pregatit cam in fuga.

Care sunt categoriile care o sa promoveze? Cine pica? Cei care vor gasi raspunsurile corecte vor primi neoficial si indifferent de varsta un EFFIE pentru intrega cariera chiar din partea pietei.

De ce am putea sa ne bucuram?
Cu siguranta nu avem motive sa ne plangem de plictiseala: dupa caderea regimului comunist, eclipsa si millennium iata ca mai avem parte de un eveniment once in a lifetime: ‘adevarata mare criza’. Vom trai o perioada unica in istorie. Despre actele de vitejie sau slabiciune ale executivilor contemporani se va scrie in manualele de business din viitor. Sper. E un fel de fresh-start pentru o noua organizare a valorilor in mai toate domeniile. Nici o companie nu detine vreun know-how miraculos care sa-i asigure o trecere linistita prin criza. Din punctul acesta de vedere suntem cu totii egali. Succesul retetelor cu succes garantat ca si handicapul independentilor sau limitarile brandurilor locale sau alte tare ale pietei sunt ‘suspendate temporar’. E o provocare si o oportunitate unica pentru toti profesionistii.

In loc de concluzie. Un pariu personal.
Anul viitor castigatorii concursului de inotat prin criza nu sunt abonati la scenele concursurilor de creatie. Personal pariez pe cei care vor sti sa integreze pragmatic canale de comunicare vechi, noi si inovatoare ca sa scoata maximul din bugetele subtiate. Si pe cei care isi vor asista clientii in decizii de business.

Răspunsuri