Avioane, inteligenta colectiva si homosexualitate

Consumator

homato - flughafen

Daca ai stat in Bucuresti vreodata, sigur ai mers cu metroul sau troleibuzul. Daca ai lucrat in Bucuresti, ai trait si ora de varf. Iar daca a trebuit sa parcurgi vreodata piata Unirii la 9 dimineata, cunosti probabil harmalaia orei respective.

Din fericire, eu nu trebuie sa trec zilnic prin piata Unirii. Stau insa in Drumul Taberei (care mai are de asteptat cativa ani dupa metrou), mai pe dreapta putin, de unde vine un singur autobuz catre centru. Si e plin. Intotdeauna! Din fericire, nu sunt agorafob sau aphefobic (dar nu mai am mult).

Furnicaturi

De aceea ratez intentionat multe autobuze si iau altele, care nu ma duc pana la destinatie. Aparent, acesta este unul din motivele pentru care furnicile au atata succes in aviatie.

Pai cum asa?! Furnicile (si albinele) sunt grupuri mari (si sociale) de insecte, care au avut mult timp sa-si perfectioneze rutele. Astfel au devenit material de studiu al inteligentei artificiale, anume inteligenta colectiva.

Tot asa Southwest Airlines (una din companiile mai mari din America) a apelat la aceste cunostinte. BiosGroup, care se specializeaza in optimizarea de procese complexe, a simulat reteaua SWA si traseele marfurilor. A rezultat ca este mai eficient sa nu trimita un pachet direct la destinatie, ci sa-l paseze in directia generala (sau chiar contrara), deoarece decongestioneaza traficul si mareste viteza retelei. Si asa au facut ei 10 milioane $ de pe urma furnicilor.

Inteligenta Aplicata

Am fost curios daca pot sa beneficiez de aceasta informatie. Pe parcursul a cateva saptamani am luat fie linia directa (troleibuzul 69) sau o combinatie de mai multe trasee (71, 126, 90, 91, 268, 336) pana la munca. Am evitat intentionat metroul. Iata rezultatele:

  1. traseu direct: ajung in vreo 45minute, +15/-5 minute in functie de cate de repede ajunge. Stau in picioare si sunt ingramadit, dar e cald.
  2. traseu indirect: 35 minute, +20/-5 minute, in functie de legaturi si traseu efectiv. 268 e mai putin frecventat si reusesc sa stau jos fara sa las o bunicuta in picioare. Insa oscilez mai des intre frig si cald.

In final, s-a “inchis” piata Danny Huwe (Razoare). De atunci iau metroul si ajung la fel de repede si la fel de ingramadit…

It gets better

Apoi m-am intrebat: de ce nu face mai multa lume la fel? Avand in vedere cat de aglomerat e 69-le si cat de aerisite sunt celelalte, oare sunt oamenii atat de comozi? Nu stiu raspunsul, dar stiu ca multi tind spre acelasi “ideal”, acelasi barem. Societatea noastra nu promoveaza unicitate, chiar daca au trecut doar 22 ani de cand puteai sa alegi intre perdele albe si … alte perdele la fel de albe.

Exista o campanie, ItGetsBetter , care vine in ajutorul tinerilor LGBT. Iti recomand sa te uiti la cateva din clipurile de acolo, mai ales daca nu face parte din acel grup:

Comunitatea homosexuala (& co.) a fost / este discriminata destul de puternic in tara noastra (ilegala pana in 2001!). Dar macar exista un consens international ca nu este corect si multe miscari de educare.

Dar restul “ciudatilor”? In America, a crescut procentul de inrolari la facultati de fizica, paralel cu serialul The Big Bang Theory.

Asa ca va rog, iesiti putin din rand, convingeti oamenii sa ia mai multe autobuze la munca, casa pot merge comod in 69.

Răspunsuri

  • Bogdan

    Misto, mi-a placut!

  • http://www.facebook.com/roxana.rugina Roxana Rugina

    eu am incercat sa-i conving sa mearga cu bicicleta la munca. la prieteni a tinut. multi chiar au luat cursuri de mers pe bicicleta. despre furnici palaria jos. eu am in wc o schema cu organizarea indivizilor in natura. am rupt-o dintr-un DOR si-am lipit-o acolo unde am mintea mai libera decat oriunde. asa sunt sigura ca macar o data pe zi ma uit la ea si uite-asa-mi mai vine o idee.