Tu ce faci de recesiune?

Consumator Recomandări

Tic ne-a scris un text pentru Vestile noastre lunare si reproducem aici, in episoade:

TU CE FACI DE RECESIUNE?

Va trece multa vreme pana cand mecanismele care au dus la situatia actuala economica vor fi lamurite. Dupa cum scria Danny Thornley intr-un material recent, probabil ca nici un om in viata astazi nu intelege in detaliu mecanica produselor financiare derivate otravit(de gradul al doilea, of course) care au aruncat in aer iluzia prosperitatii occidentale.

Ce stim sigur pana acum: e prima criza realmente mondiala: multumita globalizarii nu e nici o tara care sa fie ferita de efectele crizei. Da, stiu. Si eu am avut niste flash-uri cu imagini de pe Copacabana. Nu tine. E prima criza care afecteaza toate sectoarele economiei: nici macar agricultura sau sectorul bugetar nu sunt ferite (daca cineva considera retragerea la tara sau un job la stat niste alternative safe). E prima criza…de bani. In toate analizele pe care le-am vazut pana acum, Romania e cotata printre cele mai vulnerabile tari.

La randul lui, sectorul ‘comunicare’ – ale carui venituri sunt un procent relativ mic din cheltuielile comerciale ale companiilor – este printre cele mai expuse. Nu exista ‘ochiuri’ in aceasta matrice de teritorii si sectoare economice. Comunicarea – ca industrie – intr-o tara ca Romania este chiar in ochiul furtunii.

Contextul local – aparente inselatoare. Se stie ca ‘soarele cu dinti’ imbolnaveste oamenii mai grav si in numar mult mai mare decat gerul siberian. Pentru perioada urmatoare asta e clima romanilor. In perioada imediat urmatoare lichiditatea din piata romaneasca va primi niste ajutoare nesperate:
- primele de Craciun / bonusurile de la multinationale,
- o parte din banii retrasi de populatie din depozite, fonduri de investitii sau bursa,
- campania electorala,
- majorarile de salarii din sectorul bugetar,
- o parte din banii stransi pentru avansul la un credit ipotecar acum mai greu de accesat,
- traditionalele miliarde de euro aduse de sarbatori de aproape 2 milioane de romani care lucreaza in afara.

Nu trebuie sa fii mare analist ca sa intuiesti ca o mare parte din acesti bani vor ajunge, ca de fiecare data, in consum. Romanii vor avea sarbatori indestulate, iar alaturi de ei se vor bucura retailerii, agentiile de turism, patronii din horeca si noii alesi.

Episodul urmator al serialului “Tu ce faci de recesiune?” va raspunde la intrebarile:
- De ce trebuie sa ne temem?
- De ce am putea sa ne bucuram?
Si va mai contine si cateva regrete, cugetari si maxime + bonus: un pariu personal al autorului. Revenim!

Răspunsuri