Marketing vs. Product Design – Zippo vs. Bic

Consumator

Joia trecuă mi s-a consumat prima brichetă Bic. Am avut mai multe, dar de obicei le pierd sau mi se fură (fumătorii știu cum e); asta a fost prima epuizată. Apropos, dacă “găsiți” un Bic roșu, e al meu. Am apărat bricheta dintr-un motiv simplu: ca să aflu care este diferența între un Zippo și un Bic. Iată rezultatele:

Comparație

Brichetă Bic

Obiectul studiului a fost o brichetă Bic Maxi pe gaz, cu aprindere manuală (nu electrică, care are mai puțin lichid), de unică folosință. Cantitatea de gaz nu este reglabilă (și nici nu am observat să fie necesar), un plus. Este ergonomică și încape ușor într-un pachet de țigări (important pentru acest experiment – mai greu de pierdut) după ce s-au consumat 6.

  • 2411 țigări aprinse (estimat, probabil mai multe cu ieșirile la bere)
  • 12 ochiuri de aragaz (și câteva fire de păr) aprinse
  • 389 de zile de uz (un timp doar acasă, altfel ar fi fost 161 de zile)
  • costă 4.5 Lei
  • funcții secundare: deschizător de bere, ciocan (prost)
  • cost aprindere 1 țigară: 0.001866 Lei

Brichetă Zippo

Standard, cu combustibil lichid (există și pe gaz, Zippo Blu), nouă, garanție pe viață.

  • 210 țigări aprinse
  • 14 zile de uz (până la epuizarea lichidului)
  • costă 125 Lei
  • cost lichid: 15 Lei / 125ml, bun pentru aprox. 10 încărcari* (de 15ml)
  • funcții secundare: teoretic aceleași, dar nu m-a lăsat inima :(
  • cost aprindere 1 țigară: 0.007143 Lei (cu 283% mai mult, n-am luat în calcul costul unei brichete)

* pestedeuscat spune că ține cam 30 de incărcări, caz în care ar fi doar cu 27% mai scump

Sumar

Din punct de vedere economic, Bic-ul câștigă. Factorii ergonomici pot să fie subiectivi; mulți fumători de Zippo fumează țigări rulate, care oricum necesită mai multe ustensile.

Marketing

Aici situația stă puțin altfel. Bic este un succes comercial, poate chiar pentru că se adresează nu neapărat consumatorilor, ci pieței en-gros (de aceea, poți și comanda de la ei brichete personalizate). Asta înseamnă însă că și comunicarea se întâmplă altfel, în detrimentul consumatorului. Zippo are o pagină de facebook, cont de twitter (@zippo) și de youtube, toate bine intreținute; Bic, zero.

Bic

 

Zippo

  

Concluzie

Este o diferență de filozofii“, dar și de nevoi. Vorbim de alte categorii de consumatori. Concurența Bic-ului nu este Zippo, sunt brichete generice, care se vând la același preț dar sunt de calitate mai proastă (câte brichete n-ați luat de la promoterițe?!).

Oricum ar fi, nici care nu se compară cu un DuPont și toate vor fi inutile odată ce se lansează (e dual-sim, ce mai):

 

Răspunsuri