Revolta consumatorului

Consumator

Anarhie pentru consumator
Traim intr-o lume in care din toate directiile ni se spune ce sa facem, ce sa nu facem, ce sa cumparam, ce sa folosim, dar nimeni nu ne ajuta cu problemele adevarate. Generatia anterioara a fost foarte vociferanta in privinta asta, noi cand vom fi?

De cateva saptamani se difuzeaza in transporturile RATB un spot nou din campania “Viata are prioritate”: un sofer asteapta politicos sa se elibereze un loc de parcare, doar ca sa-i fie furat. Apoi se pregateste pentru o altercatie verbala vehementa, dar se abtine cand vede ca soferul celeilalte masini e “bine facut” si dupa aceea urmeaza o lectie de buna purtare. Circul des cu RATB-ul, asa ca asist la destule controale. Pot estima ca vreo 1/3 din pasageri sunt abonati, 1/3 sunt varstnici si restul sunt calatori ocazionali sau fraudulosi; deci, in cel mai bun caz, 1/3 au masini, pe care le folosesc frecvent – asta pe tema targetarii ineficiente. Problema principala este infrastructura neincapatoare si a carei marire nu este viabila pe termen lung. Mai jos este o poza a primariei din Münster, care prezinta cat spatiu ocupa 72 de oameni, in functie de mijlocul de transport si ar fi fost un inceput mai fericit pentru o campanie RATB:

Muenster - Masina vs. Bicicleta vs. Bus
In aceeasi idee, joia trecuta a avut loc marsul panaramelor, o actiune de protest impotriva abuzurilor sexuale si agresiunilor stradale. Conform inspectoratului general de politie, in 2009 au fost raportate 1007 violuri. Asta inseamna aproape 3 violuri pe zi. Desi sustin initiativa, cred ca si-au gresit mesajul. Conform unui curs de psihologie de la Yale, violul este o exprimare a puterii, a dominatiei si mai putin cu sexualitate (ceea ce invalideaza si argumentul ca femeile imbracate sumar atrag astfel de actiuni). Atunci, n-ar fi fost mai eficienta o actiune de self-empowerment?

Asta nu e tot: de aproape o luna, americanii protesteaza impotriva unui guvern care ii rasplateste pe bogati si ii impoziteaza pe restul. Slavoj Žižek a tinut un discurs demonstrantilor, mentionand o gluma sovietica:

Un est-german a fost trimis sa lucreze in Siberia. Stiind ca scrisorile sale vor fi cenzurate, le-a spus prietenilor ca va scrie adevarul in cerneala albastra si va minti cu cerneala rosie.
O luna mai tarziu, soseste prima scrisoare, in cerneala albastra: “Totul este minunat! Magazinele sunt doldora cu produse bune, cinematografele au filme din vest, apartamentele sunt mari si luxoase. Singurul neajuns este ca nu gasesti cerneala rosie.”

Sambata vor avea loc proteste de solidaritate in toata lumea (si in Bucuresti).

Oare o fi asta revolutia consumatorului? Sau e deja in curs? Cerneala rosie nu e cumva albastru inchis, cyan sau alte culori?

Răspunsuri