Ce face jumătatea de Românie care stă pe net? (al doilea și ultimul episod dintr-un serial cu research)

Consumator

În episodul trecut v-am arătat harta online-erilor din România. Aproximativ 35% din populația României, care stă mai des de 3 ori pe săptămână în online, se poate înfățișa astfel:

1deniz

În episodul ăsta, vom vedea cum se comportă diversele segmente, începând cu cei mai tineri. Tinerii sunt, pe bună dreptate, vizibil suprareprezentați în segmentarea aceasta… doar 10% din tinerii între 14-18 din SNA stau mai rar de 3 ori pe săptămână pe net, după cum arată graficul de mai jos:

Deniz2

Copii & adolescenți (14-18 ani) – (2,6% au venit personal peste 1000 RON)

S-au născut, de fapt, pe internet: 70% folosesc zilnic computerul. Peste jumătate stau pe Messenger zilnic, joacă jocuri online săptămânal și fac gaming zilnic. Un sfert intră zilnic pe YouTube. Doar 35% se uită la TV peste 3h/zi. 12% sub o oră. Citesc bloguri dublu de des decât restul internauților (care nu prea le citesc: doar 14% săptămânal).

Joacă poker și plasează pariuri online aproape la fel ca un adult. Își cheltuie bugetul pe haine, iar fetele pe coafor și manichiură. 40% declară că pun mâna pe-o carte o dată pe lună (non-școală). Tipurile de site-uri preferate sunt: referate, gossip celebrități, lifestyle, jocuri&aplicații, turism, comparatoare de prețuri, portaluri gen okazii.ro.

Tineri adulți (19-26) – (21% au venit personal peste 1000 RON)

Vizionează cel mai puțin TV dintre toate grupele: 25% se uită sub o oră zilnic. Consumă internet, Messenger și Facebook în cantități similare grupei de vârstă 14 – 18 ani. Trafic online enorm, pe toate genurile de site-uri, dar mai ales: e-commerce (28%), comparatoare de prețuri (23%), medicină (44%), lifestyle (44%) și burse de job-uri (37%).

Peste 50% consideră că (1) reclamele online nu sunt deranjante, (2) online shopping-ul ne face viața mai ușoară, (3) se informează online înainte să cumpere ceva, (4) sunt utile comentariile altor internauți despre produse. 70% consideră internetul esențial pentru muncă iar 80% recurg la el când caută orice informație. 13% citesc zilnic presa online iar 35% cel puțin săptămânal. Joacă poker și pariază online similar de mult ca și grupa adolescenților (15% cel puțin săptămânal).

Lower middle class – (27-45, adulți cu venit mediu de 1600 RON)

Driver-ii principali de traffic online sunt Facebook, Email și Messenger  (însă cu frecvență la jumătate față de grupa tinerilor). 54% au profil Facebook, dar îl folosesc rar. Consumul de conținut online este mic, doar site-urile de gossip, entertainment, turism, comparatoare de prețuri și mașini la mâna a-2-a livrează o afinitate mare. Doar 19% folosesc internet pe device mobil. Gambling și poker online se practică, dar mai puțin ca la tineri.

Middle class “ca în vest” – (27-45 cu venit mediu de 2300 RON) 

19% citesc presa online zilnic, 49% săptămânal. Afișează o afinitate foarte mare pentru site-urile de traveling, comparatoare de prețuri, imobiliare dar și de medicină & lifestyle. 69% au profil Facebook. Afinitatea pentru site-urile de e-commerce este mare, dar mai scăzută decât la tineri.

3% folosesc online Banking săptămânal. În comparație, grupa tinerilor are o mai mare încredere față de informatiile online și este mai puțin deranjată de reclamele online.

Establishment – (40 + cu venit mediu de aproximativ 2700 RON)

Afișează cea mai mare frecvență de citit presa online: 26% zilnic. Profilul de consum online similar cu “middle class ca în vest”, dar traficul online este mai mic pe toate tipurile de pagini, exceptând site-urile corporate iar consumul TV este mai mare (bănuiesc un efect de vârstă, mai degrabă). Este grupa cea mai deranjată de reclamele online (în proporție de 67%).

Vârsta 2.0 – (45 + venit mediu sub 1800 RON)

Au internet în casă, dar îl folosesc mai rar decât grupele tinere. Ocaziile sunt: Facebook, email, știri, gossip și site-uri de sănătate. 32% dețin profil de Facebook. 29% caută cel puțin o dată pe lună informații online despre produse (cei mai tineri în proporție de 38%). TV-ul rămâne principal sursă de amuzament, cât și ca sursă de informare.

Cam acesta este peisajul utilizatorilor autohtoni de online. Dacă vreți să știți mai multe despre aceste grupe nu ezitați să dați un mail la [email protected]. Putem să lucrăm pe date împreună, cu drag. Pe acest set de date, cât și pe date proprii dacă le dețineți. 

Research-ul ne ajută să știm,

Despre ce vorbim, când vorbim :)

Răspunsuri