QR codes went all wrong

Consumator

Ştiţi momentul ăla nasol când se aude „atenţie, se închid uşile” chiar cu două secunde înainte să vă urcați în vagonul metroului? E ca şi cum aş zice „cinci minute în plus de uitat la reclamele de pe peron”. Un fel de vis al advertiserilor.

Pentru că schema asta mi se întâmplă de câteva ori pe săptămână, am găsit ceva de făcut: număr QR code-uri. Pe o suprafaţă de câţiva metri pătraţi de peron, la Victoriei, sunt, în medie, cam şapte. Cu toate astea, nu mi s-a întâmplat niciodată să văd pe cineva scanând vreunul.

Greşeala e, bineînţeles, a celor cărora li se pare că un pătrat cu picăţele pus pe un billboard arată cool şi lumea va muri de nerăbdare să-şi scoată telefonul din buzunar ca să-l scaneze.
În realitate, cred că lucrurile sună destul de logic când le spui aşa:
1. Mulţi nu ştiu care e rolul unui QR code.
2. Şi mai mulţi nu ştiu că ai nevoie de o aplicaţie specială pe telefon ca să poţi să le scanezi.
3. Nu toţi au smartphone-uri. Aşa că nu văd niciun motiv pentru care brandurile care vorbesc cu pensionarii folosesc QR code-uri.
4. Nu toţi utilizatorii de smartphone au şi net pe mobil.
5. În pasajul de la metrou toată lumea se grăbeşte. Dacă eşti într-o mulţime de oameni care se calcă în picioare, n-o să te opreşti să-ţi downloadezi cărţi de pe pereţi.
6. Dovada clară că QR code-urile au fost înţelese greşit e când le vezi pe Facebook: cover photos pentru pagini de branduri cu QR code-uri. De ce să forţezi vizitatorul să-şi scoată telefonul din buzunar ca să-şi scaneze monitorul când ar putea să dea direct click pe un link din descriere? Şi mai ales ce faci atunci când intri pe pagina respectivă direct de pe telefon? Scanează dacă mai poţi.

Data viitoare când te gândeşti să foloseşti un QR code, vezi ce beneficiu îţi aduce de fapt. Dacă nu e esenţial, mai bine scapă de el şi foloseşte un link semantic. Cei interesaţi o să intre oricum pe site şi, în plus, o să arate şi mai bine ca vizual.

Dacă tot mi-am revărsat toată cascada de QR code hate, zic să vă arat şi nişte exemple de bună practică pe final, ca să vă descreţiţi puţin frunţile. Şi să nu ziceţi că sunt chiar aşa de rea :)

Tattoo-Artist-Ad-2

VS

Răspunsuri

  • Cristian Florea

    Noi am început să transformăm Focşaniul într-un oraş cu acces la QR Codes. Am început să punem pe monumente şi clădiri importante, urmând ca la un moment dat să punem şi pe plăcuţele străzilor cu nume de oameni celebri. Ştiu că mulţi nu ştiu ce-i ăla cod QR şi sunt destui fără smartphone, dar încercăm să educăm tinerii cumva, că target-ul ăsta e.

  • Mihai Stanciu

    Brandurile incearca si unele ofere exemple bune, altele mai putin bune. Nu cred ca problema e neaparat la branduri. Primul lucru de pe lista ta nu ar trebui sa fie faptul ca multi nu inteleg rolul unui QR code, ci ca foarte multi nici macar nu stiu ce este asa ceva. Ce sa mai vorbim de scanat si altele?

    In State lumea scaneaza la greu, la noi rata e undeva sub 5%. Asta era acum un an, nu stiu cat de mult a crescut de atunci :)

    But anyhow, misto ideea de articol si felul in care l-ai scris :)

  • :)

    Codurile QR sunt o unealta noua si indiscutabil foarte folositoare, dar nu un scop in sine.
    Marea majoritate a utilizatorilor le folosesc doar pentru ca exista.
    Faptul ca ai pus un cod QR undeva e fara nici o importanta daca nu
    foloseste la ceva concret.
    Trebuie luat in calcul unde duce si cum se vede pe dispozitivul cu care a fost scanat. Si cine o face. Si multe multe altele….
    Iar in SUA sunt scanate deoarece acolo sunt cu adevarat oameni de afaceri, nu bisnitari ca pe aici. Si stiu cum trebuie sa o faca.

  • mikey

    Bre o sa va iasa pe nas astea cu codurile astea . Nici nu stiti cu ce va jucati . O sa fiti fericiti cu niste porcarii cu care veti fi umariti nonstop . Sa va puneti si RFID-uri sa fiti cool