KONY 2012 and the Invisible Children: povestea unui trib puternic

Consumator

Documentarul-viral  KONY 2012 a starnit reactii masive in toata lumea. Pe scurt, vorbim despre un film emotionant care aduce in lumina povestea copiilor si comunitatilor din Uganda, afectate de-a lungul timpului de activitatea LRA (Lord’s Resistance Army).

Ceea ce a pornit ca si calatoria unei echipe  americane de producatori de film in Africa, in cautarea unui subiect s-a transformat in cativa ani intr-un ONG foarte puternic. Invisible Children militeaza pentru pace si incearca sa refaca vietile comunitatilor afectate de violenta LRA, iar KONY 2012 este un call to action in aceasta directie.

Odata cu imensa popularitate de care s-a bucurat KONY 2012, au aparut si multe voci care contesta autenticitatea si viziunea strategica a demersului Invisible Children. S-a spus ca organizatia a dovedit in trecut ca nu isi foloseste eficient fondurile si ca intreaga campanie nu face decat sa incurajeze slacktivismul. A fost creat chiar si un blog numit Visible Children care analizeaza critic KONY 2012, acuzandu-l de manipularea opiniei publice si incurajand cititorii sa se informeze temeinic inainte sa sustina Invisible Children.

Vocile academicienilor de la Yale spun ca modul in care este construit documentarul face aluzie la The White Man’s Burden, portretizand Occidentul ca un salvator al lumii africane. (Acelasi ton se regaseste si in productia hollywoodiana Machine Gun Preacher).  Despre interventia militara a Statelor Unite in Uganda si despre presupusa lor agenda ascunsa puteti citi, pe larg, aici.

Ceea ce nu neaga nimeni, insa, este ca documentarul KONY 2012 a marcat puncte bune la capitolul “raising awareness”. Noi va propunem sa priviti documentarul ca un studiu de caz, care aplica tot ce ne-a invatat pe noi de bine despre triburi prietenul Seth Godin. Fiti atenti cum puncte-cheie precum “something to believe in”, “effective use of new technologies and new media”, “endorsement”, “leadership”, “empowerment” sunt bifate, rand pe rand, in documentar si in componentele campaniei.

Da, problema conflictelor din Africa nu este o noutate si exista o multime de organizatii si indivizi care sunt dedicati solutionarii ei. Insa exista o diferenta intre aceste eforturi disparate si Invisible Children, la fel cum exista o diferenta intre multimi si triburi:

Viralitatea de care se bucura campania KONY 2012 nu este decat confirmarea faptului ca triburile sunt un media channel eficient ca niciun altul, iar cei care au facut filmul au inteles asta foarte bine.

Daca Invisible Children au sau nu dreptate, daca Kony e sau nu adevarata problema si daca Make Kony Famous e, intr-adevar,  rezolvarea, va lasam pe fiecare dintre voi sa decideti. Ce stim noi sigur e ca un trib bine condus poate schimba lucruri, iar daca vreti vreodata sa fiti in fruntea unuia, aveti cate ceva de invatat chiar si din controversatul KONY 2012.

Răspunsuri

  • Asiguratorii.Ro

    Intradevar este o poveste foarte impresionanta,un trib puternic trebuie sa recunosc.