Toate regulile de social media

Comunicare

Social media este un sistem viu, o lume care se dezvolta paralel cu realitatea imediata. Fie ca vorbim de comunicarea profesionista a brandurilor sau pur si simplu de o alta dimensiune a relatiilor interumane, socializarea online incepe sa impuna niste reguli. Care sunt deci preceptele de urmat si care sunt cele de aruncat in viata traita pe net?

Dupa o vreme in care haosul si intamplarea domina viata unui grup, e bine sa apara reguli. Apoi, dupa ce prea multe reglementari strica tot ce mai era frumos si natural, e bine sa renunti la canoane si sa faci lucrurile ca la inceput. Din fericire social media se afla intre aceste doua faze ale dezvoltarii, intr-o perioada de invatare prin incercare. Acum se nasc primele reguli de comportament online.

Sunt mai multe cauze pentru aparitia acestui contract social online. Oamenii protejati de anonimitate au scos din ei ce era mai rau, altii au cunoscut succesul dupa ce au aruncat un album proaspat in oceanul de entertainment si vor s-o faca din nou, iar altii pur si simplu nu se descurca intr-un sistem cu un mecanism diferit de interactiune. Asa ca legile tacite ale comportamentului cotidian au fost brutal incalcate pe web.

Era nevoie de un set nou de principii. Asa s-au nascut tot felul de “10 reguli de social media pe care trebuie sa le respecti, altfel…”. Eu vi le ofer pe toate, dupa tipologie:

Tipul “slabeste acum, intreaba-ma cum” – expertul iti recomanda ce sa faci pe diferite platforme pentru a castiga mai multi fani si mai multi bani. E acelasi personaj care recomanda micilor intreprinzatori sau mesteri sa lase o carte de vizita dupa ce monteaza parchetul unui client si care incurajau link exchange cand blogurile erau pe val.

Tipul “sa nu dea sfantul sa care cumva” – aici expertul cu un trecut strict, poate chiar monahal, nu te lasa sa faci nimic din ce ai fi tentat sa faci, si iti dai seama ca nu iti mai ramane nimic de facut decat sa te frustrezi ca nu vei fi niciodata un expert social media.

Tipul “i’m too sexy for my blog” – de citit macar o data cu Wikipedia deschisa in fata

Tipul “here’s a tip to be hip” – sunt cele mai folositoare in opinia mea, pentru ca sunt optionale, si pleaca de la premisa ca orice e permis. Dar daca te faci de ras s-ar putea sa ramai asa.

Regulile cele mai bune depind de ceea ce vrei sa faci cu toate fatetele tale sau ale brandului tau (mai mult sau mai putin) virtuale. Este evident ca daca iti propui in viitor o cariera politica, pozele alea de cand v-ati intalnit cu o gasca de francezi in Vama Veche trebuie sa dispara.

Eu ma uit dupa norme pe hash tag-ul #TheRules, pentru ca pe langa reguli de social media mai gasesc si cate un sfat de genul “If you love someone, tell him or her. Forget about the rules or the fear of looking ridiculous.” Isn’t that cute… va pup!

Răspunsuri