Vintage – the new NEW?

Consumator

 

De cativa ani auzim folosindu-se extrem de des termenul “vintage”, indiferent ca vorbim despre evenimente de tip “targ vintage”, “expozitie de colectii vintage”, sau pur si simplu auzim cuvantul “vintage” asociat cu fel de fel de obiecte vestimentare, accesorii, obiecte de casa etc. Mai nou, vechiul este la moda, sau, mai bine zis, simularea/ redarea aspectului de “vechi” este la mare cautare. Si de ce sa nu recunoastem, multe obiecte VINTAGE arata foarte bine!

“Vintage” nu este nici pe departe un termen nou, insa in mod clar se afla in perioada lui de glorie. In fapt, vintage inseamna vechi, de moda veche, astfel, pentru ca un obiect sa fie cu adevarat vintage, el trebuie sa fi fost folosit cu ani buni inainte, sa fi trecut timpul peste el. Insa azi “vintage” nu mai este doar un obiect vechi, ci orice obiect care reda aspectul unuia vechi. Iar daca tot ce e vintage e la moda, am putea spune ca vintage este ceva modern? Ciudata combinatie de cuvinte, intr-adevar, insa cam asa stau lucrurile in realitate: vintage is the new NEW.

Este adevarat, femeile sunt targetul principal pentru tot ce inseamna produse vintage, insa brand-urile care au facut apel la conceptul de “altadata”, de “odinioara” (ca sa folosim cuvinte cat mai romanesti) au stiut ca publicul nu este unul strict feminim, ca placerea de a fi dus cu gandul la atmosfera anilor 20′ pana la cea a anilor 60′ inclusiv se manifesta atat la femei, cat si la barbati. Campaniile de comunicare bazate pe conceptul “vintage” sunt din ce in ce mai prezente, iar de astfel de campanii pot sa beneficieze in special acele brand-uri cu traditie, cu o vechime impresionanta. Motivul este foarte simplu: numai un brand cu experienta poate sa vorbeasca intr-un mod credibil despre un trecut din care a facut parte si in care si-a facut simtita prezenta.

In Romania, campaniile Coca-Cola si Pepsi sunt probabil cele mai cunoscute campanii de comunicare construite pe ideea de “vintage products”, fiecare incercand sa reinvie anumite elemente vechi, dar foarte cool in prezent: de la sticlele (de sticla) de suc in forma lor cat mai apropiata de cea originala, pana la valorile, trasaturile si mesajele pe care brand-urile le transmiteau odinioara, la starile pe care le induceau consumatorilor de altadata. Iar noua, consumatorilor de azi, ne place sa retraim acele stari, sa simulam atmosfera anilor de mult apusi. Cred ca motivul acestei placeri (poate chiar nevoi, as zice) din ce in ce mai cultivate de a ne intoarce in trecut trebuie cautat un pic mai departe, iesind din sfera advertising-ului si ducandu-ne inspre domeniul psihologiei (de care adevrtising-ul este, de altfel, extrem de legat).

Iar “nevoia de vintage” este cu atat mai interesanta cu cat lumea este intr-o continua evolutie, intr-o continua modernizare si descoperire de noi tehnologii.

Răspunsuri