Citeste daca ai suflet

Comunicare Consumator

Am nevoie de ajutor… “Studenta la Facultatea de Medicina din Targu-Mures in anul V. , NU VA CERE nimeni BANI ! Nu il stergeti va rog, cititi mai intai ! Numele meu este Pasca Daniela, am 21 ani si sufar de o forma rara de leucemie; singura mea sansa este un transplant de maduva, fara transplant nu voi putea trai. Operatia costa 55.000 $ si familia mea a stans deja 32.000 $. In cazul meu fundatia care ma va ajuta sa strang banii a incheiat o intelegere cu Yahoo si Aol si voi primi 0,01 cent pentru fiecare mesaj dat mai departe. Va rog frumos, din tot sufletul dati mai departe; poate voi avea si eu sansa de a fi ca voi ! …. un copy -paste nu ia decat 30 de secunde, da-l mai departe daca ai suflet [si eu l-am primit dati mai departe]

Acesta este un mass message primit de mine aseara pe Messenger. Cu siguranta nu sunteti straini de subiect. Departe insa de motivatia unui asemenea mesaj, de longevitatea, moralitatea si teoretica eficienta a mecanismului (230.000.000 de trimiteri necesare pentru a strange banii lipsa – de aproape 10 ori mai multe decat cei care pot intelege mesajul), acest articol va analiza altceva: creatia. Cu alte cuvinte, care este legatura dintre toate detaliile copywriting-ului si trairile declansate in randul acelora care aleg sa il retrimita?

- „Am nevoie de ajutor”: direct si la obiect, face zambetele sa dispara, introducand o stare de spirit grava, serioasa;
- „studenta”: stabileste vrednicia expeditorului, data de varsta, inteligenta si potential;
- „NU VA CERE nimeni… Nu il stergeti…”: amanarea subiectului, pentru a semnaliza disperarea unui om care a ajuns la ultima solutie si cere doar sa fie ascultat;
- „Pasca Daniela”: nume relativ rar, mai credibil decat, sa spunem, Ioana Popescu;
- „forma rara de leucemie”: cuvinte neplacute urechii, care te descurajeaza sa cercetezi si sa ceri amanunte si pe care le crezi datorita starii de spirit serioase;
- 55.000 $ / 32.000 $: diferenta usor calculabila mental, pentru a-ti face pe loc idee despre realismul sumei necesare;
- „fundatia”: declinarea raspunderii pentru initiativa, transmisa unei terte parti;
- „o intelegere”: cuvant vag, pentru a sublinia caracterul exceptional cu care aceasta a fost facuta;
- „Yahoo si AOL”: nume mari, garante ale seriozitatii si eficientei campaniei;
- „0,01 cent”: format de valuta care te duce cu gandul la 0,01 dolari si care ofera iluzia unui scop mai realizabil;
- „sansa de a fi ca voi”: o raza de speranta intr-un peisaj altminteri sumbru;
- „daca ai suflet”: apelul la sentimentul de vina;
- „si eu l-am primit dati mai departe”: dorinta spammerului de a de desculpabiliza din orice punct de vedere, de la cel al caracterului umanitar pana la cel al inselatoriei.

Asa ca iata. De la emotie la furie, de la vina la speranta, de la umanitate la neincredere, un intreg spectru de trairi este comprimat in zece fraze. Cine le-a creat e mai putin relevant. Ceea ce este, e cuvantul. Mai eficient decat orice arma din istorie, decat orice strategie politica sau militara, deghizat in povesti sau imagini, cuvantul genereaza frica, speranta, psihoza sau entuziasm. Cuvantul poate schimba lumea.

Si este domeniul de activitate al publicitatii. Dar are publicitatea puterea de a schimba lumea? Au facut-o, de exemplu, Bill Bernbach, Steve Haydensau Lee Clow? Pentru o industrie caracterizata de multe ori ca fiind una a vanitatilor, are cuvantul forta de a deveni Excalibur sau va ramane la stadiul de simpla prastie?

Răspunsuri

  • Cristian

    sunt lucruri carei mai bine sa le lasi asa cum sunt.

  • The Sturmdrang Institute

    Bernbach, nu Bernach, domnu

  • http://titusblog.net Titus

    Asta e exact genul de mesaje care circula artificial pe Yahoo Messenger, plantat de cineva care se plictisea pe acasa. Am mai vazut mass-uri de genul, cu proteze gratuite pentru copii, salvati un caine sau alte cele. Departe de realitate majoritatea.

  • Pandele

    multumesc. este pentru prima oara cand am fost atent la speech’ul dlui king.

  • pestedeuscat

    @Cristian: Crede si nu cerceta. :)
    @Sturmdrang: Am corectat blasfemia.
    @Titus: De notat cat de precoce e Daniela, studenta in anul V la 21 de ani.
    @Pandele: Oricand. ;) Pentru aprofundare, mai recomand Churchill.

  • http://titusblog.net Titus

    @peste o fi ceva geniu, trebuie sa o sustinem, neaparat!

  • pestedeuscat

    @Titus: Am incercat sa o gasesc pe net. Nu am reusit.

  • Ovidiu M

    @peste. pai ai cautat-o cu Google. incearca cu Yahoo, ca intelegerea e cu ei.