Consumatorii si spirala tacerii din social media

Comunicare

Este usor de observat ca activitatea brandurilor din Romania pe social media si internet este din ce in ce mai pronuntata si mai ofertanta pentru consumator. Cum publicul se adapteaza din mers noilor tendinte, hiturile internationale in materie de platforme de socializare si mediatizare au fost adoptate intr-un ritm alert si de catre romani.

Ieri, Manafu a postat ultimul studiu Daedalus Millward Brown in care este analizat raportul brand – consumator pe social media. Aflam ca 68,6% dintre romanii  activi pe social media sunt interesati de promotiile brandurilor,  in timp ce 67,6%  cauta informatii despre produsele nou aparute. In schimb, doar 21,4% dintre consumatorii de branduri pe social media recomanda un produs sau serviciu.

In functie de specificul retelei de comunicare, procentele difera. Spre exemplu, pe Twitter, datorita metabolismului rapid al informatiei, oamenii comenteaza mai mult asupra produselor decat pe Facebook.

Momentan insa doar un numar mic dintre consumatori simte nevoia de a oferi brandurilor concretete si de a relationa cu acestea sub forma de comentarii – doar 15, 5%, iar procentele in ceea ce priveste feebackul la preturi si reclame sunt chiar mai mici – 11 %, respectiv 10%.  Sa fie oare vorba de un consumator timid, un consumator care prefera sa se manifeste doar atunci cand feedbackul este pozitiv sau de un consumator prins intr-o spirala a tacerii?

O posibila solutie ar fi ca brandurile sa se foloseasca de social media pentru a comunica direct cu publicul si a-l incuraja sa isi exprime opiniile cu privire la produse – pozitive sau negative. La urma urmei, in feedback se afla insighturi valoroase a caror punere in practica ar fi etalonul atasamentului marcii fata de consumator.

Voi ce credeti? Ce ar trebuie sa faca brandurile pentru a-si mobiliza proprii consumatori in social media?

Răspunsuri

  • The Sturmdrang Institute

    Eu cred ca se poate incepe prin a trata social media ca pe o condica de sugestii si reclamatii, cum era odata. Ce zici.

  • luluts

    Un catastif interactiv nu are cum sa dea gres. La urma urmei, sugestiile si reclamatiile exista doar atunci cand sunt citite.

  • http://www.twitter.com/annegreen anne

    eu cred ca brandurile astea preocupate pe bune de consumator ar trebui sa-si angajeze niste consumer researchers (yes!) si sa porneasca de la asta.

    si cand ii cheama la testari sa ii bata si la popou un pic ca sa comenteze mai mult in social media si sa le zica apoi si prietenilor sa faca la fel.

  • Alina

    Intruziunea prea mare probabil le-ar dauna pentru ca “social media” nu a fost “inventata” pentru a deveni inca o platforma/metoda prin care brandurile sau firmele no name sa se promoveze: hei, ceva nou, hai sa facem/crestem niste awareness sau asa ceva…the brand sweetener: Zuckerberg Facebook!
    E destul de enervant si asa ca nu exista locsor pe web fara un ad, etc. Acum entitati invadeaza facebook ul desi acesta ar fi trebuit sa fie pentru si despre persoane doar.

    entitatile de fata se exclud…vorba’ceea :-)

  • luluts

    @anne In mod normal, nu ar trebui sa fie nevoie de imboldul brandurilor. Sau si consumatorul trebuie educat?

    @Alina: Probabil ca pe social media este cel mai simplu sa comunici cu brandurile- atunci cand simti nevoia sa faci asta. Totul decurge normal daca brandul respectiv adopta un ton echilibrat si nu ajunge sa fie receptat drept spammer.

  • http://kozminovici.ro Kozminovici

    Cred că ţine oarecum şi de specificul Facebook. Pentru multă lume Facebook nu e atât un loc de social networking în sens extins cât un loc oarecum privat în care ţii legătura cu oameni cât de cât cunoscuţi/apropiaţi. În aceeaşi logică, dacă dai “like” unui brand înseamnă că nu eşti un consumator oarecare, ci că eşti suficient de “fan” (vezi vechea denumire a “like”-ului”) cât să-l accepţi în spaţiul tău relativ personal. Iar dacă deja eşti fan, şansele sunt foarte mici să oferi un feedback mai semnificativ decât multe like-uri şi eventual nişte comentarii apreciative.
    De asta sunt de părere că cea mai eficientă relaţie brand/user se dezvoltă pe Twitter :D Condiţia e ca cel puţin de partea brandului să se afle cineva care stăpâneşte foarte bine mediul de comunicare, şi din păcate lucrul ăsta se poate spune despre foarte puţine branduri autohtone. Dar suntem la început, I guess.

  • Pingback: Social Media Explained [fun] - Gadget.ro - Hi-Tech Lifestyle