Jon Steel scria, in 1998, in urma unui sondaj de opinie in legatura cu perceptia publicului american despre un numar de 26 de meserii, urmatoarele: “Pe locul douazeci si cinci, cu un rating etic de numai 8 procente, se tarau publicitarii, chiar in urma agentilor de asigurari. O singura profesie a primit un rating mai slab decat ei si permiteti-mi sa propun ca toti oamenii de publicitate care citesc aceste randuri sa aiba un moment de reculegere, sa ridice privirea catre cer si sa-I multumeasca lui Dumnezeu ca exista dealerii de masini.”
Doisprezece ani mai tarziu (saptamana trecuta), undeva mai spre sud, in Bahamas, Jose Molla, fondatorul si directorul de creatie al agentiei argentino-americane La Comunidad, a trecut printr-o experienta terifianta: a fost de atacat de un rechin. Molla, unul din cei mai recunoscuti creativi din advertising, povesteste pe blogul sau cum, aflat la vanatoare subacvatica, el a devenit tinta unui rechin galben, mare cat un om, care s-a infipt in piciorul lui, provocandu-i o rana deschisa extrem de mare. Advertiser-ul argentinian este acum in afara pericolelor dupa vizita la spital. Desi la un pas de moarte, Molla a lasat urmatoarele randuri: “Sunt convins ca rechinul nu a venit sa culeaga o bucata din mine, ci sa ma lase cu altceva. Cu un fel de intelepciune pe care nu o voi uita niciodata, scrisa cu optzeci de copci si cu propriul meu sange.”
Cele doua paragrafe nu au, desigur, nicio legatura intre ele. Dar voi v-ati gandit altcumva, nu? Adevarul e ca publicitarii, desi se lupta sa intre in pielea consumatorului si viseaza sa contribuie la o lume mai buna, sunt priviti de multi ca acei oameni enervanti care intrerup un film exact atunci cand Bruce Willis urmeaza sa arunce in aer ascunzatoarea secreta a lui Osama bin Laden.
Iar, la final, apare si intrebarea deschisa. Daca nu sunteti publicitari, cum ii percepeti pe acesti oameni? Daca sunteti, cum credeti ca va percep ceilalti?
Răspunsuri
Pingback: The Jedi of advertising | Fishington Post