Ioana Gheorghiță (Head of Strategy GMP) despre pps-iști

Consumator Invitatul săptămânii

Ioana Gheorghiță GMP

Știți prezentările pps pe care toată lumea le primește pe e-mail? Ioana Gheorghiță, Head of Strategy la GMP, a realizat de curând o analiză a acestui mediu de comunicare și a tipologiilor de oameni care trimit pps-uri, în funcție de conținutul pe care îl forwardează către cunoscuții lor. Pot profita brandurile de acest canal de comunicare sau nu? Aflăm împreună ceva mai jos.

1.Pentru început, care ar fi tipologiile de pps-iști în funcție de conținutul mailurilor pe care le trimit?

Din punctul ăsta de vedere, PPS-iștii se pot segmenta ușor. Avem iubitorii de animale (cu sub-segmentele principale pisici, animale salbatice și pui de animale), pasionații de natură, religioșii (creștini sau budiști), întelepții (plini de citate și sfaturi grele), romanticii, glumeții, cei cu felicitările (de orice ocazie), ș.a.m.d. Clasificarea pe care am facut-o eu identifica nișa PPS-iștilor rafinați, pe care îi definește valoarea conținutului mailurilor lor. Spre deosebire de marea masă a PPS-iștilor, rafinații au interese intelectuale. PPS-ul este o forma virală de entertainment. Diferența dintre majoritate și rafinați, din punct de vedere conținut, este foarte, foarte mare, să spunem, ca între o telenovelă și o piesă de teatru.

Ioana Gheorghiță GMP

 2. Cum arată un pps-ist?

Nu există un portret robot; în general sunt mai curând femei, mai curând peste 40 de ani. PPS-ista mea preferată este mama mea și seamănă cu mine.

3. Care e relația Ioana Gheorghiță – pps-iști? Cât de des primești pps-uri pe mail?

Am 4 surse principale de PPS-uri rafinate. Sunt persoane mai sus cu o generație sau o jumătate de generație de mine, pe care îi consider apropiați. Primesc mailuri de la ei cam de 2-3 ori pe saptămână. La început eram doar receptor, însă în timp am început să întrețin relația, să dau și eu la schimb ce primeam din altă parte, să fac „foc incrucișat” de PPS-uri.

4. Cum te-ai decis să analizezi îndeaproape fenomenul PPS-urilor? Crezi că pot fi folosite ca mediu de comunicare pentru a face publicitate unui anumit brand/ pentru a lansa zvonuri negative despre concurență?

Mărturisesc, la început deschideam PPS-urile de la mama din respect. Repede, însă, mi-am dat seama de valoarea conținutului: un fel de cremă a culturii generale. Sau mai curând un desert: discuții cu Einstein, colecții de bijuterii art nouveau, poze din arhiva fotografică Carol Szathmari, explicații ale fenomenelor fizice și chimice. Tot mama, în același timp, îmi trimitea și mailuri informative, care semnalau pericole. Foarte des, aceste mailuri pur și simplu sabotau branduri: bautura A este toxică, rujurile B conțin plumb, produsele de panificație din supermarketul C au aditivi, rețeaua de telefonie mobilă cu cele mai „nocive” frecvențe este D etc. Aceste informații depașeau sfera zvonisticii, devenind foarte credibile datorită sursei: aceeași persoană care povestește despre Einstein… Apoi am identificat în rândul mai multor apropiați ai mei exact același comportament – de a alterna PPS-uri intelectuale cu mailuri-ucigatoare-de-branduri. M-am gândit că dacă tehnica asta m-a convins pe mine, specialist în comunicare, să mă răzgândesc în privința brandurilor pe care le consum, atunci asist, în mod real, la un fenomen social, la baza căruia se găsesc niște super influențatori si lideri de opinie: PPS-iștii rafinați.

Ioana Gheorghiță GMP

PPS-ul nu este doar o formă de entertainment, ci totodată un canal media veritabil, sănătos și funcțional. Cum să „călărim” fenomenul în comunicare?

Putem încerca să aducem argumente în favoarea unui brand sau să desființăm altul, punând informația în format PPS. Cred că e posibil ca un material de creație să îmbrace această formă, dar nu e deloc o sarcină ușoară. PPS-iștii rafinați sunt greu de convins și aproape imposibil de cumpărat. La fel cum un „viral” trebuie sa fie cool ca să-l înghită cei mai hipsteri dintre hipsteri, un PPS fabricat trebuie să fie foarte convingător ca să-l accepte rafinații. Argumentele de brand aduse în discutie trebuie să fie foarte puternice. 2 dintre sursele mele sunt profesori de chimie. Na, convinge-i pe ăștia…

Ioana Gheorghiță GMP

5. De ce crede Ioana Gheorghiță că cei mai tineri desconsideră, în general, mailurile cu pps-uri, pe care le primesc de la părinți, profesori și alte persoane mai în vârstă?

Pentru că majoritatea PPS-urilor sunt kitsch și au un conținut de calitate foarte slabă. O lebădă pixelată peste care curge, literă cu literă, un text colorat care se concretizează într-un citat despre fericire este o imagine deplorabilă; ei bine, un PPS conține cam 20 de astfel de imagini, eventual însoțite de coloana sonoră: „My heart will go on”, varianta cântată la nai. Pentru tineri, PPS-urile sunt o formă un-cool și agresivă de entertainment, prin urâțenia lor. În plus, PPS-ișitii sunt și foarte prolifici, ei invadeaza pur și simplu inbox-urile cunoscuților cu cele mai bune intenții… Și lumea tinde să-i ignore sau chiar să-i gonească. PPS-urile rafinate, în schimb, sunt cu totul altă poveste.

 

Răspunsuri